– Az elmúlt évtizedekben számos területen tevékenykedett, publikált, tanított. Hogyan lett a kutatóvegyész-hallgatóból filmtörténész, médiakutató, egyetemi oktató?
– Nagyapám politikus volt a Horthy-rendszerben, emiatt a pártállamban nemkívánatos személy voltam a magyar felsőoktatásban. Már az is nagy eredmény volt, hogy természettudományos szakra bejutottam. 1962-ben eltörölték a megkülönböztetést, ezért felvételiztem a bölcsészkarra. Azért választottam a népművelés szakot, mert ott indítottak féléves filmes kurzust, amelyet többek között Nemeskürty István és Bíró Yvette tartott.
– Származása miatt kellett a családnevét Karafiáthról Szekfüre változtatnia?
– Az is közrejátszott. Először írói névként, 1972-ben hivatalosan is felvettem. A Karafiáth cseh-morva név, és szegfűt jelent.
– Mikor találkozott először Jancsó Miklóssal?
– Az Egyetemi Színpadon 1965 elején az Így jöttem című filmjét vetítettük, s utána hosszan beszélgethettünk is vele. Miután kiraktak minket az épületből, a húgom lakásában folytattuk a beszélgetést Jancsóval, Kézdi-Kovács Zsolttal, Hernádi Gyulával és Grunwalsky Ferenccel. Aznap ismertem meg Miklóst személyesen, és abban az évben készítettem vele újságíró-gyakornokként rövid interjút az Új Tükör számára. Megtiszteltetés, hogy harmadik asszisztensként részt vehettem a Fényes szelek című filmje forgatásán.

Fotó: Fortepan/Bojár Sándor
– Milyen körülmények között készült interjú 1968-ban?
– Én friss diplomás voltam, Jancsó már a világhír kapujában állt. A Szegénylegényekért nem kapott díjat Cannes-ban, de utólag nagy visszhangja lett. Két évvel később ugyanott a Csillagosok, katonák című filmje sokak szerint csak azért nem kapta meg a nagydíjat, mert a fesztivál félbeszakadt a 68-as események miatt. Ezek után készült a Fényes szelek, és abban az időben már világlapok készítettek interjút vele. Megható volt, hogy velünk is ugyanazzal a figyelemmel, komolysággal bánt, mint azokkal az újságírókkal. Két napig készítettük az interjút Förgeteg Balázzsal. Búzás Péter kezelte a 15 kilós, koffernyi nagyságú magnetofont. Jancsó már akkor mesélt olyan dolgokról, amelyekről a pártállam idején nem szoktak, nem mertek. Egyszer egy másik interjúban maga is megállt, és elgondolkozott, hogy a filmgyár igazgatója nem fog örülni, ha elárulja, hogy nyilatkozatot akartak tenni a prágai tavasz képviselői mellett. Az első interjú nem azzal az illúzióval készült, hogy megjelenik újságban, háttérbeszélgetésnek szántam készülő disszertációmhoz. Később, miután ráéreztem az interjúkészítés ízére, kötetet terveztem, amely beszélgetéseken keresztül mutatta volna be a magyar film múltját 1970-ig. Leadtam a könyvet, de visszadobták. Az Így filmeztünk sorozat 2018-ban és 2019-ben megjelent, valamint a most megjelenő harmadik kötetében az akkor és a közelmúltban készült interjúk olvashatóak.