Az írót nem csak műveivel, sorsával is mérik. A devalválódott szavak XXI. századi rengetegében a Jókai-regények világa felértékelődik. Gondolat, szó, cselekedet egymásra épülő hitele Jókai életére és műveire egyaránt jellemző. Mesés történetekbe foglalt példázatai ezért válhatnak tanítássá.
Jókai alakja sok tekintetben hasonlít ideális hősei jelleméhez, élete pedig a legszebb regénye, melyet nem tollával, hanem tetteivel írt meg.
Nagy Sándor irodalomtörténész
Aki a könyvlapokra írt történetek mögött kíváncsian keresi Jókai Mórt, az embert, a regényeiben minden fontosabb jellemvonására ráismerhet. Jókai az életrajzi írásokban sok mindent felfed önmagáról, a kortársak visszaemlékezéseiből pedig egy sokak által tisztelt és szeretett ember képe tűnik fel. A Jókai nyomdokain járó utódok sora tett hitet a prózairodalom mesterének mintegy százhúsz kötetre terjedő életműve mellett. Hamvas Béla a legnagyobb magyar géniusznak, Márai Sándor csodálatos írónak tartotta, akinek nincs egy fáradt sora. Mikszáth Kálmán, Herczeg Ferenc mesterüknek vallották, és Kosztolányi Dezső szerint is, „az írás e művésze és bűvésze nemcsak olvasni tanította meg népét, hanem írni is. Nincs magyar író, aki ne volna neki adósa és tanítványa.” Herczeg Ferenc az első olvasmányaira emlékezve írja: „Szent részegséggel, mint a bachans Dionysos ligetében, úgy botorkáltam Jókai csodakertjében. Életem egyszerre forró és színes lett.”
Mikszáth Kálmán, aki közelről ismerte az írót, a Jókai élete és kora című monográfia utolsó fejezeteiben úgy említi, mint kinek „sorsát napsugárból és rózsaillatból szőtték a Párkák”, majd a következőképpen jellemzi: „Egy csodás, jó és ártatlan ember volt, finom lelkű, tele gyöngédséggel és érzékenységgel”, a folytatásban pedig megkérdezi:
Melyik Jókait rajzoljam? A tarokkozó bácsit a klubból vagy a kokárdás nyalka ifjút, aki 1848. március 15-én a nép előtt forradalmi szónoklatot tart? Ahhoz a Jókaihoz nyúljak, aki merengve jár kampós botjával hálóköntösben rózsái közt? Úgy képzeljem-e el, amint egy finom udvaronc gesztusaival cseveg a királynéval?
Jókai az Egy az Isten című könyvében Istent a benne hívők cselekedeteiről vallja felismerhetőnek. Az emberi jótettek sorában a békességteremtés első helyen áll. „Majd ha megtudod, hogy mit tesznek azok, akik nem halasztják az Istennel és emberekkel való kibékülést a másvilágra, hanem cselekszik azt itt ezen a földön, akik elkezdik a szentek országát építeni már itt a nap alatt, akik megmutatják, hogyan kell embernek az embert eltűrni, igazságosnak lenni, bántalmakat megbocsátani, dolgozni föld fölött és föld alatt, hűségért hűséggel fizetni, szenvedőkkel jót tenni, mívelni a lelket a tudás által; s mindezekért nem zúgolódni, hanem örülni az életnek és mindannak, ami benne van.”