A magyar modernista építészeket társadalomfelfogásuk a két világháború közötti hatalom baloldali ellenzékébe sodorta. 1945 után a Rákosi-rendszer a modern művészethez vonzódó alkotókat jobboldali rokonszenvűeknek deklarálta.Azok a hazai építészek, akik 1935 körül az akkori politikai rendszer baloldali – szociáldemokrata, sőt titkos kommunista – bírálói voltak, 1950-ben a „burzsoá dekadens”, azaz az ellenség szerepében találták magukat.Mindkét esetben a hatalom értelmiségi ellenzékét testesítették meg. Ez egyeseknek csak morális, másoknak súlyos egzisztenciális problémát is okozott. 1956 után a felesleges konfliktusoktól szabaduló államhatalom alkut kötött az építészeti modernizmussal; szabad alkotói utat adott politikai lojalitásért cserébe.Ekkor az elbukott forradalom utáni hangulat és a szűkös körülmények ellenére építészeti megújulás kezdődött. Magas színvonalú köz- és ipari épületek sora épült.E sorba ismert és kevésbé ismert alkotások tartoznak. A jászberényi fürdő (Zalaváry Lajos, 1957–1958), a pesti Chemolimpex-székház (Gulyás Zoltán, 1960–1963), a Kőbánya mozi (Molnár Péter, 1963–1964)… és az ipari épületek, a pécsi hőerőmű (Mátrai Gyula és Pászti Károly, 1956–1960), a dombóvári magtisztító (Emődy Attila, 1959), a miskolci hűtőház (Csaba László, Herkó Dezső, 1958), a székesfehérvári alumíniumöntöde (Farkas Ipoly, 1960), a csepeli kábelgyári csarnok (Mátrai Gyula és Pászti Károly, 1960–1961) a korszak jelképeivé emelkedtek. Mellettük sok jó középület épült a Balaton környéki építkezésektől és a salgótarjáni kultúrháztól (Szrogh György, 1962–1966) a debreceni Agrártudományi Főiskola épületéig (Mikolás Tibor, 1961).
Ezeket az épületeket tervezőik a Nyugathoz tartozásunk jelképeiként alkották. A maguk fizikai valóságában a keleti, moszkovita, marxista, bizánci és így tovább világkép és kultúra cáfolatai voltak.Nemcsak azt igyekeztek kifejezni, hogy amit építészetben a Nyugat tud, azt mi is tudjuk, hanem azt is, hogy mi ezt különb esztétikai minőségben tudjuk előadni. Mintha a kiegyezés utáni időszak lendülete tért volna vissza! A korszak társadalma akkor feltétel nélkül el is fogadta ezt az építészeti modernséget, üzenetével együtt. Azonosulni a modernnel a korszak politikai vezetésének azt jelentette, hogy azonosulni a nyugati ideológiával is – de nem tudott ellene tenni semmit. Terjedt a beatzene, a hosszú haj és a popkultúra.
Tulipánok a panelon
A kortárs építészet társadalmi elfogadottsága a paksi „tulipános” panelházak vitáival szűnt meg 1970-es évek elején.
A kor építészetének három jellemzője volt.A színvonal gyors esése az 1950-es években. 1947-48 után a magyar államvezetés az államosított építőipart egyfajta társadalmi pufferként használta fel. A városba feláramló, az újra elszakított területeket elhagyó, a hadifogságból hazatért és helyüket nem találó tömegeket és a háború végére felduzzadó városi lumpen réteget az építőiparba terelték be. Ez politikai döntés volt. A színvonal drasztikus esése az 1950-es évek végétől vált láthatóvá.
A túlszervezés. A látens munkanélküliséget eltakarandó az állami építőipart gigantikus adminisztratív vízfejjel terhelték.Az 1970-es években az állami építőipari vállalatoknál körülbelül három munkásra jutott egy „elvi ember”.A tervezőirodákban a valóban dolgozók – építészek, statikusok, rajzolók – eltartották a vezetőséget, a főnököket és titkárságaikat, a pénzügyi, gazdasági, számviteli, terv-, személyzeti osztályokat, a függetlenített párt és szakszervezet csoportjait. A könyörületből eltartottak önigazoló fontoskodása alaposan fékezte a munkát.
Szellemi műhelyek kialakulása a nagy tervezőirodákban. Az országos hatáskörű nagy tervezőirodákban koncentrált alkotóerő sajátos szellemi műhelyeket keltett életre. Volt hely, idő és mester…
Csak az 1960-as években indult meg az országban nagyobb mértékű magánépítői tevékenység. Az államhatalom – tekintve a lakáshelyzetet – engedett e téren.Ez a sátortetős kockaház, a B30-as falazóblokk és az E-gerenda kora. Ez az építészet az akkori lehetőségek optimális megoldását nyújtotta silány műszaki tartalommal, esztétikailag alacsony szinten. Az eredmény riasztó volt, és meg is ijedtek tőle. A kritikusok nem merték észrevenni, hogy ez a társadalom tükre.
Megjelent a „panel” is! A kor államhatalma önmaga jelképét látta az állami beruházásban emelt lakóépületekben. A panelos lakótelepek lakásai a mindenkinek alanyi jogon járó szociális minimumot testesítették meg, műszakilag elfogadható minőségben. Ezek a szocialista ipar termékei voltak, kényelmesebbek, higiénikusabbak, mint a régebbi bérházak.A nagyobb (össz)méretet a kor ideológiája jelképpé emelte; az új társadalom fölényét fejezte ki a múlttal szemben.A kortárs építészet társadalmi elfogadottsága a paksi „tulipános” panelházak vitáival szűnt meg 1970-es évek elején. A panelt a korabeli magyar társadalom szükséges rosszként – „ronda, de ez van” alapon – eltűrte. A nagypanelos felületen megjelenő díszítés a „lehet emberibben is csinálni” üzenete volt, és aki akart, építészeten túlmutató következtetéseket vonhatott le belőle. Ez lázadásként hatott a hatalom ellen, és zavarba hozta az építészszakmát; az 1956 utáni építészeti kiegyezést rúgta föl a díszített panel – és a mögé sejtett nemzeti tartalom – lázadó gesztusa.
Ezután a társadalom már nem azonosult a modern építészettel. Új kötődésként kínálta volna magát az, amit ma már organikus építészetnek nevezünk – de ennek sikerét alkalmazása korlátai, műszaki problémái és ezoterikus utalásai korlátozták.Az építészet magára maradt. Kiváló alkotások ekkor is születtek – de ezeket már főleg építészek értékelték, a társadalom nem érezte magáénak; mást kerestek, de közös nevezőt nem találtak.
További Lugas híreink
A házak itt maradtak – problémáikkal együtt.Amikor ma hozzányúlunk a kádári kor épületeihez, koruk kortárs nyugati építészetéhez méltó formaviláguk mellett értelmetlenül takarékos műszaki megoldásokkal és silány anyagokkal találkozunk.Építészeti programjaik, alaprajzaik felett eljárt az idő. Valaha kihozták lehetőségeikből a maximumot – de a mi igényeink és követelményeink megváltoztak. Így érkezünk meg az épített örökség védelmének örök kérdéséhez; megőrizzünk használhatatlan épületet eredeti formájában a múlt szoborszerű emlékeként, átalakítással biztosítsuk további létét, vagy építsünk helyette újat?Mérlegelhetünk, de hosszú távon az életnek lesz igaza. A jó döntés kompromisszum, a rossz döntés mindig úgy hangzik; mi megtartjuk az épületet, te (a tulajdonos) fizesd meg az árát!
Borítókép: Életkép az óbudai Vörösvári úton, 1973 (Fotó: Fortepan/Borbély Mihály)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezHuizinga, a játékos ember
A nyolcvan esztendeje elhunyt Johan Huizinga a családfáját a XVI. századig visszavezetni képes németalföldi família sarjaként született.
A gasztronómia az öregedő urak erotikája
Míg a tyúk feredőzött, mint turul a vérben, addig Rezeda Kázmér új töprengenivalót talált magának.
Egy új korszak küszöbén
Jung meglátása szerint az egyén szükségszerűen fonódik bele közösségekbe, melyek eltérő integrációs szinteket képviselnek, ezek közül a család a legalapvetőbb egység.
Jimmy Carter a háttérhatalom szorításában
Az elvhűség nem segített Carternek a hatalomgyakorlásban.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Dömötör Csaba: Nem fogunk engedni Magyarország számára fontos ügyekben
A tenisz álompárja hazaindult, az elődöntős Keys hallani sem akar a barátjáról
Hiába próbálta fenntartani a látszatot a Házasság első látásra nagy kedvence, kiderült az igazság
Rapid - Újabb hangfelvétel Magyar Péterről itthon, közben érdektelenségbe fulladt a vita az EP-ben Magyarországról + videó
Feladta a szervezete a harcot: elhunyt a magyar, világbajnok kajakos
Orbán Viktor: itt a repülőrajt!
Sokmilliós korrupció miatt került rács mögé egy jól ismert ügyvéd
Sajtóhír: a Fradi volt kiszemeltjét és Gradisart is viszi az Al Ahli, de nem rekordösszegért
Nőt nő követett, de nagy meglepetés az új Nemzet Sportolója
Hobo dermesztő interjúban sózott oda Gyurcsánynak és az őt felkérdező libsiknek
Hibája után büntetik Gulácsi Pétert? A németek sokkoló számokról írnak
Orbán Viktor bepillantást engedett a mai kormányülésre
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezHuizinga, a játékos ember
A nyolcvan esztendeje elhunyt Johan Huizinga a családfáját a XVI. századig visszavezetni képes németalföldi família sarjaként született.
A gasztronómia az öregedő urak erotikája
Míg a tyúk feredőzött, mint turul a vérben, addig Rezeda Kázmér új töprengenivalót talált magának.
Egy új korszak küszöbén
Jung meglátása szerint az egyén szükségszerűen fonódik bele közösségekbe, melyek eltérő integrációs szinteket képviselnek, ezek közül a család a legalapvetőbb egység.
Jimmy Carter a háttérhatalom szorításában
Az elvhűség nem segített Carternek a hatalomgyakorlásban.