Felnőni fájdalmas. Kitalálni, mit szeretnénk, merre induljunk el, majd vágyainkat ütköztetni a valósággal, a körülöttünk lévő világ elvárásaival, a balesetben pedig otthagyni egy-két végtagot. Kirepülni a biztonságból, felelősséget vállalni a tetteinkért.
A coming of age, azaz felnövéstörténet műfajú filmek korábban jellemzően tinédzserekre és fiatal felnőttekre koncentráltak, ám az ezredforduló után megjelentek a későn érők. A felnőtté válás, ahogyan a karrierkezdés és a családalapítás is, bizony kitolódott: ha úgy tetszik, tényleg a harminc lett az új húsz. A kapunyitás, útkeresés kérdésével egyre több korosztály tud azonosulni.
Magyar filmek közül idesorolható például Reisz Gábor közönségsikere, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, de Grosan Cristina A legjobb dolgokon bőgni kell című filmje is. Csak a tavalyi év során Bo Burnham humorista-színész Inside című karanténműsora és a Tick… tick… BOOM! című musical is a harmincadik születésnap nyomását mutatja be.
Ekkor jön el ugyanis véglegesen a felnőtté válás lesújtó és elkerülhetetlen pillanata, ezzel pedig A világ legrosszabb emberének főhőse, Julie is tisztában van. Úgy érzi, most már végleg el kellene döntenie, milyen hivatásnak szentelje az életét, melyik férfi mellett horgonyozzon le, akar-e gyereket, és hogyan békéljen meg apjával, aki inkább nem látogatja meg a születésnapján, mert nehéz a környéken parkolni. A világ legrosszabb embere azt boncolgatja, hogy milyen érzés harminc körüli nőnek lenni ma a nyugati világban.
A film Joachim Trier és írótársa, Eskil Vogt Oslo-trilógiájának harmadik része. Trier a norvég fővárost ezekben a filmekben otthonos, hívogató helynek mutatja be, szereplői pedig szerethető, sérülékeny figurák, akik nem szeretnek beleragadni egy-egy helyzetbe. A narrátor a film elején felsorolja, hogy mire Julie felmenői betöltötték a harmincat, hol tartottak: házasok voltak több-kevesebb gyerekkel, vagy akár már nem is éltek, hiszen például az ük-ük-ükanyja korában a nők átlagéletkora még csak harmincöt év volt.