Kate Reddy a kétezres évek chic-lit (a húsz-harminc éves városi nők életének abszurditásait feldolgozó humoros műfaj) forradalmának kedvelt szereplője. Bár a Sarah Jessica Parker főszereplésével készült, kevéssé sikeres film nem tudta átadni a karakterét, angolszász blogokban és a közösségi médiában az anyák ma is rendre igazodási pontként mutatnak Allison Pearson munka–család–gyereknevelés háromszögében egyensúlyozó hősnőjére. Kate ugyanis ősztől listát vezet két örökmozgó gyerekének naponta változó kívánságairól, ahol nem ritka, hogy a hétfőn még rózsaszín tüllszoknyaként szereplő tételt kedden lendületes vonásokkal kell áthúzni, hogy az bizony kék, csak hogy szerdán ismét satírozás történjen, ezúttal a rózsaszín irányába.

Számítások szerint az átlag amerikai 620 dollárt költ ajándékokra, a kereskedelem csaknem 962 milliárd dolláros bevételt vár az idén, ami 2030-ra 1271 milliárdra nőhet. Európában némileg visszafogottabbak a vásárlások, a közönség inkább élelmiszerre költ, így 10-12 százalékos csökkenéssel számolnak a szakértők. A játékgyártók szenvednek a leginkább, az európai játékeladások három százalékkal csökkentek 2022-höz képest. Isaac Larian, az MGA Entertainment igazgatója szerint az idén az embereknek az a legfontosabb, hogy étel legyen a családjuk asztalán. Ugyanakkor a Barbie-k és a Transformers-figurák továbbra is a kívánságlisták élén szerepelnek. Jerry Storch, a Storch Advisors tanácsadó cég igazgatója úgy véli, hogy a családok mindig félretesznek némi pénzt a játékokra, ezt bizonyítják, hogy a plüssállatok, a kirakósok és az építőjátékok piaca nem zsugorodott. Így egyes szakértők szerint a pénzügyi megfontolások mellett a szülői tudatosság növekedésének is tanúi lehetünk.
A karácsony előtti időszak ugyanis klasszikusan azzal telik, hogy a gyerekek – kultúrkörtől függően – levelet írnak a Mikulásnak, Jézuskának vagy az angyalkáknak, mit szeretnének a fa alatt látni. A szokás évtizedekig igazodási pontként szolgált a szülőknek, mára azonban az internet és a közösségi média által felgyorsított világban a gyerekek egyrészt nem tartják szükségesnek a levél megírását (hiszen a mágikus figuráknál is bizonyára elérhető a világháló), másrészt a folyamatos információözönben olyan gyorsan változtatják a véleményüket, hogy azt szinte maguk sem tudják követni.
Ráadásul egyre többször merül fel problémaként az influenszerek nyomán született nagyzási hóbort is, hogy az okostelefon vagy a tornacipő tavalyi modellje nem felel meg, és csak akkor lesz valaki „értékes”, ha birtokolja a legújabb javakat.
Az idősebb generációk nehezen értik a helyzetet, ám féltik a gyereküket, ezért igyekeznek akár erejükön felül is eleget tenni minden kérésnek. Pribránszki Marianna viselkedéspedagógus, tehetséggondozó számos esetet látott a praxisában, ahol az egyébként kompetensnek tűnő szülő összezsugorodik a gyereke előtt, nem mer neki nemet mondani, mert tart attól, hogy a kicsi nem fogja szeretni, és a lelke sérülni fog.