A vörös törpék körül elvétve jönnek létre a Jupiterhez hasonló óriások

Ha egy másik naprendszerben lévő gázóriásbolygót szeretne meglátogatni, jobb, ha elkerüli a vörös törpéket. Az ok prózai: a Jupiter méretű bolygók nagyon ritkák a legkisebb tömegű csillagok körül. A vörös törpék alig két százalékának van, lehet ilyen léptékű kísérője.

2023. 06. 23. 14:00
Fotó: 919039361464473

A kis tömegű vörös törpe csillagok körül Jupiter méretű bolygók után kutató szakemberek lényegében semmit sem találtak. A beszédes semmiről az Astronomical Journal folyóirat júliusi számában számolnak be. – Körülbelül kétszáz csillagot elemeztünk, és egyetlen Jupiter méretű bolygót sem észleltünk körülöttük – mondta Emily Pass, a cambridge-i Harvard–Smithsonian Asztrofizikai Központ csillagásza.

A lelet – vagy inkább annak hiánya – alátámasztja az óriásbolygó-keletkezés elméletét, ami szerint a Jupiterhez és a Szaturnuszhoz hasonló gázóriások úgy jönnek létre, hogy fokozatosan egy szilárd mag alakul ki a fiatal csillag körül keringő törmelékből. Ez a mag végül elég masszív lesz ahhoz, hogy sok gázmolekulát vonzzon magához. A kis tömegű vörös törpecsillagok azonban kezdetben sem tartalmaznak sok szilárd anyagot, így a gázóriások magjai sem jöhetnek létre.

A galaxisban négy csillagból nagyjából három vörös törpe, azaz a Napnál sokkal hűvösebb és kisebb csillag. Halványan világítanak, mert eleve kis tömeggel, a Nap tömegének körülbelül nyolc–hatvan százalékával születtek. Korábbi bolygókutatások azt találták, hogy kevés vörös törpének van gáz­óriás bolygója. Az új keresés a Nap tömegének mindössze tíz–harminc százalékát kitevő vörös törpéket célozta meg, amelyek a leggyakoribb ilyen csillagok.

Emily Pass és munkatársai körülbelül hat évig elemezték a vörös törpéket – az összes most megfigyelt csillag legfeljebb ötven fényév távolságra van a Földtől. A legközelebbi a sokat tanulmányozott Barnard-csillag, ami mind­össze hat fényévnyire található. (Ez azért különleges égi objektum, mert nagyjából ötszázezer kilométer/órás sebességgel közelít a Naprendszer felé, és bő tízezer év múlva már csak 3,8 fényévre lesz tőlünk.)

A galaxis többi részére extrapolálva az eredményt a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy száz kis tömegű vörös törpe közül legfeljebb kettőnek van olyan hatalmas bolygója, mint a Jupiter. – Nagyon nehéz létrehozni egy Jupitert a legkisebb tömegű csillagok körül – mondja Edward Bryant, a University College London csillagásza a a Sciencenews.org tudományos portálnak. Mivel a kis tömegű vörös törpék körüli gáz- és porkorongok kicsik, eleve kevesebb anyag jut a Jupiter méretű gázóriások létrehozásához. De a kisebb, sziklás bolygók kialakulásának sokkal nagyobb az esélye.

Valóban sok vörös törpének vannak Föld méretű bolygói, amelyek közül néhány megfelelő távolságra van a csillagától ahhoz, hogy (a földi élethez) kellemes hőmérséklet legyen a felszínükön.

Naprendszerünkben a Jupiter gravitációja megakadályozhatta, hogy sok jég érje a Földet. Ennek eredményeként a mi világunk nem került teljesen a víz alá. Egy olyan bolygórendszerben, amelyből hiányzik egy ilyen hatalmas gázóriás, egy Föld méretű bolygó könnyen vízi világgá alakulhat, amely rendkívül intelligens, vízben vagy víz alatt élő fajok otthona lehet – gondoljunk csak a delfinekre.

Borítókép: Föld méretű égitestből sokat találtak (Forrás: Science)