A nagy változás első, talán még bizonytalan pillanata az volt számunkra, amikor a gimnázium erősen marxista beállítottságú történelem-tanárnője teljesen váratlanul elsírta magát. Az ember nem számít ilyesmire olyasvalaki esetében, aki mintha Bismarck vaskancellár és Rosa Luxemburg nehezen elképzelhető nászából fogant volna.
Nem, az ilyen emberek nem szoktak sírni. Azt sem állíthatom persze, hogy a tanárnő túltolta a marxizmust, mégiscsak a nyolcvanas években jártunk már, Gorbacsov főtitkár és Michael Jackson korában, de azért a négyévnyi tananyag minden lényegi pontján következetesen, már-már szentimentális ragaszkodással jelenítette meg a magyar és a világtörténelem vérvörös változatát. És csak azt.
Nem az a típus volt, aki különösebben nyitott az önálló gondolatokra. Különösen nehezen viselte azokat a kukacoskodó, firtató kérdéseket, melyek például arra vonatkoztak, hogy vajon Dózsa György mennyiben érezte magáénak az osztályharc megvívásának dialektikus és materialista attribútumait, és vajon csakugyan a munkáshatalomért küzdött volna egy olyan korban, ahol amúgy viszonylag kevés munkást tudott összeszedni Ózd és Csepel környékén.
A tanárnő mély meggyőződéssel állította, hogy voltaképpen már az ókori görögök is a munkás-paraszt hatalomért harcoltak, csak még nem fejthették ki az igazság minden részletét, és kétségtelenül bizonyos kompromisszumokra kényszerültek, ahelyett, hogy egy az egyben létrehozták volna a Görög Szocialista Szovjetköztársaságot.
Tanárnőnk mindig kellő eréllyel képviselte nézeteit a világtörténelemről. Ilyenkor körbehordozta vasvillatekintetét, mintegy a hiábavaló ellenállási gócokat kutatva, készen arra, hogy verbális sortűzzel semmisítse meg és számolja fel az ellenforradalom utolsó, szánalmas fészkeit. Ez a vasvillatekintet korábban csak egyszer homályosodott el, amikor az 56-os szabadságharc (akkoriban még ellenforradalomnak hívta, és valószínűleg ma is így hívhatja, ha él még) rémtetteinek ecsetelése közepette a derék, hithű ÁVO-sok ellen elkövetett szörnyűségek ecsetelésébe fogott.