Többszörösen négyes hajtással száguldanak előre

Nehéz meghatározni a pillanatot, hogy a kerékpár mikor került vissza a magyar sport térképére, de hogy már ott van, az egészen biztos. Valter Attila mára nemzetközi szinten jegyzett klasszissá érett, s mellette-mögötte is többen bontogatják a szárnyaikat. Ezen felül a versenyszervezés és az infrastruktúra-fejlesztés terén is nagyot lépett előre a hazai bringasport. Az eredményekről és a tervekről beszélt Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros-szövetség (MKSZ) elnöke.

2021. 03. 03. 8:30
tdh.hu 5 sz
A Tour de Hongrie a magyar kerékpársport büszkesége Fotó: Pintér Tamás Forrás: BringaSport
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A népmesékben a három és a hét, nekünk a négy a bűvös számunk – vág bele a kerékpár hazai helyzetének bemutatásába Princzinger Péter. – Miként a legtöbb sportág, alapvetően mi is négyéves olimpiai ciklusokban gondolkodunk, s elnökségünk működése a negyedik évéhez ért. Ez rekord a magyar kerékpársport hazai közelmúltjának történetében, nem volt jellemző, hogy a menedzsment ciklusokon átívelően is bizalmat kapjon. Nem feledkezhetünk meg az elődöm, Polony István ténykedéséről, aki a szakágak addigi torzsalkodását megszüntetve 2015-ben létrehozta az egy szövetségen alapuló struktúrát, ez adja meg a kereteket a konszolidált működéshez.

Princzinger Péter további „bűvös négyeseket” is említ. Így például a szövetség sportágfejlesztési stratégiája négy pilléren (versenyeztetési, személyi feltételek javítása, infrastruktúra, valamint a menedzsment- és kommunikációfejlesztés) nyugszik, hazánk az elmúlt négy évben négy jelentős versenyt (FISE BMX Freestyle World Cup, Tour de Hongrie, V4 országúti verseny, UCI országúti ifjúsági világkupa) rendezett, 2022-ben pedig teremkerékpáros Európa-bajnokságnak lesz a házigazdája, s a sportág négy olimpiai kvótával készülhet a tokiói olimpiára.

A Tour de Hongrie a magyar kerékpársport büszkesége
Fotó: BringaSport/Pintér Tamás

Ez a négy akár öt is lehet, hiszen az országúti (Valter Attila), a mountain bike (Parti András, valamint Vas Kata Blanka vagy Benkó Barbara) szakág összesen három kvótáján felül a paralimpián nem egy, hanem jó eséllyel két versenyzőnk is ott lehet.

– A kritikusaink előszeretettel hangoztatják, hogy Valter Attila és Vas Kata Blanka kiugrása a statisztikai véletlen kategóriája. Szerintem nem, hanem a kiszámíthatóságé és a tervszerű munkáé, amelyben – természetesen a versenyzők kétségbevonhatatlan elhivatottsága mellett – a szövetségnek is van szerepe

– veti közbe Princzinger Péter.

Ennek igazolására végigvesszük az elmúlt négy év legfontosabb eredményeit. Lovassy Krisztián 2017-ben ezüstérmet szerzett a pálya Eb-n, Benkó Barbara mountain bike-ban lett negyedik a kontinensviadalon. Buzsáki Virág és Vas Kata Blanka bronzérmet szereztek a 2018-as Buenos Aires-i ifjúsági olimpián, Schön Martin világkupa összetett második helyezett művészkerékpárban. 2019-ben Peák Barnabás, 2020-ban Valter Attila igazolt World Tour-csapathoz, Vas Kata Blanka cyclocross világbajnoki ezüst-, majd bronzérmes, s remélhetőleg ő is magasan jegyzett profi csapathoz tud majd szerződni.

– Ezek a versenyzők persze nem az elmúlt években tűntek fel, sok éve dolgoznak keményen, családi támogatással. Amihez a szövetség is hozzáteszi a magáét. A legnagyobb felelősségünk az U17 és U19-es korosztály közötti átmenetnél van, sokan ekkor döntenek úgy, hogy nem vállalják a versenyzéssel járó terheket, és inkább a tanulást vagy a civil életben való boldogulást választják. A szövetség ma már többféleképpen tudja támogatni a fiatalokat. Becsatlakoztunk a Héraklész programba, emellett saját ösztöndíjprogramjaink is vannak, mint a GyereBringázni, a Lendület vagy az Elit10.

Nagyon jó a kapcsolat a kormánnyal és Szabó Tünde sportállamtitkárral
Fotó: BringaSport/Pintér Tamás

Teszi ezt a szövetség csupán kétszázmilliós költségvetésből, tizenkét szakágban. A sportág néhány projektje ennél lényegesen nagyobb összegből gazdálkodhat. A Tour de Hongrie megrendezését az Eurosport-közvetítéssel együtt durván ötszázmillió forinttal támogatja az állam, a Giróra a kormány majd’ nyolcmilliárd forintot különített el (reméljük, 2022-ben valóban Magyarországról rajtolhat el a viadal), s kiemelt kormányzati beruházásként épül meg Debrecenben a nemzetközi igényeket kielégítő velodrom, ami több is annál, kerékpáros központ.

– Az elmúlt négy évben csaknem ötven százalékkal nőtt a tagszervezeteink száma. A jövőben szeretnénk fenntartani ezt a folyamatot, a következő elnökségi ciklus célja pedig, hogy a sportág mind a tizenkét szakágának legyen nemzetközi mércével is megfelelő hazai létesítménye

– jegyzi meg a terveiről szólva a szövetség elnöke.

A kerékpáros kultúra erősödése is katalizálja a szövetség szándékait. Ma még inkább a négy kerék bűvöletében élünk, de mind többen látják be, gyakran a kettő is elég…

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.