Egy kokárda miatt bukott a diák, egymásnak estek a szülők

Szeptember egyik legjobban várt bemutatója Szimler Bálint első egész estés rendezése, a Locarnóban három díjjal is jutalmazott Fekete pont. Az iskolás környezetben játszódó történetben feltűnik Reisz Gábor is, aki a tavalyi év legpolitikusabb moziját, a Magyarázat mindenre című filmet rendezte. Szerepeltetése nem csupán baráti gesztus, a két független film egymás testvérének is tekinthető. Keretes kritikánk következik.

2024. 09. 13. 3:55
Magyarázat mindenre
Magyarázat mindenre Forrás: Port.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt években megszaporodtak azok a filmek, amik többé-kevésbé a magyar iskolák ismerős közegében játszódnak, legyenek azok a filmintézet által támogatott (FOMO – Megosztod, és uralkodsz), az első filmeseknek lehetőséget biztosító, kis költségvetést nyújtó Inkubátor programból kikerülő (Szép Csendben, Zanox – Kockázatok és mellékhatások, Elfogy a levegő) vagy az állami filmfinanszírozáson kívül születő alkotások (Remélem, legközelebb sikerül meghalnod, Nyersanyag). Az iskola ezekben a filmekben többnyire csak kulissza olyan témák kifejtéséhez, mint a házi pálinkával vegyített kamasz szerelem, a szexuális határátlépés, az online bántalmazás, a nemi erőszak, a #metoo vagy a polarizálódott közélet, amiből rögtön leszűrhető, hogy nem a Virág Gimnázium rózsaszín világában járunk (az intézmény a 2009-es Álom.net című tinifilmben tűnt fel, amit joggal emlegetnek sokan a világ egyik legrosszabb filmjeként). A jövő héten mozikba kerülő Fekete pont kapcsán (kritikánk) sokaknak eszébe juthat Reisz Gábor harmadik mozifilmje, a tavaly bemutatott Magyarázat mindenre, ami igencsak megosztotta a közönséget – van aki középre húzó humbugnak titulálta, volt, aki tökéletes korleletnek –, de bárhogy is tekintsünk rá, egyértelműen felfogható Szimler Bálint alkotásának egyfajta testvérfilmjeként is.

Magyarázat mindenre
Reisz Gábor dühös filmet akart rendezni, mégis nagyon érzékeny film lett a végeredmény. Forrás: Cirko Film

 

A Magyarázat mindenre semmire se ad magyarázatot, de azt remekül csinálja

A Magyarázat mindenre egy rosszul sikerült érettségi körül bonyolódik, a jobboldali-konzervatív családban nevelkedő főszereplő fiú ugyanis a zakóján felejtett kokárdára és kormánykritikus véleményéről ismert tanárára fogja a bukását. A sztorit jóhiszeműen megírja egy fiatal újságíró is, és ezzel olyan országos botrányt robbant ki, amiben minden félnek megvan a dühös véleménye.

Reisz Gábor és Szimler Bálint filmjét az köti össze leginkább, hogy a hétköznapjainkból ismerős, akár generációkon keresztül ismétlődő mondatok csengenek vissza bennük, amit nézőként talán megmosolygunk, de a szereplőket rendkívül fojtogatja. 

A Magyarázat mindenre tétova főszereplője is fuldoklik ebben a közegben, de ezzel nincs egyedül: valójában az édesapja, a történelemtanár és a többi mellékszereplő is nagyon frusztrált, mert a maguk szintjén ők sem vállalnak elég felelősséget, így folyton másra mutogatnak. Reisz filmjét az teszi különlegessé, hogy tényleg képes az elfogulatlanságra, nem csak mímeli a pártatlanságot, mint ahogy a legtöbb hasonlót vállaló alkotás teszi.

A Magyarázat mindenre ugyan semmire nem ad magyarázatot, nem azt boncolgatja, hogy milyen társadalmi-kulturális múlt vezetett ide vagy hogy ezekre az állapotokra milyen hatása van a globalizált térnek, de kendőzetlenül mutatja meg a szemben álló felek legrosszabb oldalát, hogy aztán mégis megértéssel és együttérzéssel forduljon feléjük. 

Felmenőinket és gyakran minket is szörnyű igazságtalanságok értek a múltban, amit az emberi lélek nem tűr, és ez előbb-utóbb mindenképpen felszínre tör, de haraggal nem lehet igazságot szolgáltatni. Empátiával viszont igen.

Szimler Bálint és Reisz Gábor filmjeinek közös vonása továbbá , hogy alkotóik nem is pályáznak a filmintézetnél, hanem elhivatottságból, szenvedélyből és rengeteg szívesség árán készítenek filmet. Ezt a modellt ugyanakkor természetesen senki sem tartja fenntarthatónak, még ha meg is szaporodtak a hozzájuk hasonló alkotások (Jövő nyár, Nyersanyag, Kálmán-nap, Jimmy Jaguár, És mi van Tomival? stb.). Sokan az utóbbi években átalakult rendszert hibáztatják, aminek deklarált célja a több, nagy költségvetésű történelmi film készítése (Blokád, Hadik, Semmelweis, Most vagy soha!), és a szakma mint ahogy a művészvilág más területei általában megosztott a kérdésben.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.