Őszi séták, egyedül

Platón szerint a filozófia nem egyéb, mint halálgyakorlat, fölkészülés az elmúlásra.

Végh Attila
2022. 09. 30. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mire ez az írás megjelenik, a borzalmas nyár után megérdemelt őszi sétákat teszek a Börzsönyben. Legalábbis így remélem. Mi volna jobb lelki fölkészülés erre, mint Rousseau legköltőibb műve, A magányos sétáló álmodozásai? Utolsó könyvében szép, letisztult, olykor költői módon ír a nagy gondolkodó, aki már nem remél, nem tervez semmit, csak nagy sétákat tesz a természetben, no meg botanikai vizsgálódásokat, túl a vigasztalanságon. Ez a „vissza a természethez” legvégső, legmélyebb értelme: hogy amikor Párizsban csak az számít embernek, aki részt vesz a társasági élet forgatagában, ő visszahúzódik önmagába, fölfedezi a magány szépségét, és sétálni megy a fák közé. „Amíg van erőm, hogy itt sétáljak, megtalálom az élet örömét, s ezt az örömet nem vehetik el tőlem az emberek” – írja.

Ez a könyv nem nagy gondolati mű, hiszen az a magány, amiről itt szó van, nem a kartéziánus ego cogito csöndje. Az ego itt nem azért sűrűsödik önmaga köré, hogy a magányban megtalálja azt a biztos, megrengethetetlen alapot, amelyre gondolatrendszerét építheti. „Miután ezer dologban igyekeztem megkapaszkodni, és sorra valamennyi kicsúszott a kezemből, végül is magamra maradva nyugvópontot találtam. Mindenfelől szorítanak, tehát egyensúlyban vagyok, mert immár nem kötődöm semmihez, s csak önmagamra támaszkodom.” A kérdés itt nem az, hogy honnan, milyen viszonyítási pontból épüljön ki a társadalom iránt fogékony gondolkodás módszere, és nem is az, hogy miféle ideiglenes etikai elveket kelljen követnünk, hogy ez megtörténjen. A magányos álmodozások azt a kérdést sétálják körül, hogy a társadalom iránti érzékenység merre omoljon össze, hogy az ember önmagára találjon.

Hogy a lelki béke feltétele a társadalmi problémáktól való elfordulás, az nyilvánvaló. (Jómagam fiatal koromban anarchista voltam, és szívesen hadonásztam Stirnerrel, Bakunyinnal. Saját utamat körülbelül akkor sikerült megtalálnom, amikor rájöttem, hogy a társadalom nem érdekes.) De nehogy bárki azt gondolja, hogy Rousseau valamiféle partikuláris darvadozást, netán önző hedonizmust javasol. „Nem: ami személyes dolog, aminek köze van testem érdekéhez, nem kötheti le igazán a lelkemet. Soha nem elmélkedem, soha nem álmodozom oly gyönyörűségesen, mint amikor megfeledkezem önmagamról. Kimondhatatlan révületet, elragadtatást érzek, ha ilyenkor úgyszólván beleolvadok a létezők rendszerébe és azonosulok az egész természettel.”

Az alacsonyabb rendű észhasználat rendszerint azt veti a filozófusok szemére, hogy amin gondolkodnak, annak nincs haszna. Hogy nem aktuális. Ez egyrészt igaz – hiszen a hasznosság csak a szatócsboltban lehet kritériuma a gondolkodásnak –, másrészt nem igaz. Rousseau eljátszik a gondolattal: mit tenne, ha nála volna Gügész gyűrűje. (Gügész a legenda szerint a birtokába került láthatatlanná tevő gyűrűt hatalomszerzésre használta fel.) „Az a képesség, hogy láthatatlanul behatolhatok mindenhová, csak egy dologban környékezne meg nehezen leküzdhető kísértésekkel; s ha egyszer tévútra siklottam, ki tudja, hova jutnék? Nagyon tökéletlenül ismerném a természetet és önmagamat, ha azzal kérkedném, hogy az ilyen képesség soha nem csábíthatna el, vagy hogy az értelem meg tudna állítani a végzetes lejtőn. Minden más dologban felelek önmagamért, de ebben az egyben elbuktam volna. Akit emberfeletti magaslatokra emel a hatalom, annak az emberi gyöngeségek fölött kell állnia, különben rendkívüli ereje csak mélyebbre süllyeszti a többieknél, nemhogy egyenlő maradna velük.”

Mindent összevetve arra jut: „…jobb, ha eldobom varázsgyűrűmet, mielőtt még valami ostobaságra ösztönözne. Ha az emberek makacsul másmilyennek akarnak látni, mint amilyen vagyok, s ha látásom ingerli igazságtalanságukat, el kell menekülni előlük. Rosszul teszem, ha érdekel a látásmódjuk: egyáltalán nem szabad törődnöm vele, hiszen nem én vagyok az, akit ilyennek látnak. Igazából sohasem voltam alkalmas a társadalmi életre, ami csupa nyűg, kényszer, kötelesség, s hogy független természetem mindig képtelenné tett az olyan kötöttségek vállalására, amelyeket el kell fogadnia annak, aki az emberek között akar élni.”

Platón szerint a filozófia nem egyéb, mint epitédeuein hé apothnészkein, azaz halálgyakorlat, fölkészülés az elmúlásra. Jean-Jacques Rousseau élete végére igazi filozófussá lett: megtanult meghalni. Visszatért a természethez, minden szinten: az anyatermészetbe vezették sétái, lelki természetéhez vitte a magány, szellemi természetéhez álmodozásai.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.