A 29 nemzeti sörszövetséget tömörítő Brewers of Europe 2023-as prágai konferenciájának megnyitóján a felelős fogyasztás és a fenntartható, környezeti hatásokat figyelembe vevő fejlődés mellett az egyik fő téma az alkoholmentes sör volt. Paulo Lanzarotti, a szervezet alelnöke, az Asahi Europe vezérigazgatója beszédében kitért arra, hogy a kulturált és visszafogott fogyasztás mellett az alkoholmentes sörök piacának bővítése központi kérdés lehet az iparág számára. A másik álláspontot, az átlag sörivó véleményét mindenki hallotta már evvel kapcsolatban: „Az alkoholmentes sör az első lépés a guminő felé.” De mi a realitás? Találkozhat-e ebben a kérdésben a gyártói és a sörfogyasztói szándék és hajlandóság? Lesz-e magyar csapolt alkoholmentes sör? Melyiket válasszuk a boltban?
Az alkoholmentes sör számokban
Az elmúlt években az alkoholmentes sörök piaca Európában és az USA-ban is folyamatosan nőtt. Európában ez országonként változó és 5–13 százalék között mozog. Az európai gyártók egyik célja, hogy ez a szegmens 2030-ra elérje a 20 százalékot. Ez számukra piaci bővülést jelent, hiszen, ahogy Lanzarotti úr beszédében kitért rá, ez nem iparágon belüli fogyasztói átrendeződést eredményez, hanem az üdítők piacáról hódíthat el újabb fogyasztókat.

Az USA-ban az elmúlt években a nagyüzemi szegmensben 12 százalékról 16 százalékra nőtt a fogyasztás, de Bob Pease, a Brewers Association, a független „kis” sörgyártókat (az USA-ban a 6 millió hektoliter/év termelés a kicsik felső határa, ez nagyjából a teljes magyar éves fogyasztással egyezik meg) képviselő amerikai szervezet elnöke helyzetelemzésében árnyalta a képet. A craft sörfőzdék közül csak a pár legnagyobb főz komolyabb mennyiségű alkoholmentes sört. Hiába jóval nagyobb az amerikai sörpiac, jelenleg nem található a legtöbb craft söröző kínálatában alkoholmentes csapolt sör. Nem zárta ki, hogy ez a közeljövőben változni fog, de olyan fogyasztói igényt egyelőre nem tapasztalt, hogy a kisebb sörfőzdéknek megérje a csapolt alkoholmentes sör gyártása.