A FIA múlt csütörtökön úgy döntött, véget vet a Red Bull dominanciájának – legalábbis egy tekintetben biztosan. Az energiaitalosok évek óta csak a saját rekordjaikkal versenyeznek a kerékcserék lebonyolításának sebességében, ebben az idényben három alkalommal is előfordult, hogy két másodperc alatt lebonyolították a bokszkiállásokat. De természetesen a valaha volt leggyorsabb kerékcsere is az ő nevükhöz fűződik: 2019-ben egy alkalommal 1,82 másodperc alatt végeztek munkájukkal a szerelők.
A FIA úgy ítélte meg, ennyi idő alatt lehetetlen betartani a kerékcserékhez kapcsolódó minden előírást, éppen ezért a Magyar Nagydíjtól kezdve új szabályokat vezetnek be, amelynek célja az automatizmusok megszüntetése és ezáltal a biztonság növelése. A döntéshozók szeretnék elkerülni, hogy az autók esetleg nem megfelelően rögzített kerekekkel térjenek vissza a pályára.
A TD22A kódjelzésű direktíva részletesen megszabja, hogyan kell lezajlania egy bokszkiállásnak. A szerelőknek saját maguknak kell jelezniük, hogy az egyes kerekek a helyükre kerültek, de ezt tizenöt századmásodpercnél hamarabb nem tehetik meg, különben érvénytelennek fogják értékelni, és megismételtetik a folyamatot. Miután az emelőről lekerült az autó, újabb két századmásodpercnek kell eltelnie, és csak ezután kaphatja meg az indulásra buzdító zöld jelzést a pilóta. Hogy minden az előírásoknak megfelelően zajlott-e, azt szenzorok segítségével ellenőrzik majd a bírák.

Fotó: MTI/EPA/Ronald Wittek
A FIA úgy látta, hogy a Red Bullnál mindez automatizmusok alapján működött. Szenzorok érzékelték, hogy véget ért egy adott folyamat, és a szerelők részvétele nélkül jeleztek, így az emberi reakcióidő sem lassította őket. Várhatóan az új szabályok alapján két-három tizedmásodperccel fékezhetik le a Red Bull kerékcseréit. A „bikák” ellenük szóló támadásként élik meg a döntést.
– E tekintetben versenyképesek voltunk, világrekordot döntöttünk, és a leggyorsabb bokszkiállások többsége a mi nevünkhöz fűződik. Ez a teljesítmény nem a véletlennek köszönhető. Az ilyesmit támogatnunk kellene, nem korlátozni, nincs igazam? Mi lesz ennek a vége? Azt is meg fogják szabni nekünk, merre kell bemennünk a garázsba, hol kell ülnünk a bokszutcai falon és melyik gombokat nyomkodhatjuk – háborgott Christian Horner. – Csalódott vagyok, mert a résztvevők kötelessége, hogy biztonságos autót biztosítsanak maguknak. Ha nem rögzítik jól a kereket, az brutális büntetéssel jár együtt, hiszen azonnal félre kell állítani az autót. A bokszkiállásokat ezentúl szúrós szemmel fogják figyelni, és mindegyik ugyanolyan hosszú lesz. Elveszti a versenyjellegét.