Mozinet Filmnapok. Négy nap, nyolc film, tizedik alkalom, tizenöt város, vetítések az országos megjelenés előtt. Ebből az utóbbi számadat különösen fontos, tekintve, hogy az úgynevezett vidéki városokban szinte lehetetlen hozzájutni olyan, fesztiválokat is megjárt filmekhez, amelyek nem tartoznak a fősodorhoz. Mert ugye a piac diktál, és a piac állítólag azt diktálja, hogy a gyerekek és a háziasszonyok fantáziáját megmozgató filmipari termékekre van kereslet, a művész- (szerzői) filmekre meg nincs. Ez persze így elég sommás, a szürkének is van rengeteg árnyalata, a kijelentésben meg van is igazság, meg nincs is, de az élet maga sem fekete-fehér. Magam a tapolcai moziban néztem végig a kínálatot, és hát a Dunántúl legszebb mozijában, ahol a kényelmi és a technikai feltételek is maximálisan adottak, és ahol nem feltétlenül kell különleges alkalom ahhoz, hogy a vásznon néha felbukkanjon egy képregényhősnél értelmesebb arc is, nos, nem tolongtunk a nézőtéren. A Gunda című norvég alkotást például ketten néztük meg, a végén össze is barátkoztunk. Jó, a mű felvezetése nem éppen közönségcsalogató, norvég is, meg dokumentumfilm is, nincs benne sem szöveg, sem zene, de még ember sem, és még fekete-fehér is a tetejébe (Woody Allen szerint például egy fekete-fehér tervet nehéz lenyomni az öltönyösök torkán, amikor pénzt kell rá szerezni, mert ők úgy gondolják, hogy a közönség szerint rajtuk akarnak spórolni a színek hiányával), valamint egy anyakocáról szól. És belátom, az sem lendít nagyot a nézettségen, ha valahogy mégis elterjed, hogy az első öt percben egy békésen szundikáló malacon pihenhet a tekintetünk Tom Cruise helyett, ekkor még magam is arra gondoltam, hogy már megint pukkasztják a polgári énemet egy neodadaista kísérlettel, de aztán hamar kiderült, hogy a Gunda egy csodásan fényképezett, rendkívül erős, komoly morális kérdéseket felvető, nagyszerű film. Egy ideig ugyan még izgultam, hogy nehogy egy szájbarágós disznóvágás legyen a vége, de az ennél sokkal elegánsabb és megrázóbb, és csak azért nem árulom el, mert hátha valaki mindezek ellenére megnézi a művet. A végeláthatatlan stáblisták őszinte híveként és mániákus olvasójaként arra azért kíváncsi voltam, hogy ki adott erre pénzt ebben a „mai világban”. Nos, többek között az egyik producer, Hollywood egyik legrokonszenvesebb színésze, Joaquin Phoenix, akit tavaly Jokerként ünnepeltek azok a tömegek, akik a Gunda környékére sem mennek majd.
Velünk élő sci-fi
A digitális fizetés már nem csupán kopogtat az ajtónkon, hanem be is rúgta azt.