Sok-sok évvel ezelőtt találkoztam először Papp László műgyűjtővel, aki egészen elképesztő kollekciót állított össze.
A biatorbágyi viaduktot felrobbantó Matuska Szilveszter festménye éppúgy megtalálható a gyűjteményében, mint Szabó Vladimir megannyi alkotása. Talán a legteljesebb a Sajdik Ferenctől származó együttes, amely az idők folyamán önálló tárlattá terebélyesedett. A kilencvenegyedik éves Kossuth- és Munkácsy-díjas grafikus, karikaturista kiállítása itt is volt egy kicsit, meg amott is a városban, de mindenütt zsúfoltan, öt sorban egymás alatt vagy fölött a rajzai, attól függően, hogyan nézzük, de mindenképpen a művészhez kevéssé méltó környezetben.
A váci önkormányzat 2018-ban vásárolta meg a gyűjtemény százötvenegy darabját, amely mostanra 202 alkotásra egészült ki. Az új vezetés a korábbi szűkös bemutatóhelyről a tágasabb, légiesebb Pannónia Házba tette át a gyűjteményt — itt sem minden látható, félszáz alkotás hely híján raktárban várja a terembővülést. A Pannónia Házról annyit érdemes tudni, hogy a több mint háromszáz éves, klasszicizáló barokk stílusban épült egyemeletes, belső udvaros épület működött már kocsmaként, fogadóként, kereskedőházként, színházként, moziként, de volt itt étterem, sörfőzde, pártiroda és múzeum is. A reformkorban az ország legismertebb színészei érkeztek ide egy-egy darabbal, az akkori Aranyszarvas vendéglőben vándorszínészként Petőfi Sándor is megfordult.
E ház négy földszinti termébe került Sajdik egyedülálló világa. A grafikus városai a mesék városai, figurái mesék hősének tűnnek, még ha nagyon is valóságosak. Portréi elképesztően találóak.
Sajdik az 1980-as évektől készít képkeretekbe foglalt karikatúrákat számára fontos történelmi személyekről, művészekről, színészekről, írókról.
A keretekre a művész különféle applikációkat erősít, agyagszobrokat vagy hétköznapi tárgyakat, mondjuk gyufásdobozt, melyek a célszemély életművét szimbolizálják.
Sajdik-portré született a kulcslyukon kinéző Agatha Christie-ről, Karinthy Frigyesről, aki a humorban nem ismer tréfát. Szörényi Levente és Bródy János megtört, megbicsaklott kettősét magyarázni sem kell.
A karikatúrák mindent visznek. „— Akkor is szeretnél, ha nem lennék dúsgazdag?” — kérdezi egyik figurája. „—Persze, kis csacsi, de ne próbáld ki!” — feleli a kedves. „— Övön alul nem üthet. Akkor sem, ha a maga felesége körül sündörög!” — figyelmezteti egy másik karikatúrán a bokszmeccs bírója az egyik ökölvívót. Röhög az ember, mert Sajdik a kapcsolatainkat figurázza ki. Nem durván, annál találóbban.
Azt vallja, belső sorompó jelzi neki, hogy mivel igen és mivel nem bánt meg másokat.