A hazai eltérő szokásokra számos magyarázat született. Az első kirakatok az ipari forradalomhoz köthetők. Az 1707-ben alapított londoni Fortnum & Mason volt az egyik első, amely gázlánggal világította meg kirakatait. A XIX. század elején az utcákon éjszaka még alig lehetett látni, a kandeláberek fénye gyér volt, így a színházi színpadokhoz hasonló sűrűségben elhelyezett gázlángtartók igazi fényárt varázsoltak a kirakatokba. Vonzották a tekintetet, hiszen bevilágították a fél utcát.
Keveset tudni arról, hogy pontosan hogyan néztek ki a korai kirakatok. Néhány feljegyzés szerint az angolszász területeken Viktória királynő új hóbortját, a karácsonyfa-állítást éppen a kirakatok terjesztették el, mivel faállítással, illetve speciális sütemények közszemlére tételével igyekeztek tisztelegni a királynő előtt.
Már a korai kirakatrendezők rájöttek, hogy új vásárlókat csábíthatnak be a boltokba, így a XIX. század közepétől egyre gyakrabban tűntek fel furcsábbnál furcsább installációk. Az 1860-as években Londonban például valódi teknőst nézhettek meg víztartályban az érdeklődők, mert az áruház akkori fő terméke a teknősleves volt. 1874-ben a Macy’s tízezer dolláros babákból rendezte be karácsonyi kirakatát, hogy abban az évben minden New York-i kislány babát kérjen a Mikulástól. Azonban csak az 1910-es években kezdtek el az áruházak kampányszerűen karácsonyi dekorációval díszíteni. Hozzájárulhatott a változáshoz, hogy ebben az évben jelent meg Charles Dickens ikonikus regényének, a Karácsonyi éneknek első filmes feldolgozása, illetve, hogy Amerikában ezekben az években kezdték el forgalmazni az üveg karácsonyfadíszeket, amelyek szebben verték vissza a gázlángot felváltó elektronikus fényeket, mint a textil- és fonaldíszek.
Az őrült húszas évekhez kötődik a karácsonyi kirakatok teljes elterjedése. Anglia, Amerika, Német- és Franciaország nagyvárosainak áruházai lenyűgöző installációkat készítettek betlehemi képekből angyalokkal és pásztorokkal, vagy a Mikulás ajándékozásáról, esetleg jegesmedvékkel és sarki felfedezőkkel. 1938-ban a New York-i Lord & Taylor mutatott be először animált kirakatot. Fehérre festett pattogatott kukoricák szálltak az áruház kirakatában. A forradalmi ötlet azért is volt zseniális, mivel a szokatlanul enyhe novemberben a gyerekek legfeljebb álmodozhattak a hóviharról.