– Az összturizmus hány százaléka kötődik a vallási identitáshoz? Tapasztalható előrelépés a tíz évvel ezelőtti állapothoz képest?
– A világ összturizmusának nagyjából az egyharmadát adják azok az utazások, amelyekben felfedezhető vallásos motiváció, míg a legnagyobb magyarországi vallásturisztikai értékkincsek a hazai turizmusnak csak néhány százalékát képezik.
A mi feladatunk, hogy mérhetővé tegyük az ágazatot, elérjük, hogy az emberek felvegyék utazásaikba a vallásturisztikai célpontokat. Az elmúlt tíz évben a kormányzat több mint háromezer egyházi értékkincset újított fel, és közel kétszáz templom épült, de számos olyan egyházi értékkincsünk is van, amelyekről sokan nem tudnak. Nemcsak templomokról beszélünk, hanem látogatóközpontokról, múzeumokról, zarándokutakról is.
– A megújult turizmusfejlesztési stratégiában hogyan jelenik meg a vallásturizmus?
– Megfogalmazásunk szerint a vallásturizmus a találkozás kultúrája, amely lehetővé teszi az utazónak, hogy elcsendesedjen, találkozzon önmagával, élő közösségeinkkel, Istennel. Olyan egyházi értékeink vannak, amelyek több mint ezeréves múlttal rendelkeznek.
Hisszük, hogy ezek az értékek ezer év múlva is itt lesznek, és tanúbizonyságot fognak tenni arról, kik vagyunk. Első lépésben tizenkét fejlesztési vonalat jelöltünk ki az öt főirányon belül, majd mindegyiket integráltuk a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiába, amely 2030-ig határozza meg Magyarország turizmusát. A négy tartóoszlop egyike a vallásturizmus. Biztató, hogy a területet ma már kormányhatározat nevesíti.