– A vírushelyzet miatt sajnos csúszik a VAR kezelésére alkalmas szakemberek oktatása, de a lehetőség, hogy az új idényben bemutatkozzon a videóbíró, még áll – mondta Csányi Sándor a múlt héten a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) évi rendes közgyűlése után. Az év elején az MLSZ elnöksége eldöntötte, hogy nyártól bevezeti az Európa topbajnokságaiban már használt rendszert, maga a képzés már az ősszel elkezdődött, ám a jelek szerint előfordulhat, hogy várni kell a VAR bevezetésére.
Ahogyan Csányi Sándor is utalt rá, a személyi feltételek okozzák a kérdőjeleket, a technika lényegében rajtra kész. A rendszer a meccseket közvetítő televízióval szoros együttműködésben szolgálja majd ki a játékvezetőket, három VAR-kocsi dolgozik majd, így az egy fordulóra eső hat mérkőzésből egy napon hármat lehet megrendezni. A kocsiban ülő személyzet ugyanazokat a képeket látja, amelyet a televízió előtt ülő nézők is, persze ők egészen más szemmel figyelik az eseményeket. A bűvös szám az ő esetükben is a három: egy találkozón hárman segítik a pályán döntéseket hozó játékvezetőt, egy videóbíró, egy asszisztens és egy operátor, aki a technikát kezeli.

Fotó: Reuters
Mindez tiszta sor, ettől még bátran elindulhatna a rendszer a bajnokság rajtjára, ám az azt működtető szakemberek képzését a koronavírus-járvány megakasztotta. Novemberben kellett felfüggeszteni, és csak márciusban lehetett újraindítani, a kiesett hónapokat kell, illetve kellene most határidőre behozni. Több mint negyven játékvezetőt érint a VAR-ra való felkészülés, köztük több hölgyet, akik kivétel nélkül mind nemzetközi minősítéssel rendelkeznek. Ebben a keretben mindenki aktív, tehát aki az egyik fordulóban a pályán ítélkezik, az lehet, hogy a következőben a VAR-kocsiból segíti majd a kollégája ítéleteit. Fontos döntés az is, hogy a rendszer bevezetésével megszűnik az alapvonali játékvezető intézménye, ők ugyanis feleslegessé válnak, a szerepüket átveszi a technika.
Anélkül, hogy elmerülnénk a részletekben, elég annyi, hogy a képzés az alapossága miatt időigényes, kilenc lépésben zajlik az elméletet és a gyakorlatot is tekintve. A tavaszi fordulók több mérkőzésén már ott voltak a helyszíneken a kocsik, a személyzetük a televíziós közvetítéseket figyelve gyakorolt, csak éppen nem kötötték össze őket a találkozók játékvezetőivel.