Barbarizmus vagy ideológia áll a hírhedt rongálások mögött?

Több száz évig állt a Sycamore Gap Tree nevű platánfa, Robin Hood fája az észak-angliai Northumberland Nemzeti Park egy festői völgyében, Hadrianus fala mellett. Közkedvelt kirándulóhely volt, ám egyik éjjel kivágták. A platánfa esete csak egyike az érthetetlen vandalizmusoknak.

2023. 10. 26. 5:10
vandalizmus
Forensic investigators from Northumbria Police examine the felled Sycamore Gap tree, on Hadrian's Wall in Northumberland. A 16-year-old boy has been arrested on suspicion of causing criminal damage in connection with the cutting down of one of the UK's most photographed trees. Picture date: Friday September 29, 2023. (Photo by Owen Humphreys/PA Images via Getty Images) Fotó: GettyImages
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ikonikus fát 2016-ban az év fájának választották a Woodland Trust díjátadóján, ám a legtöbben a Kevin Costner főszereplésével készült Robin Hood, a tolvajok fejedelme című filmből ismerték. A northumbriai rendőrség közlése szerint szándékos vandalizmus történt, valószínűleg egy láncfűrésszel vágták ki a fát. Egy 16 éves fiút tartóztattak le gyanúsítottként. Tettének pontos körülményei és az indoka egyelőre nem ismert. A fa értelmetlen pusztulása sokakat keserített el, mert úgy érzik, vele együtt az emberiség egy része is elpusztult.

vandalizmus
Több száz évig állt a vandalizmus áldozatául estett Sycamore Gap Tree nevű platánfa. Fotó: AFP

 

Farombolás, műkincsrongálás, vandalizmus

A farongálás Magyarországon sem ismeretlen jelenség, a közelmúltban is több eset történt. Idén nyáron fúróval és gázolajjal rongáltak fákat a siófoki Balaton-parton. Lengyel Róbert polgármester szerint évek óta fordulnak elő hasonló esetek, elsősorban az építés alatt álló, illetve új építésű épületek előtti részek vannak veszélyben, vélhetően a panoráma miatt. Keszthelyen mérgezés miatt kellett kivágni a Várkertben lévő, több mint százéves platánfát. Tavasszal nem hajtott ki, megvizsgálták, és a törzsén, a gyökérzethez közel négy, szabályos, tíz milliméter átmérőjű lyukat találtak, amely arra engedett következtetni, hogy valamit beinjektáltak a növénybe. A szakemberek mérgezésre gyanakodtak, de bíztak benne, hogy a növény túléli. A fa azonban elpusztult, és balesetveszélyessé vált, ezért ki kellett vágni. 

Győr-Révfalu híres platánsorán is megmérgeztek egy hetven-nyolcvan éves fát.

A műkincsvilágban is előfordulnak rongálások. Klímaaktivisták a Föld védelmére akarják felhívni a figyelmet, amikor többek között Monet, Klimt, Warhol és Van Gogh festményeit öntik le krumplipürével, paradicsomlével, vagy ragasztják magukat a műalkotásokhoz. Szerencsére eddig egy alkotás sem sérült meg komolyan. Nemrég egy klímavédelmi csoport aktivistái fekete folyadékot öntöttek a római Spanyol lépcső lábánál elhelyezkedő világhíres Fontana della Barcaccia szökőkút vizébe. Márciusban pedig összemázolták a firenzei Palazzo Vecchio falát narancsszínű festékkel. A képrombolás története források szerint az ótestamentumi idők óta kíséri a művészetet. Évezredeken keresztül kommunikációs forma volt, az ideológiai és politikai hatalomváltások vagy a változtatásra irányuló törekvések kifejezésének látványos eszköze. 

Szakértők szerint a képrombolók valójában tisztelik a képet, mert hisznek abban, hogy a képeknek olyan mágikus erejük van, amelyet csak annak radikális elpusztításával lehet érvényteleníteni.

Sokan azonban nem szárnyalnak politikai, ideológiai magasságokban, amikor rongálni szeretnének, mindössze azt hiszik, így hagyhatják ott névjegyüket, vagy egyszerűen csak nem érdekli őket tettük következménye. Fatörzsbe vésett szívecskét már mindannyian láttunk, mostanában azonban az is előfordul, hogy az élő fákba különböző ábrákat vésnek. Egyre gyűlnek az erdőben hátrahagyott üzenetek: láthatunk barlangok falára írt jeleket, homokfalba karcolt írásokat vagy kövekre rajzolt ábrákat is.

Szociológusok szerint az ember alapvető vágya, hogy nyomot hagyjon, így a vandalizmus mögött szociológiai ok állhat. A társadalom a történelemben való nyom hagyásához pozitív dolgokat társít, így a vandál is feltételezi, hogy megjegyzik majd nevét.

Az Olaszországba érkező turisták válogatott módszerekkel bizonyítják a tézist. Augusztusban például a firenzei Uffizi Galériához kapcsolódó Vasari-folyosón festékszóróval egy harmadosztályú német futballklub, a TSV 1860 München nevét fújták fekete festékkel a falra. Ennél még súlyosabb károkat okozott egy Nagy-Britanniában élő bolgár turista, aki a világörökség részét képező római Colosseum ezeréves falára véste a saját és barátnője nevét, a tett 15 ezer eurós pénzbírságba és egy év börtönbe is kerülhet. Firenzében a térfigyelő kamera felvétele keltett hatalmas felháborodást: egy német turista a város főterén álló Neptunusz-szoborra mászik fel, hogy szelfit készítsen, és közben megrongálja az egyik ló lábát. A Scala dei Turchi, vagyis a Törökök lépcsője Szicília egyik gyöngyszeme. A hatalmas szikla fehér lépcsőin mégis vörös szégyenfoltokként éktelenkedtek a vandálok nyomai. 

Tavaly szintén a Spanyol lépcsőn egy szaúdi férfi is lehajtott a bérelt Maseratijával. Két lépcsőfok eltört, és a műemlék burkolata máshol is megsérült.

Kevésbé magyarázhatók az olyan rongálások, mint amikor 2008-ban a Húsvét-szigeteken egy finn turista letörte az egyik szobor fülcimpáját, hogy szuvenírként vigye haza. Vagy az arizonai Sauaro Nemzeti Parkban három éve nyolc darab rendkívül lassan növő, tízméteres óriáskaktuszt romboltak szét. 

Elvileg különbség van a csodálatból adódó rongálás és szándékos károkozás között, ám a probléma elharapódzása miatt a hatóságok több országban kénytelenek komoly változásokat bevezetni. Számos műemlék már nem látogatható olyan könnyen, illetve speciális szabályokat kell betartaniuk az érdeklődőknek.

Borítókép: Barbár módon kivágták Robin Hood fáját (Fotó: Getty Images)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.