Az 57 éves Czóbel Béla 1940 szilveszterén vette feleségül a nála 13 évvel fiatalabb Modok Máriát. Addigra mindketten túl voltak egy házasságon.
Czóbel Nagybányán kezdte tanulmányait, majd Münchenben és Párizsban képezte magát. Barátságot kötött Picassóval, Braque-kal, Segonzackal. Később Hollandiában és Berlinben is dolgozott. A festészet megszállottja volt. 1907-ben részt vett a Magyar Impresszionisták és Neoimpresszionisták Köre (MIÉNK) megalakításában. Modok Máriát a szentendrei művésztelepen ismerte meg. A festőnő 1896-ban született Ráckevén. A Magyar Képzőművészeti Főiskolán, majd a Nagybányai Szabadiskolában képezte magát. Az 1930-as években Párizsban több alkalommal is tanult magániskolákban. Ekkor Perlaki Ede jogász felesége volt, aki telket vásárolt Szentendrén, és műteremházat építtetett rá. Aztán megjelent a színen Czóbel Béla.
A szentendrei művészházaspár alkotásaiból a Czóbel Múzeumban nyílt kiállítás. A tárlat válogatás a Ferenczy Múzeumi Centrumban őrzött festői hagyatékból, a fennmaradt fotókból, tárgyakból és dokumentumokból, valamint kiegészül közgyűjteményekben és magángyűjtők tulajdonában lévő képekkel. A kiállítóterembe lépve hatalmas fotó fogadja a látogatókat. A fényképen a szentendrei műteremházat láthatjuk, ahol a festőnő háborítatlanul dolgozhatott. Modok Mária Czóbellel való találkozása előtt is ismert jelenség volt. Szántó Piroska író és festő írásaiban megemlékezett róla, hogy jártak a Perlaki-házba Modokhoz megnézni a képeit. A nyaraló Czóbel és Modok házassága után két új műteremmel bővült, ahol a pár csak tavasztól őszig élt, s a közbeszédben Czóbel-házzá alakult. Ma a helyén – a Czóbel parkban – a festő ülő szobra látható.
A negyvenes évek közepétől a pár Párizsban töltötte a teleket, ami a bezárt országban találgatásokra adott okot. Megjegyzéseket lehetett hallani, hogy a festő politikailag elkötelezte magát, amiből annyi igaz, hogy a bátyja pártpolitikus volt. Török Katalin helytörténész szerint Czóbel „szellemi” valutája volt az országnak. „Kapcsolatai, szakmai múltja, életkora miatt azon kevesek közé tartozott, akiket már nem lehetett az aktuális politika általános rendszabályainak alávetni, nem lehetett lakat mögé zárni. Sőt, ellenkezőleg: mint külföldön is ismert nagy művészt, zászlóra kellett tűzni” – olvasható az artmagazin.hu-n. Mellette Modok Mária is kivételezett helyzetbe került. Miközben alkotott, világhírű művészekkel találkozott, Braque, Matisse, Picasso műtermében járt, ismert személyiségekkel vacsorázott.