A Sanghajban megrendezett éves World Artificial Intelligence Conference (WAIC) mesterséges intelligencia konferencia megnyitója alkalmából Elon Musk videóüzenetében annak a határozott meggyőződésének adott hangot, hogy nagyon hamar el fog készülni az ötödik szintű önvezető járműtechnológia. – Az ötödik szintű autonómia alapfunkciói már az idén a rendelkezésünkre fognak állni – jelentette ki.
Az ötödik szintű önvezető technológiával a jármű már teljesen emberi beavatkozás nélkül tájékozódik, navigál és oldja meg a közlekedési feladatokat. A járműben így már csak utasok tartózkodnak, vezetőre egyáltalán nincs szükség.
Az autóipari vállalatok és a vezető fejlett technológiai cégek, mint például a Alphabet Inc., Waymo és Uber Technologies milliárdos összegeket fordítanak az önvezető járműtechnológia kifejlesztésére. Szakértők szerint azonban még hosszú évekre lesz szükség a piac érett technológia kifejlesztéséhez és a felhasználók önvezető járművekkel szembeni bizalmának megnyeréséhez egyaránt.
Túl korán örültek
Az Automotor.hu azonban arról számolt be, hogy a Wettbewerbszentrale nevű egyesület elindított egy eljárást, amelynek végén a Müncheni 1-es Bíróság megtiltotta a Teslának, hogy túl sokat állítson az Autopilot rendszeréről.
Több problémája is akadt a Müncheni 1-es Bíróságnak azzal, hogy a Tesla autógyár állítása szerint az Autopilot néven kínált vezetőtámogató rendszere teljes önvezetést tesz lehetővé. Ítéletükben (Az. 33 O 14041/19) kitérnek arra, hogy jogilag még nincs is ilyen kategória, azaz nincs törvényben szabályozva, hogy mi számít teljes önvezetésnek, ebből következően nem lehet úgy hirdetni egy terméket, hogy megfelel annak.
Nagyobb gond azonban, hogy az általánosan elfogadott, iparági szereplők által közösen megszabott önvezető rendszer szintek alapján (lásd a keretes írást) nem tudja azt az Autopilot rendszer, amit a Tesla állít, azaz autópilóta a fedélzeten („Autopilot inklusive”), az autonóm vezetés teljes potenciálja („Volles Potenzial für autonomes Fahren”) vagy épp az év végéig: automatikus vezetés lakott területen belül („Bis Ende des Jahres: … automatisches Fahren innerorts”). Ezek mindössze annyit takarnak, hogy távolságtartó- és sávtartó rendszer van az autóban, gyorsforgalmi úton bizonyos körülmények között képes sávváltásra is az autó, illetve tábla- és lámpafelismerés, és ehhez kapcsolt automatikus megállásfunkció is van. Mindez szép és jó, de nagyon messze van még akár a négyes szintű önvezetéstől is, nem is szólva a teljes önvezetésről, ezért a bíróság megtiltotta a Teslának, hogy autonóm vezetésre alkalmasként aposztrofálja az Autopilot rendszert – írja az Automotor.hu.