A Mercedes és a FIA összeesküdött a Red Bull ellen?

A Formula–1-es Red Bull-istálló tagjainál lassan, de biztosan üldözési mánia alakulhat ki. Úgy érezhetik, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) döntései azért születnek, hogy visszafogják őket.

2021. 06. 28. 19:22
Red Bull, kerékcsere
A Red Bull villámgyors kerékcseréi sokak szemét szúrják Fotó: MTI/EPA/Ronald Wittek
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A FIA múlt csütörtökön úgy döntött, véget vet a Red Bull dominanciájának – legalábbis egy tekintetben biztosan. Az energiaitalosok évek óta csak a saját rekordjaikkal versenyeznek a kerékcserék lebonyolításának sebességében, ebben az idényben három alkalommal is előfordult, hogy két másodperc alatt lebonyolították a bokszkiállásokat. De természetesen a valaha volt leggyorsabb kerékcsere is az ő nevükhöz fűződik: 2019-ben egy alkalommal 1,82 másodperc alatt végeztek munkájukkal a szerelők.

A FIA úgy ítélte meg, ennyi idő alatt lehetetlen betartani a kerékcserékhez kapcsolódó minden előírást, éppen ezért a Magyar Nagydíjtól kezdve új szabályokat vezetnek be, amelynek célja az automatizmusok megszüntetése és ezáltal a biztonság növelése. A döntéshozók szeretnék elkerülni, hogy az autók esetleg nem megfelelően rögzített kerekekkel térjenek vissza a pályára.

A TD22A kódjelzésű direktíva részletesen megszabja, hogyan kell lezajlania egy bokszkiállásnak. A szerelőknek saját maguknak kell jelezniük, hogy az egyes kerekek a helyükre kerültek, de ezt tizenöt századmásodpercnél hamarabb nem tehetik meg, különben érvénytelennek fogják értékelni, és megismételtetik a folyamatot. Miután az emelőről lekerült az autó, újabb két századmásodpercnek kell eltelnie, és csak ezután kaphatja meg az indulásra buzdító zöld jelzést a pilóta. Hogy minden az előírásoknak megfelelően zajlott-e, azt szenzorok segítségével ellenőrzik majd a bírák.

A Red Bull villámgyors kerékcseréi sokak szemét szúrják
Fotó: MTI/EPA/Ronald Wittek

A FIA úgy látta, hogy a Red Bullnál mindez automatizmusok alapján működött. Szenzorok érzékelték, hogy véget ért egy adott folyamat, és a szerelők részvétele nélkül jeleztek, így az emberi reakcióidő sem lassította őket. Várhatóan az új szabályok alapján két-három tizedmásodperccel fékezhetik le a Red Bull kerékcseréit. A „bikák” ellenük szóló támadásként élik meg a döntést.

– E tekintetben versenyképesek voltunk, világrekordot döntöttünk, és a leggyorsabb bokszkiállások többsége a mi nevünkhöz fűződik. Ez a teljesítmény nem a véletlennek köszönhető. Az ilyesmit támogatnunk kellene, nem korlátozni, nincs igazam? Mi lesz ennek a vége? Azt is meg fogják szabni nekünk, merre kell bemennünk a garázsba, hol kell ülnünk a bokszutcai falon és melyik gombokat nyomkodhatjuk – háborgott Christian Horner. – Csalódott vagyok, mert a résztvevők kötelessége, hogy biztonságos autót biztosítsanak maguknak. Ha nem rögzítik jól a kereket, az brutális büntetéssel jár együtt, hiszen azonnal félre kell állítani az autót. A bokszkiállásokat ezentúl szúrós szemmel fogják figyelni, és mindegyik ugyanolyan hosszú lesz. Elveszti a versenyjellegét.

A Red Bull átlagban fél másodperccel gyorsabb a kerékcseréknél, mint a Mercedes, ami a szoros futamokon döntő faktor lehet.

– Ha kiélezett a csata, és az ellenfél nem tud legyőzni téged, akkor számára a leglogikusabb lépés az, hogy téged is megpróbál lelassítani. Erről van szó most is. De hozzászoktunk már az ilyen húzásokhoz, nem lesznek emiatt álmatlan éjszakáink – utalt arra az osztrákok csapatfőnöke, hogy nem először sújtják csapatát ilyen döntéssel, korábban az autó hajlékony hátsó szárnya miatt is meghurcolták őket.

Horner
Fotó: MTI/EPA/Reuters/Hamad I. Mohamed

Horner szerint ezúttal is Mercedes állhat az ügy hátterében. Ezt Toto Wolff sem tagadja.

– Megkerestük az FIA-t a kerékcserék biztonsági mechanizmusaival kapcsolatban, ez egy általunk használt rendszerre vonatkozott és arra, hogy optimalizálhatjuk-e. Ez három-négy héttel ezelőtt volt, és technológiai vonatkozású kérdés volt. Vajon ez előidézett bármi mást is? Talán. Fogalmam sincs – fogalmazott a Mercedes csapatfőnöke.

A FIA derült égből jött lépése azért is furcsa, mert a csapatokat nem vonták bele a döntésbe. Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója ezt fájlalja, ráadásul nem először tettek így. Az Alfa Romeo csapatfőnöke sem érti az idény közben történő szabálymódosítást. Frederic Vasseur szerint ha a tél folyamán változtattak volna, akkor a csapatoknak több idő jutott volna a felkészülésre, így a biztonságot tekintve ez talán nem ez a megfelelő lépés.

– Biztonsági okok miatt most sebtében kell változtatnunk, Silverstone és Budapest között. Nem vagyok benne biztos, hogy ez egy jó lépés lenne a biztonság irányába. Mi például nem is tudunk majd hazautazni a futamok között a gyárba a svájci karanténszabályok miatt.

A McLaren ugyanakkor támogatja a módosítást, Andreas Seidl csapatfőnök szerint jobb megelőzni a problémákat, mintsem megvárni, míg történik valami. Azt is hozzátette, a kerékcserék lassítása a csapata számára nem okoz érdemi változást, mivel ők a konzervatív utat követik a szerelőik biztonsága érdekében.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.