Már a XIX. század végén, amikor a divat kreatív iparágként létrejött, erősen hatott rá a képzőművészet. Gondoljunk csak Coco Chanel egyik kortársára, Paul Poiret francia tervezőre, akit annyira magával ragadott a képzőművészet, hogy végül elpártoltak tőle a megrendelői. A XX. század első meghatározó designer-képzőművész párosaként emlegetik az olasz származású Elsa Schiaparellit és a katalán Salvador Dalít. A tervező baráti kapcsolatot ápolt a szürrealizmus számos képviselőjével, kollekcióinak megtervezéséhez pedig szívesen merített ihletet Dalí mellett Leonor Fini, Jean Cocteau vagy a fotográfus Man Ray munkáiból is.

Keszeg Anna divatteoretikus, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) docense szerint az alkotói együttműködéseknek köszönhetően vált az öltözködés a magasművészet részévé, és napjainkban is folyamatosan merít belőle. Az indusztriális divattervezést folyamatosan inspirálja a képzőművészet.
A 1960-as években Yves Saint-Laurent-nál figyelhető meg először, hogy egy képzőművészeti alkotást rámásol egy ruhára.
Neves darabján, az egyszerű, A vonalú miniruhán Piet Mondrian Kompozíció II piros, kék és sárga színnel című képe köszönt vissza. A történet érdekessége, hogy Yves Saint-Laurent inspirációnak is köszönhetően annyira meggazdagodott, hogy később több változatban is birtokolta a művet. A designer jelentős gyűjtő volt, egész munkásságán végigvonult a divat és a képzőművészet kettőssége. Más luxusmárkákat is sorra ihlet(ett) meg a képzőművészet. Marc Jacobs 1997 és 2014 között, a Louis Vuitton vezető tervezőjeként számos kollekciót készített művészekkel közösen. Neki köszönhetően alkotta újra Stephen Sprouse a divatház monogramját graffitistílusban, és tette hatalmas szenzációvá az ezzel készült táskákat és kiegészítőket. Ráadásul ma jóval többet érnek ezek a darabok, mint annak idején.
Mindez jól mutatja, hogy lehet többletértéke a divattárgyaknak a képzőművészekkel való együttműködés következtében
– magyarázza Keszeg Anna.
A kortárs divatnak tizenöt-húsz éve tendenciája a minimalizmus, ami a kortárs művészetben is erőteljesen jelen van
Ebben a folyamatban fontos szerepe volt a kortárs képzőművészetet támogató művészeti alapítványoknak, amelyeket a nagy cégek hoztak létre a kilencvenes évektől.