Az idegen nyelv nem tudása maga a röghöz kötés, márpedig Magyarországon az elvándorlás slágertéma. Így akár örülhetnénk is, hogy a magyarok 40 százaléka csak magyarul tud. Az arány folyamatosan javul, közben mindenki okkal szidja az iskolai nyelvoktatást, pedig az érettségiig a magyar diákok minimum 936 nyelvórát ülnek végig, márpedig a B1, vagyis az alapfokú nyelvtudás eléréséhez 350-400 tanóra elég, ez azt jelenti, két B1 is kijönne a kötelezőből.
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalára.
A kutatók feltették a kérdést: ha minden adott – a képzett tanár, az elegendő óraszám, a szakkönyv –, miért nem jönnek az eredmények? Miért nem jut el a középiskolások közel fele a B2 (középfokú nyelvvizsga) szintre? Miért döntenek sokan a kiegészítő magánoktatás mellett? Miért negatív a megítélése az iskolában folyó nyelvoktatásnak? A kutatás során intézményvezetőket, tanulókat, nyelvtanárokat és szaktanácsadókat kérdeztek, majd megfogalmazták a javaslataikat.
Tartalmi, szerkezeti és pedagógiai problémák is látszanak. Át kell például gondolni a két idegen nyelv tanítását az általános iskolákban és a szakgimnáziumokban, a többség ugyanis csak az egyik nyelv tanulásában érdekelt. Szabályozni szükséges a tanulócsoportok nagyságát, erősíteni a szintfelmérést, és legalább egy évvel korábbra, vagyis harmadik osztályra tenni a kötelező nyelvtanulás kezdetét. A nyelvtanárokat támogatni kell módszertani és nyelvi ismereteik fejlesztésében, sőt a más szakos kollégákat is, akik így a saját példájukkal, tapasztalatukkal tudják ösztönözni a diákjaikat a nyitottságra, a világ iránti kíváncsiságra, valamint annak felismertetésére, hogy a nyelv nem önmagában való tudás, hanem a világ megismerésének a lehetősége. A két kutató felhívja a figyelmet a digitális segédeszközök hatékonyabb használatára, illetve a tanárok erre való jobb felkészítésére is.