Német pofon a Teslának az elektromos autók piacán

A Tesla nagyon közel jár az emberi beavatkozást egyáltalán nem igénylő, önvezető járműtechnológia kifejlesztéséhez – jelentette be múlt csütörtökön az elektromos autókat gyártó amerikai vállalat vezérigazgatója. Elon Musk kijelentéseire reagált a német bíróság is, és kimondta, hogy félrevezető a Tesla állítása, miszerint az Autopilot teljesen önvezető rendszer.

Forrás: MTI, automotor.hu2020. 07. 15. 12:12
Fremont, 2020. március 19. A Tesla amerikai elektromosjármû-gyártó üzeme a kaliforniai Fremontban 2020. március 18-án. Az új koronavírus járványa miatt az illetékes megyei hatóság elrendelte, hogy a lakosság csak a legszükségesebb esetekben hagyja el az otthonát, ám a Tesla ennek ellenére nem áll le a gyártással, csak 10 000-rõl 2500-ra korlátozza a dolgozóinak létszámát. MTI/EPA/John G. Mabanglo Fotó: John G. Mabanglo
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Sanghajban megrendezett éves World Artificial Intelligence Conference (WAIC) mesterséges intelligencia konferencia megnyitója alkalmából Elon Musk videóüzenetében annak a határozott meggyőződésének adott hangot, hogy nagyon hamar el fog készülni az ötödik szintű önvezető járműtechnológia. – Az ötödik szintű autonómia alapfunkciói már az idén a rendelkezésünkre fognak állni – jelentette ki.

Az ötödik szintű önvezető technológiával a jármű már teljesen emberi beavatkozás nélkül tájékozódik, navigál és oldja meg a közlekedési feladatokat. A járműben így már csak utasok tartózkodnak, vezetőre egyáltalán nincs szükség.

Az autóipari vállalatok és a vezető fejlett technológiai cégek, mint például a Alphabet Inc., Waymo és Uber Technologies milliárdos összegeket fordítanak az önvezető járműtechnológia kifejlesztésére. Szakértők szerint azonban még hosszú évekre lesz szükség a piac érett technológia kifejlesztéséhez és a felhasználók önvezető járművekkel szembeni bizalmának megnyeréséhez egyaránt.

Túl korán örültek

Az Automotor.hu azonban arról számolt be, hogy a Wettbewerbszentrale nevű egyesület elindított egy eljárást, amelynek végén a Müncheni 1-es Bíróság megtiltotta a Teslának, hogy túl sokat állítson az Autopilot rendszeréről.

Több problémája is akadt a Müncheni 1-es Bíróságnak azzal, hogy a Tesla autógyár állítása szerint az Autopilot néven kínált vezetőtámogató rendszere teljes önvezetést tesz lehetővé. Ítéletükben (Az. 33 O 14041/19) kitérnek arra, hogy jogilag még nincs is ilyen kategória, azaz nincs törvényben szabályozva, hogy mi számít teljes önvezetésnek, ebből következően nem lehet úgy hirdetni egy terméket, hogy megfelel annak.

Nagyobb gond azonban, hogy az általánosan elfogadott, iparági szereplők által közösen megszabott önvezető rendszer szintek alapján (lásd a keretes írást) nem tudja azt az Autopilot rendszer, amit a Tesla állít, azaz autópilóta a fedélzeten („Autopilot inklusive”), az autonóm vezetés teljes potenciálja („Volles Potenzial für autonomes Fahren”) vagy épp az év végéig: automatikus vezetés lakott területen belül („Bis Ende des Jahres: … automatisches Fahren innerorts”). Ezek mindössze annyit takarnak, hogy távolságtartó- és sávtartó rendszer van az autóban, gyorsforgalmi úton bizonyos körülmények között képes sávváltásra is az autó, illetve tábla- és lámpafelismerés, és ehhez kapcsolt automatikus megállásfunkció is van. Mindez szép és jó, de nagyon messze van még akár a négyes szintű önvezetéstől is, nem is szólva a teljes önvezetésről, ezért a bíróság megtiltotta a Teslának, hogy autonóm vezetésre alkalmasként aposztrofálja az Autopilot rendszert – írja az Automotor.hu.

Az önvezetés öt szintje

  • A rendszer reagál a vezető utasításaira (pl. vészféksegéd).
  • A rendszer segít a sofőrnek (pl. távolságtartó tempomat, sávelhagyás-figyelő).
  • Bizonyos körülmények között képes az autó irányítására a rendszer, a sofőrnek képesnek kell lennie bármikor átvenni az irányítást.
  • Az előre meghatározott keretek között képes az autó irányítására a rendszer, de nem képes minden időjárási vagy útviszonnyal megbirkózni (pl. hóval borított út, útépítés miatti nem szabványos jelzésekkel ellátott terelések).
  • Teljesen önvezető rendszer, ami minden körülmények között – legyen szó időjárásról, út- vagy fényviszonyokról – képes az autó vezetésére, nem igényel emberi beavatkozást.
  •  

    A téma legfrissebb hírei

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.