Megváltozott kommunikációs szokások
A gyorsan elérhető hírnévre és gazdagságra vágyó, feltörekvő influenszerek és vloggerek (videós tartalomgyártók) mellett egyre több politikus, tudós, művész és kulturális intézmény, köztük számos múzeum is megjelent a TikTokon, így a rövid, gyorsan fogyasztható tartalmak a szórakoztatás mellett egyre többször segítik az igazi tehetség kibontakozását, sőt akár ismeretterjesztő célt is szolgálhatnak. (Mi több, Kína-szerte csak az utóbbi megengedett.) Az éremnek tehát több oldala van, minden a felhasználás módján és a célján múlik. Ezt erősíti meg Rétvári Márton Gergely, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézete Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszékének munkatársa is, aki szerint a közösségimédia-platformok alkalmasak a művészeti társulatok és művészek megjelenésére.

A kulcskérdés, hogyan és milyen tartalmakkal vonzzák a közönséget. Akik eleve érdeklődnek az adott téma iránt, könnyen elérhetők és megszólíthatók, mivel a platform által alkalmazott algoritmusok gyorsan azonosítják az egyéni érdeklődési köröket. Az igazi kihívás azoknak az elérése, akik korábban nem voltak kíváncsiak például a kultúrára, a művészetekre, de lenne bennük nyitottság
– mondja el Rétvári Márton Gergely, hozzátéve, hogy a múzeumok esetében már sok kutatás vizsgálja ezt a kérdést. Kiterjedt szakirodalom szól arról, hogyan lehet akár a TikTokon is minőségi tartalmakat előállítani, amelyeket a fiatalabb, az ilyen jellegű intézmények iránt amúgy nem érdeklődő csoport fogyasztana.
– Ez különleges kihívás, hiszen teljesen más típusú kommunikációra van szükség a sikerhez a platformon, mint a hagyományos kulturális területeken – magyarázza a szakember, aki szerint alapvető kérdés, hogy a megosztott tartalom milyen célt szolgál, kiket és hogyan tudunk megszólítani. Az általános, népszerűsítő tartalom új érdeklődőket vonzhat, a meglévő közösségnek új információkra van szüksége.
– Komoly kihívás, ha mindenáron ötperces anyagot próbálok ráerőltetni valakire, akinek mindössze húsz másodperce van. A médiafogyasztási szokások, vagyis a tartalomfogyasztás helye és módja is megváltoztak. Akik nem alkalmazkodnak, azok nehezen érhetik el a közönségüket – hívja fel a figyelmet Rétvári Márton Gergely.