Bélsár, ürülék, fekália, széklet. Jó társaságban e szavak puszta említése szokatlan és a jóérzésű olvasóban is megütközést kiváltó dolog. Milyen érdekes, hogy míg anyagcserénk bemeneti oldala, a gasztronómia fennkölt társasági téma, addig a kimeneti vonatkozás tabu.
Vajon mikor került át a dolog a legintimebb szféránkba? Aquincumi vízöblítéses közvécéjükben a rómaiak például egymás mellett, sorban ülve időztek és adomáztak, majd dolguk végeztével botra szerelt szivacsot használtak törlésre.
A szivacs öblítése rabszolga munkája volt, hát nem egy álomállás… A barokk korban francia hölgyek használtak olyan szószostálra hasonlító edényt, amelyet állítólag istentiszteleten a szoknyájuk rejtekében alkalmaztak vizelésre, csak hogy el ne veszítsék a prédikáció fonalát azzal, hogy kimennek. Aki pedig mégis megtette, az sem sokat vacakolt az alkalmas hely megkeresésével. Olyan szagok terjengtek, olyan egészségtelen közállapotok uralkodtak a közművesítetlen városokban évszázadokon át, hogy azt ma el sem tudjuk képzelni. Az sem véletlen, hogy Zsigmond, Mátyás és egy sor más királyunk is szívesebben időzött a visegrádi palotában – ahol hideg-meleg vezetékes vízzel ellátott fürdőszoba, vízöblítéses latrina és padlófűtés állt rendelkezésre –, mint a csatornázatlan, következésképp olykor messziről bűzlő székvárosban, Budán.
Jobbára nem gondolkodunk azon, mekkora civilizációs vívmány a vezetékes ivóvíz-szolgáltatás, a szennyvízcsatorna-hálózat, a szennyvíztisztítás. Megszoktuk, hogy van, és kész. Ma már nem csak az uralkodói hajlékok tartozéka a fürdőszoba meg a vécé, valamint a kultúremberi mivolt kritériuma a kifogástalan testi higiénia. Nem volt ez mindig így, és a harmadik világ országaiban még ma sem általános.
Budapest lakosságának még nyolcvan százaléka nélkülözte a fürdőszobát 1930-ban. Számukra a köztisztasági fürdők, közfürdők, valamint a dunai szabadfürdők jelentették a tisztálkodási lehetőséget. Az már magasabb komfortfokozatot jelentett, amikor a körfolyosós bérházak gangjainak végén voltak közös vécék, esetleg zuhanyzók, tehát volt alternatívája a napi tisztálkodást szolgáló lavórnak, a légy járta latrinának, az ágy alá – gyakran fedetlenül – betolt éjjeliedénynek.