Négy év aprólékos és fárasztó restaurálási munkálatai után – a pandémia miatt ugyan egyéves késéssel – tették vissza idén szeptember 10-én a helyére a drezdai Zwingerben található Régi Mesterek Képtárában a zseniális holland barokk festő, Johannes Vermeer (vagy Jan Vermeer van Delft) Levelet olvasó lány a nyitott ablaknál című híres, 1657 és 1659 között készült művét. Ám mielőtt ünnepélyes keretek között megnyitották volna a Vermeer néhány másik, valamint kortársainak ötven képét is bemutató kiállítást, a múzeum közzétett egy, a festményről 1979-ben készült röntgenfelvételt, amely megmutatta, hogy a mű egy részének fedőrétegei alatt van még egy kép a képben – ez pedig Cupidót (Ámort), a szerelem római istenét ábrázolja. Ezzel nyilvánvalóvá vált, hogy az ablak előtt álldogáló lány nem akármilyen irományt silabizál, hanem szerelmes levélben mélyed el.
Amikor több mint negyven éve fény derült a rejtett Cupidóra, szakmai körökben az volt az általános vélekedés, hogy maga a delfti születésű művész festette le a képet. A feltételezést az táplálta, hogy röntgenfelvételek tanúsága szerint Vermeer vázlataiban gyakran átfestett bizonyos ábrázolásokat, mivel nem volt megelégedve a mű harmóniájával – Vermeer tökéletességre törekedett, és meggyőző kompozíciót akart a szemlélő elé tárni – mondja Stephan Koja, a Régi Mesterek Képtárának igazgatója és művészettörténésze. Ám amikor 2017-ben elkezdődött a festmény restaurálása, hamar kiderült, hogy ez az elmélet nem állja meg a helyét. A fal jó részén ugyanis más színű volt a borítóréteg, és más volt a festék konzisztenciája is. Azt, hogy maga a festő festette át a falat, az is cáfolja, hogy két alsóbb réteg között lerakódott piszkot találtak, s ez arra utalt, hogy a Cupido-ábrázolást sokkal később festették le, valamikor a XVIII. században. Hogy ki tette és miért, máig homály fedi. A mű egyébként 1742-ben került Drezdába Franciaországból, Carignan herceg gyűjteményéből, már lefestett állapotban – ekkor Vermeer még nem volt széles körben ismert festő. Spekulációk szerint azért változtatták meg a levelet olvasó lányt ábrázoló képet, hogy jobban hasonlítson az ismertebb Rembrandt munkáira. Miután a restaurátorok felfedezték a szerelem istenének ábrázolását, úgy döntöttek, hogy megtartják az eredeti, XVII. századi alapréteget, hogy láthatóvá váljon az Ámort ábrázoló kép a képben. A fedőrétegeket sziszifuszi munkával távolították el, s két és fél évig tartott, amíg orvosi szikével, százhússzoros nagyítás alatt milliméterről milliméterre lekapirgálták a felesleges rétegeket – naponta mindössze néhány négyzetmillimétert haladva előre, de megérte, mert az eredeti réteget kitűnő állapotban találták. A felfedezett Ámor jól ismert figurája a barokk festményeknek. A pufók, pocakos, szőke angyalka jobb kezében íjat tart, balját pedig felemeli.