A szabadulószobás játékban a résztvevő feladata: belebújni az ifjú nemes bőrébe, dragonyosöltözetet húzni, és megismételni a bravúrt az éj leple alatt.
A koncepció a történelmi hűség jegyében rögzíti, hogy nagysárosi kastélyából Rákóczi az utolsó pillanatig elmenekülhetett volna, de ő nem akarta magára hagyni beteg hitvesét.
Az 1701. április 18-án éjjel történtekre a főszereplő így emlékezik: „erős ütéstől kinyílik az ágyhoz közeli ajtó, és két, általam jól ismert, Salm-ezredbeli százados gyertyával és pisztolyokkal fölfegyverezve körülvette az ágyat, és engem a császár nevében fogolynak nyilvánított.”
Hősünket a bécsújhelyi várbörtön ugyanazon cellájába zárják, amelyből nagyapja, Zrínyi Péter harminc évvel korábban a vérpadra lépett. (Ismerték jól a császáriak a megfélemlítés lélektani eszközeit…)
A vád: felségárulás. Az ítélet – éppúgy, mint Zrínyi Péter esetében – csakis halálos lehet. De ezt már az ifjú feleség, a Napkirály távoli rokona sem nézheti tétlenül, minden kapcsolatát latba veti, majd parasztasszonynak öltözve bejut a várba, és megszerzi a börtön kulcsát.
A kalandok ezzel korántsem érnek véget, így a látogatónak is számos akadályt kell még elhárítania hősünk megmentése érdekében. Hogy az megélhesse a szabadságharc kibontakozását. Hogy majd ne kalandorként tekintsen rá az utókor – ahogyan azt a szlovák iskolákban ma is előszeretettel teszik –, hanem lássa meg, ki volt: nagyságos fejedelem.
Borítókép: II. Rákóczi Ferenc mellszobra a fejedelem szülőháza, a felújításra váró Rákóczi-kastély előtt a születésének 341. évfordulója alkalmából rendezett ünnepség napján a szlovákiai Borsiban 2017. március 26-án (Fotó: MTI/Vajda János)