Most Monet-t támadták meg krumplipürével a klímaaktivisták

Claude Monet lett a legújabb művész, aki az élelmiszerekkel kapcsolatos éghajlati tiltakozások középpontjában áll, miután vasárnap egy német környezetvédelmi csoport tagjai krumplipürével dobták meg egyik festményét egy potsdami múzeumban – írja a The Guardian. A környezetvédelmi szervezetek különböző akciókkal akarják felhívni a figyelmet magukra: étellel rongálnak felbecsülhetetlen értékű műtárgyakat, falakhoz, képkeretekhez, vagy akár autópályák aszfaltjához ragasztják magukat.

Forrás: The Guardian2022. 10. 28. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilenc nappal azután, hogy a Just Stop Oil aktivistái paradicsomlevest öntöttek Vincent van Gogh Napraforgók című festményére a londoni Nemzeti Galériában, a Letzte Generation (Utolsó Nemzedék) két aktivistája bement a Barberini Múzeumba, és lelocsolták Monet szénaboglyákat ábrázoló festményét krumplipürével, majd a kezüket a falhoz ragasztották.

A tüntetők elmondták, hogy a mutatványt felhívásnak szánták az éghajlati katasztrófa miatt. „Emberek éheznek, fáznak és halnak meg” – mondta az egyik aktivista a Letzte Generation által Twitteren közzétett videóban az esetről.

 

Mire akarják felhívni a figyelmet klímaaktivisták?

„Klímakatasztrófában élünk, közben az egyik legnagyobb félelmünk, ha paradicsomleves vagy krumplipüré kerül egy festményre. Tudod én mitől félek? Attól tartok, hogy a tudomány azt állítja, hogy 2050-ben nem fogjuk tudni eltartani a családunkat” – mondta a tüntető.

Krumplipürét kell önteni egy festményre, hogy meghallgassanak? Ez a festmény semmit sem fog érni, amikor majd az ételért kell verekednünk. Mikor kezdünk el végre figyelni? Mikor kezdünk el végre figyelni, és nem tenni úgy, mintha minden rendben lenne?

– hangsúlyozta az aktivista.

Mielőtt krumplipürével támadtak a Monet-festményre, a műalkotásokat paradicsomlevessel öntötték le. Fotó: MTI/EPA/Just Stop Oil

Az aktivistacsoport koncepciója volt, hogy „Monet biztosítsa a színpadot, a múzeum látogatói pedig a közönséget”, így próbálták meg eljuttatni üzenetüket. 

„Ha egy festményt le kell önteni burgonyapürével vagy paradicsomlevessel, hogy emlékeztesse a társadalmat arra, hogy a fosszilis tüzelőanyagok mindannyiunkat megölnek, akkor burgonyapüré lesz a festményeken” – tették hozzá.

A múzeum szóvivője elmondta, hogy a festményt üveg védi, így az nem sérült meg.

A szóvivő hozzátette, hogy a rendőrök gyorsan kiérkeztek, és a tüntetők kezei „viszonylag könnyen” leváltak a falról.

Rendőrök oldják fel a ragasztót az Utolsó Nemzedék egyik aktivistájának kezéről. A csoport a gázkibocsátás és az ételpazarlás ellen tiltakozott a forgalmas autópályákon. Fotó: Reuters/Christian Mang

A klímaaktivisták akciói

A Monet-festmény leöntése mellett egyéb figyelemfelkeltő akciókat is szervez a szóban forgó csoport. Tavaly az Utolsó Nemzedék tagjai éhségsztrájkot rendeztek a berlini Reichstag épülete előtt, hogy tiltakozzanak a klímavészhelyzetre adott érdemi politikai reakció hiánya miatt. Az év elején pedig odaragasztották magukat Németország legforgalmasabb autópályáira.

A csoport, amely azzal vádolja a német kormányt, hogy figyelmen kívül hagy minden figyelmeztetést, és az országot a „szakadék szélére” juttatja, azt állítja, hogy az utolsó generáció része, amely megakadályozhatja a társadalom összeomlását.

„Ezért a nemes célért cserébe bátran elfogadjuk a magas bírságokat, a büntetőjogi vádakat és a szabadságvesztést” – áll a szélsőbaloldali szervezet honlapján.

 

Klímaaktivisták nemzetközi hálózata

A művészeti galériák a közelmúltban a figyelemfelkeltő tiltakozások népszerű helyszíneivé váltak. Júliusban az Ultima Generazione (szintén Utolsó Nemzedék) nevű olasz klímaaktivista csoport két tagja a firenzei Uffizi galériában a Sandro Botticelli Primaverát védő üvegre ragasztotta a tenyerét, és kibontott egy transzparenst, amelyen ez állt: „Ultima Generazione No Gas No Carbone” (Utolsó generáció, Nincs gáz, nincs szén).

Két héttel korábban a Just Stop Oil aktivistái (akik paradicsomlevessel öntötték le Vincent van Gogh festményét) a londoni Királyi Művészeti Akadémián található, 500 éves Utolsó vacsora című festmény keretéhez ragasztották magukat.

Még idén júliusban a londoni Nemzeti Galériában szintén a Just Stop Oil szervezet tagjai ragasztották oda magukat John Constable egy képéhez, 

miután az eredeti festményre erősítették az apokaliptikus jövőt ábrázoló saját nyomtatott képverziójukat, hogy felhívják a figyelmet a klímaváltozás okozta katasztrofális jövőre – olvasható a Vg.hu cikkében.

Olyan eset is történt, amikor az Extinction Rebellion tagjai beszivárogtak egy Párizsi Autókiállításra, ahol három piros Ferrarihoz ragasztották oda magukat – számolt be a hírről a Daily Mail.

Ugyanez a szervezet még a hónap elején egy Picasso-festményt is megrongált, amikor tagjai ráragasztották tenyerüket a műalkotásra – olvasható a Híradó.hu cikkében. 

Az akcióról készült videófelvételeken látható, ahogy az aktivisták „Klímakáosz = háború és éhség”, valamint „Nem a szénre, nem a gázra, nem az olajra, nem a fakivágásra” feliratú táblákat is feltartanak.

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.
Borítókép: A két aktivista, miután leöntötték a Monet-festményt (Fotó: Képernyőfotó)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.