– Mivel foglalkozik egy műsorelemző?
– A hazai média termékkínálatát és annak tartalmait vizsgálja, különös tekintettel a fogyasztói szokásokra. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ugyanis a Magyarországon a tárgyban fellelhető adatok túlnyomó részének birtokában van – egy részüket az adott médiaterméknek, szolgáltatónak kell megküldenie, másokra a hivatal fizet elő. A média szinte minden területére kiterjedő számítógépes adatbázisok segítségével végzünk elemzéseket, különféle szempontok szerint.
– Az adatokból az is kikövetkeztethető, mennyire épült be a magyar emberek hétköznapjaiba az internet?
– Mélyen. Immár a háztartások közel száz százalékában van internetkapcsolat, bár sokan egyáltalán nem használják. A felhasználók többsége okostelefonról lép fel a világhálóra, nem asztali gépről vagy laptopról. A 15 évnél idősebb, teljes magyar lakosság 51 százaléka naponta, 76 százaléka pedig havonta legalább egyszer biztosan csatlakozik az internethez. Nemzetközi összevetésben ez a szám nem számít kiemelkedőnek.
– A 2022-es adatokat összegző, nemrégiben publikált áttekintésükből kiderül: tavaly 4,2 millió hazai felhasználó netezett napi gyakorisággal, naponta 84 millió oldalelérést produkálva. Egy átlagos felhasználó csaknem húsz oldal különféle tartalmait – híreket, blogbejegyzéseket, menetrend-információkat, vicces videókat – ismeri meg 24 óra alatt. 2021-hez képest milyen változást jelent mindez?
– Összességében enyhe csökkenés figyelhető meg: az oldalmegnyitások száma például 1,66 százalékkal esett vissza. Ennek legfőbb magyarázata, hogy 2021-ben a pandémia következtében elrendelt intézkedések miatt sokan maradtak otthon, és interakcióik jó része – csakúgy, mint például az oktatás – áttevődött az online térbe. 2022-ben azonban már nem kellett végig fenntartani az említett intézkedéseket, így az internetforgalom mérséklődött.