Isten a hetedik napon befejezte művét, amit alkotott. A hetedik napon megpihent munkája után, amit végzett – olvassuk a Teremtés könyvében, és kissé zavarba is jövünk. Megpihent?! Pihenésre csak annak van szüksége, aki elfáradt. Márpedig Isten, aki maga a tökéletesség, nem fáradhat el! Az elfáradás óhatatlanul összekapcsolódik a végesség fogalmával, aki elfáradt, azért fáradt el, mert ereje végére jutott. Aki elfáradt, az kiszolgáltatott.
Ezek mind-mind olyan fogalmak, amelyeket az emberi elme képtelen Istenhez kapcsolni. Mert Isten örök, mindenható, mindig volt, van és lesz, és az ő viszonylatában e szavak értelmezhetetlenek. Bizonyára arról van szó, hogy a hetedik napi isteni cselekvést a gyarló emberi nyelv nem tudja másként kifejezni, lefordítani, értelmezhetővé tenni számunkra, csak a „megpihent” fogalmával.
Ezen kívül felmerül a kérdés, hogy Isten hol pihent meg? Nem tudjuk. Istenről úgy általában nem tudunk semmit, tehát éppen annyit tudunk, amennyi kell. Amennyit fel tudunk fogni belőle. Mégis, joggal feltételezzük, hogy a pihenés a frissiben elkészült Földön történt, hiszen örömét lelhette munkája gyümölcsében. Bejárta széltében-hosszában, s időnkét megpihent. Hogy pontosan hol?
Nem tudjuk, de jó eséllyel következtethetünk rá, hogy majd’ minden olyan helyen, ahol később templom épült. Ahol az emberek az ő tiszteletére ülik meg a hetedik napot, és ahol dicsőítik őt. Ahol a szentség megnyilatkozik.
Persze az ember esendő, ezért nem mindig a megfelelő helyre építi templomait. Néha olyan helyekre is, ahol csupán érzékelni véli a szentség jelenlétét. Ezek egy idő után rendszerint romba dőlnek. Hiányzik a „kötőanyag”. Máskor épp ellenkezőleg: az ember olyan helyeket is mellőz, ahol viszont teljességgel indokolt lenne a szent építkezés. És az Úr ilyenkor szomorú. Szomorú, de megbocsát. És elsimítja a botlást.
*