Amerikai alkatrész, orosz alkatrész; egykutya! Mindegyik made in Tajvan! – szól az Armageddon örök érvényű mondata. Ez a XX. század végi igazság olyan mélyen belevésődött az európai vásárlók elméjébe, hogy a 2000-es évek eleje óta folyamatosan nő a Kínából vásárolt termékek aránya. Az eBay még amerikai találmány volt, azonban a 2010-ben indult AliExpress hamar elhódította a legnépszerűbb online piactér címét amerikai társától.
Magyarországon évekig csak a kalandvágyók rendeltek Kínából. És bár az amerikai gyártmányú műszaki cikkek, ruhák és kiegészítők rendre olcsóbbak voltak az eBayen vagy az Amazonon, a tengerentúli rendelés nem volt túl népszerű, főként mivel számos cég nem szállít Kelet-Európába. Maradt tehát a kínai kereskedelem, amelyet évekig a Samsungok és iPhone-ok uraltak.
A hamisítványgyáraknak azonban kezd leáldozni, mivel a hazai vásárlók is rájöttek, hogy az AliExpressen, a GearBeasten és a hasonló megbízható kínai oldalakon nemcsak gagyit lehet venni, hanem a neves gyártók saját oldalán mindenféle marketing- és kereskedői költség nélkül, a hazai árak töredékéért vásárolhatunk.
A külföldről rendelők eleinte megdöbbenéssel tapasztalták, hogy terméküket adó és vám terhelheti bizonyos összeg felett. A jelenlegi szabályok szerint 22 euró alatt nem kell sem vámot, sem áfát fizetni. E felett 150 euróig a küldemény vámmentes, de a 27 százalékos áfa már terheli, 150 euró felett pedig adó- és vámköteles. Fontos, hogy a csomag teljes költsége, tehát a postaköltség is beleszámít az adó-, illetve vámszámolásnál meghatározott értékbe. Így a fifikás vásárlók rendre egy-két darabot rendelnek csomagonként, hogy alatta maradjanak a 22 eurónak.
Szakértők szerint évente 560 millió kínai csomag érkezik Európába csak az AliExpressen keresztül, és ennek 97 százaléka esik adó- és vámmentes kategóriába. Rainer Will, az Osztrák Kereskedelmi Szövetség ügyvezetője úgy nyilatkozott, hogy naponta kilencmillió küldemény indul útnak Kínából, és ezek egynegyedét rendelik Európából. A vámmentes csomagok hétmilliárd eurós kárt okoznak a tagállamoknak, ezért döntött az unió, hogy 2021. január 1-jétől bezárja a 22 eurós kiskaput, és már az egyeurós termék is áfaköteles lesz. Ez javítani fogja az európai kis- és középvállalkozások versenyfeltételeit, mivel ők kötelezően megfizetik a – sokszor Kínából származó – áruk különféle költségeit (nyereségadó, áfa, szállítási díj, utalási költségek).