Tényleg Hosszú Katinka ír Hosszú Katinka nevében?

Nagy hullámokat vertek Hosszú Katinka delfináriumban készült fotói, mert sokan elítélték, hogy az úszóklasszis fogságban tartott állatokkal szállt harcba a lájkokért a közösségi médiában. De vajon milyen mértékben a sportoló felelőssége egy ilyen félresikerült poszt? Hányan kezelik a hazai és a nemzetközi sztárok hivatalos oldalait? Mennyire marad hiteles valaki, ha nem is ő kommunikál a saját nevében?

2021. 02. 09. 19:00
Hosszú Katinka Forrás: Facebook/Katinka Hosszu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú Katinka dubaji edzőtáborozása alatt a pihenésnek is megvolt a maga ideje és helye. Utóbbi miatt került a kritikák kereszttüzébe, ugyanis a háromszoros olimpiai bajnok egy delfináriumban kapcsolódott ki, amelyről képeket is megosztott a Facebookon és az Instagramon. Mi is írtunk arról, hogy a fogságban tartott állatokért kiálló emberek finoman fogalmazva nem értékelték Hosszú Katinka élménybeszámolóját.

Az új legjobb barátommal Dubajban...

Me and my new best friend from Dubai...

Közzétette: Katinka Hosszu2021. január 31., vasárnap

 

Nem a magyar úszóklasszis az első és nem is ő lesz az utolsó sportoló, aki egy ártalmatlannak hitt bejegyzéssel érzékeny pontra tapintott. Hasonló sztorikkal Dunát lehetne rekeszteni, két éve például óriási nemzetközi botrányt kavart Franck Ribery posztja, amelyben azt osztotta meg a követőivel, hogy arannyal bevont steaket szolgáltak fel neki. Egyébként szintén Dubajban.

Hosszú Katinka oldalának négy kezelője van

Felvetődik a kérdés, hogy az ilyen kaliberű sztárok, akik tömegeket érnek el a saját oldalaikon keresztül, valóban maguk kezelik-e a közösségi médiás tartalmaikat. A Facebook átláthatósági törekvésének köszönhetően bármelyik oldalon ellenőrizhető, hány kezelője van.

Ebből arra nem kapunk választ, hogy a konkrét posztokat, például Hosszú Katinka delfináriumos bejegyzését valójában ki tette közzé. De ha többen dolgoznak egy oldalon, akkor feltételezhetjük, hogy nem minden poszt származik magától a sportolótól. Hosszú Facebook-oldalának négy kezelője van, és ezzel, ahogy az a kereteseinkben látható, nincs egyedül.

Hányan kezelik magyar sportolók Facebook-oldalait?

  • Hosszú Katinka (úszó) – 482 ezer követő – 4 oldalkezelő
  • Szalai Ádám (labdarúgó) – 202 ezer követő – 4 oldalkezelő
  • Kapás Boglárka (úszó) – 100 ezer követő – 4 oldalkezelő
  • Dzsudzsák Balázs (labdarúgó) – 99 ezer követő – 3 oldalkezelő
  • Szilágyi Áron (vívó) – 39 ezer követő – 3 oldalkezelő
  • Szoboszlai Dominik (labdarúgó) – 36 ezer követő – 3 oldalkezelő
  • Szakértőt kérdeztünk arról, miért van szükség külső segítségre, hiszen a közösségi média varázsa éppen abban rejlik, hogy a sztárok személyesen szólhatnak a rajongóikhoz.

    Cristiano Ronaldo Ázsiára is specializálódott

    – A közösségi oldalak önálló médiafelületekké váltak, amelyek folyamatos és tudatos jelenlétet igényelnek, miközben a sportoló legfontosabb feladata még mindig az, hogy a pályán nyújtott teljesítményére és az edzésekre fókuszáljon – válaszolta Vincze Dávid, a Havas Sports & Entertainment sportmarketing-menedzsere. – Általánosságban az mondható el, hogy a top sportágak top sportolói gyakran erre specializálódott kommunikációs szakemberekkel dolgoznak, akik segítik őket a tartalmi stratégia kialakításában és adott esetben az oldalaik kezelésében is.

    Ronaldo a Facebookon is magasra tör – Fotó: EPA/Alberto Estevez

    Nincs ez másként nemzetközi viszonylatban sem, sőt a számokból az derül ki, hogy minél inkább globálissá válik a személyes márka, annál több segítő tűnik fel. Cristiano Ronaldo, aki az első sportoló volt a Facebookon 100 milliós táborral, foglalkoztat oldalkezelőket többek közt Szingapúrban, Indonéziában és Thaiföldön is.

    Hányan kezelik külföldi sztárok Facebook-oldalait?

  • Cristiano Ronaldo (labdarúgó) – 147 millió követő – 16 oldalkezelő
  • Lionel Messi (labdarúgó) – 101 millió követő – 19 oldalkezelő
  • LeBron James (kosárlabdázó) – 25 millió követő – 4 oldalkezelő
  • Roger Federer (teniszező) – 18 millió követő – 15 oldalkezelő
  • Serena Williams (teniszező) – 6 millió követő – 22 oldalkezelő
  • Lewis Hamilton (autóversenyző) – 5 millió követő – 18 oldalkezelő
  • – Itthon még jellemző, hogy a sportolók saját maguk kezelik a felületeiket, de a legismertebbek mögött már komoly csapat vagy ügynökség dolgozik. Nemzetközi szinten viszont egyre inkább elterjedt, hogy az élsportolók nagy részének erre szakosodott emberek kezelik az oldalaikat – erősítette meg Vincze Dávid.

    S mi a helyzet a hitelességgel?

    – Vannak, akik nagyon jól bánnak a social mediával. Ez főként a Z és Y generációs sportolóknál figyelhető meg, de nekik is fontos egy profi csapat támogatása. A hitelességhez természetesen szükség van a sportolóra, a kommunikáció csak szoros együttműködésben lehet sikeres, hiszen a személyes tartalmak és értékek megmutatása hozhatja közelebb a rajongókat.

    Ami sokszor sikerül, olykor viszont, mint láthattuk, a visszájára fordul.

    A téma legfrissebb hírei

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább az összes cikkhez chevron-right

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.