Mennyi időbe telik még, amíg méltányos ítélet születik a Hableány katasztrófája ügyében?

Huszonnyolcan vesztek a Dunába 2019. május 29-én a Margit híd pesti hídfőjénél. Huszonhét holttestet – 25 dél-koreai utas és két magyar hajós testét – megtalálták, egy 41 éves dél-koreai asszony teste azóta sem került elő. Olyan áldozat is van, akin két Viking hajó is átgázolt.

2022. 10. 23. 16:00
Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három különböző peres eljárás is zajlik a Fővárosi Törvényszéken, illetve a hozzá tartozó Pesti Központi Kerületi Bíróságon (PKKB) a 2019-es dunai hajókatasztrófa miatt. Két különböző büntetőeljárásban két ukrán hajóskapitány felelősségét kell tisztázni, a harmadik, polgári peres ügyben a 28 áldozat hozzátartozói, valamint a hét túlélő perel több milliárd forintnyi kártérítést amerikai dollárban.

Te, Fegya, látsz valamit?

A Hableány sétahajó 2019. május 29-én süllyedt hullámsírba a Dunán, hegymenetben, a Margit híd pesti hídfőjénél. Az ukrán Jurij Csaplinszkij hajóskapitány vezette Viking Sigyn szállodahajó hátulról utolérte a Hableányt, a tatját kapva telibe maga alá gyűrte, majd a roncsok és az emberek – halottak, élők – felett továbbhaladt.

Csaplinszkij kapitány felelőssége a vád szerint abban áll, hogy az ütközés előtt nem figyelt a forgalomra, ki tudja miért, és gondatlansága miatt gázolta le hajója a Hableányt. Emellett 35 rendbeli cserbenhagyással is vádolják, ugyanis nem rendelte el a mentést. Az más kérdés, hogy a Viking Sigyn tatja alatti utolsó kajütben egy magyar matróz éppen száraz ruhára cserélte a fedélzeten elázott ruháját – kint vihar volt –, és a kajütablakon át látta a vízben sodródó roncsokat és embereket, azonnal rohant is menteni. Két matróztársával leengedtek egy mentőcsónakot, és legalább egy túlélőt sikerült is kimenteniük, két holttest kiemelése mellett. A kapitány azonban annyira leblokkolt a történtek okozta sokk miatt, hogy a román első tisztnek le is kellett váltani őt szolgálatból.

 

A mentést elsőként megkezdő magyar matróz tanúskodott Csaplinszkij büntetőperében. Kiderült: annyira megviselték a történtek, hogy felhagyott a hajózással.

 

A PKKB-n zajló büntetőperben továbbra is érvényesül a védelem halogató taktikája, így elsőfokú ítéletre jó, ha 2023 őszén sor kerülhet.

A másik büntetőperben az illetékes ügyészség 27-rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt emelt vádat az ugyancsak ukrán hajóskapitány, Fjodor S. ellen, aki korábban a Covid-járvány miatt, jelenleg pedig a háború miatt nem tud Magyarországra utazni, így Ukrajnában van továbbra is bűnügyi felügyelet alatt. Ilyen sem történt még a magyar büntetőjogban, hogy a kényszerintézkedést külföldön töltheti le valaki. A per előkészítő ülését még nem tűzték ki, ám az várhatóan a kapitány távollétében zajlik majd, esetleg, ha sikerül, távközlés útján kapcsolják Fjodor S.-t Ukrajnából.

Ő a Sigynt követte a Viking Idun nevű testvérhajóval. Látta is, hogy valami történt előtte, mert rádión rászólt Csaplinszkijra, hogy „Jura, mi történt?”, mire Csaplinszkij válaszolt: „Te Fegya, látsz valamit? Azt hiszem, nekimentem egy hajónak”, ám S. kapitány ennek ellenére nem állt meg, hanem az Idunnal átgázolt a Hableány roncsain és az élőkön és holtakon.

 

A túlélő távol-keleti utasokat zárt távközlési hírláncon keresztül hallgatták meg a Csaplinszkij elleni büntetőperben. Felidézzük a mondandójukat.

 

Hvang Szüng Ja elcsukló hangon mondta el, hogy húsz-harminc percet töltött el a vízben, mire kimentették egy mentőöv segítségével. Az asszony három rokonát vesztette el a balesetben, és az ő nagynénjét keresik eltűntként azóta is. Mint azt mondta, azóta is fél a sötétben, nem tud rendesen aludni, a tragédia óta munkaképtelen. Magáról a Margit híd pesti hídfőjénél történt katasztrófáról azt mondta, nem látott az ütközés előtt fényjelzést, és nem hallott hangjelzést sem, amikor pedig a vízbe esett, és próbált a felszínre úszni, érezte, hogy felette áthalad a nagy hajó.

Fotók mint bizonyítékok

– Elvesztettem a családomat, a kapitánynak legyen meg a megfelelő büntetése – kérte könnyeit törölgetve a tanú.

Dzsung Jong A elmondta: amikor a vízfelszínre érve látta, hogy az őket elütő nagy hajó nem áll meg, azt gondolta, mindannyian ott fognak meghalni. A víz alól többen is felbukkantak, kiabáltak, kapaszkodni próbáltak, hogy életben maradjanak. Közben érkezett egy másik hajó, igaz, nem látta, hogy az elütött volna embereket, de ott haladt, ahol a vízben emberek voltak. Amikor ez a hajó is elment, csak ketten maradtak a folyóban, se kiabálást, se mást nem hallott. A fiatal nő az öccsét vesztette el a tragédiában.

Kim Jong Mi a nővérével, a bátyjával és a lányával szállt fel a sétahajóra, a hajó hátsó felében voltak, és látták közeledni a nagy hajót, szemkontaktust is felvett a másik hajó egyik utasával, amikor a bátyja kiabálni kezdett. Két ütközést is érzett, ami után a sétahajójuk felborult, és ők beleestek a vízbe.

 

Félek a víztől, mert nem tudok úszni

 

– mondta az asszony, aki meglátott egy mentőövet, amelybe bele tudott kapaszkodni, és az erősen sodródó folyóban kiabált, hogy mentsék meg. Végül hárman segítették kimászni a vízből, akik ruhát és takarót adtak neki, majd kórházba került hasi sérüléssel. A nővérét és a bátyját vesztette el a balesetben.

Az asszony lánya, Jun Nara szintén két ütközésről számolt be, amely után a sétahajó elkezdett oldalra fordulni, és ők beleestek a vízbe. Hallotta a segítségért kiabálókat. Esés közben nekicsapódtak a fedélzeten lévő székek és asztalok, így nagyon nehezen tudott feljönni a víz felszínére. Azt mondta: őt az mentette meg, hogy egy másik túlélő azt kiabálta neki, kezdjen úszni. Közben látta, hogy közeledik egy nagy fehér hajó, amely nagyon hasonlított arra, amellyel ütköztek, és amikor az a hajó is elhaladt, már nem hallotta a segítségért kiabálókat.

Sokáig kapaszkodott egy hajó oldalán, amikor egy mentőcsónak érkezett és kimentették. A nő közvetlenül a tragédia előtt készült fotói bizonyítékok az eljárásban. Van köztük olyan, amelyen a Viking Sigyn is látszik.

A hét dél-koreai túlélő egy férfi kivételével nem volt jó úszó. Ő a vízben felrúgta magát, de bevágta a fejét a Hableány süllyedő hajótestébe. „Újra elmerültem, arrébb úsztam, és amikor feljöttem, belekapaszkodtam egy fehér műanyag dobozba. Egy hajó jött a segítségemre, de az olajos víz miatt többször is kicsúszott a ruhám a matrózok kezéből. Végül le is mondtak rólam, hagyták, hadd sodorjon el a víz. Egyre jobban gyengültem, közben arra gondoltam, ez egy lehetetlen helyzet, inkább kiúszom a partra, mert nem ment ki senki. Szerencsére egy hajó közeledett, felhúztak a fedélzetre, így menekültem meg” – idézte fel a rendőrségi vallomásában, majd a bíróságnak.

Kilencszáz oldalas keresetlevél

A túlélők egybehangzó vallomásai szerint a baleset után a Viking Sigyn kapitánya úgy továbbhajtott, mintha mi sem történt volna.

 

Számomra érthetetlen, hogy a nagy hajó, amelyik nekünk ütközött, nem segített, holott még szemkontaktust is létesítettünk a nagy hajóról felénk nézőkkel. Próbáltam feljönni a víz felszínére, de láttam, hogy felettem van a nagy hajó, ezért kitartóan úsztam, majd, amikor fel tudtam jönni a felszínre, megkapaszkodtam egy vízen úszó részben, majd egy hajóról ledobtak nekem egy mentőövet… Hosszúnak tűnt a mentés. Abban biztos vagyok, hogy az ütközés után a nagy hajó továbbment, ezt éreztem a víz alatt

 

– fogalmazott egyikük.

A Fővárosi Törvényszéken jelenleg is tart távmeghallgatás útján 78 dél-korai károsult felperes meghallgatása a katasztrófa miatt indult polgári perben. A felperesek között ott vannak a hét túlélő mellett az áldozatok hozzátartozói. A Sigyn tulajdonosa és üzemeltetője, a svájci bejegyzésű, ám norvég Viking AG és a Hableány tulajdonosa és üzemeltetője, a Panorama Deck Kft. ellen indult kártérítési polgári per négy és fél milliárd forintnyi dollár kártérítésről szól.

Mint azt korábban megírtuk, kilencszáz oldalas keresetlevélben összesen 4,4 milliárd forint sérelemdíj megfizetésének a megítélését kéri a Fővárosi Törvényszéktől a magyar Oppenheim Ügyvédi Iroda a Hableány-katasztrófa dél-koreai áldozatainak hozzátartozói, valamint a hét túlélő nevében. (A sérelemdíj a korábbi nem vagyoni kár miatti kártérítés.)

Sógor Zsolt, a Panoráma Deck Kft. ügyvédje szerint nem fogadhatók el a keresetlevélben a magyar cégre vonatkozó állítások, mert azokat a jelenleg is zajló büntetőperben sem vizsgálták, és várhatóan nem is fogják. A Hableány személyzetének a felelőssége egy pillanatra sem merült fel a büntetőeljárás során.

Borítókép: Mennyi időbe telik még, amíg méltányos ítélet születik a Hableány katasztrófája ügyében? (Fotó: Reuters)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.