Meghalt a királynő, éljen a király! – szólt a hivatalos köszöntés 2022. szeptember 8-án. II. Erzsébet halálával Károly walesi hercegből automatikusan király lett, de koronázására csak háromnegyed évvel később kerül sor. Ennek oka egyrészt az állami és a családi gyászidőszak, másrészt a ceremónia bonyolultsága, amely hosszas tervezést és szervezést igényel.

A Buckingham-palota közleménye szerint az Edward Fitzalan-Howard, Norfolk tizennyolcadik hercege által felügyelt esemény igazán közvetíti Károly kívánságát, hogy a monarchia modern arcát mutassa be, másrészt viszont ragaszkodik az évszázados hagyományokhoz.
III. Károly lesz a negyvenedik uralkodó, akit a Westminster-apátságban koronáznak meg.
Az első dokumentáltan ott tartott ceremónia Hódító Vilmos koronázása volt 1066 karácsonyán. Az apátság azóta számos más jeles eseménynek is otthont adott, köztük II. Erzsébet és Vilmos herceg házasságkötésének, illetve a néhai királynő koronázásának és egyik temetési szertartásának. Azonban míg II. Erzsébet koronázásához külön lelátókat kellett építeni, hogy a nyolcezer meghívott mind elférjen, Károly és Kamilla mindössze kétezer vendéggel számol.
Az ok a modernizáció, illetve a költségcsökkentés. 1953-ban II. Erzsébet koronázása mai áron számolva közel 43 millió fontba került.
A gazdasági válság és a rengeteg munkanélküli miatt III. Károly kifejezett kívánsága volt, hogy olcsóbb és kevésbé pompás ünnepséget tartsanak. A pontos költségekről hivatalos információ nem látott napvilágot, ám a becslések ötven- és százmillió font között számolnak, vagyis úgy tűnik, a mai árak mellett még az egyszerűbb szertartás is drágább.
Egyszerűbb koronázási ceremónia a cél
A királyi pár II. Erzsébet ünnepségével ellentétben nem járja körbe Londont a nem túl kényelmes, kétszázhatvan éves arany állami hintóban (Gold State Coach), hanem csak a Buckingham-palota és az apátság közti valamivel több, mint két kilométeres utat teszi meg. Odafelé a II. Erzsébet gyémántjubileumára készült, lengéscsillapítókkal, elektromos ablakemelővel és légkondicionálóval felszerelt hintóval (Diamond Jubilee State Coach) utaznak, és csak a visszaúton ülnek át az először 1831-ben használt aranyhintóba. IV. Vilmos koronázása óta minden király a Gold State Coach-ban utazott a Westminsterbe és vissza is. A hintó olyan nagy és nehéz, hogy hat ló helyett nyolccal kell húzni.