időjárás 1°C Balázs 2023. február 3.
logo

Eleve halálra van ítélve a Formula–1 legújabb kezdeményezése?

Magyar Nemzet
2022.11.23. 09:10 2022.11.23. 12:23
Eleve halálra van ítélve a Formula–1 legújabb kezdeményezése?

Saját női kategóriát indít jövőre a Formula–1 abban a reményben, hogy a legnagyobb tehetségek egyre feljebb léphetnek majd a ranglétrán, és idővel a száguldó cirkuszban is ülést szerezhetnek maguknak. A szintén női pilótákat felvonultató W Series vezetői üdvözlik a lépést, de vannak, akik szerint az új sorozattal csak hiú ábrándokat kergetnek.

Lella Lombardi neve napjainkban talán keveseknek cseng ismerősen, de ő volt az utolsó, aki nőként elindult egy Formula–1-es futamon, 1976 augusztusában az Osztrák Nagydíjon vett részt. Ennek már majdnem fél évszázada, így a száguldó cirkusz vezetősége szerint eljött az ideje, hogy változtassanak ezen a hiányosságon.

Ennek érdekében múlt pénteken bejelentették, hogy 2023-ban életre hívják az F1 Academy sorozatot, amelyben kizárólag nők indulhatnak. Öt, jelenlegi Formula–2-es és 3-as istálló állít majd versenybe három-három autót, tehát tizenöt fős lesz a mezőny, és a Formula–1 minden indulót 150 ezer euró hozzájárulással támogat. A helyszíneket még nem ismertették, de hét állomás alkotja majd az idényt, és minden hétvégén három futamot rendeznek.

A 165 lóerős autók a Formula–4-es szériákban használatos versenygépekhez lesznek hasonlóak, és a királykategória vezetői remélik, hogy az F1 Academyben a fiatal tehetségek profi csapatoknál tapasztalatokat gyűjtenek, és innen indulva idővel megnyílik nekik az F3, F2 és természetesen az F1 felé vezető út.

– Szeretnénk, ha mindenkinek lehetősége lenne arra, hogy megvalósítsa az álmait, kamatoztassa a tehetségét – fogalmazott a bejelentéskor Stefano Domenicali, az F1 igazgatója. – A Formula–1-ben támogatjuk a sokszínűséget, és biztosítani szeretnénk, hogy mindenki felé megnyíljanak ennek a fantasztikus sportágnak a kapui.

 

– A célunk, hogy női versenyzők is legyenek az F3 mezőnyében az elkövetkezendő két-három évben, és minél gyorsabban vegyék fel a ritmust, pontokért, dobogós helyezésekért harcoljanak – magyarázta Bruno Michel, az új sorozat leendő elnöke. – Reméljük, hogy sikerül sok fiatal lányt arra inspirálnunk, hogy az autóversenyzés csúcsára jussanak.

A bejelentéskor hozzátették, az új kategória megalkotásával nem rivalizálni szeretnének a már meglévő női bajnoksággal, a Formula–1 betétfutamaiként is szolgáló W Seriesszel, hanem inkább felkészítenék a lányokat arra, hogy akár ott is versenyezzenek. Az utóbbit irányító Catherine Bond Muir is örömmel fogadta az F1 Academy létrehozását. – Fantasztikus látni ezt az előrelépést, ami az úttörő munkánk eredménye. A W Series örömmel figyel minden kezdeményezést, ami ugyanarra törekszik, mint mi, vagyis, hogy a nők is lehetőségekhez jussanak a sportágban.

A 2019-től létező W Series a ranglétrán való előrelépés szempontjából eddig nem hozott áttörést. A sorozatot háromszor megnyerő Jamie Chadwick eddig az F3-ban és az F2-ben sem kapott lehetőséget a bizonyításra, a királykategóriában a Williams istálló fejlesztőpilótaként alkalmazza.

 

Hiú ábrándokat kergetnek?

Az új kategória létrehozását nem mindenki fogadta kitörő örömmel, és az okok között még csak nem is az szerepelt, hogy a már létező W Series is problémákkal küszködik. A női bajnokság idei utolsó három versenyét pénzügyi nehézségek, szponzori bevételek kiesése miatt nem tudták megrendezni. 

Frans Verschuur ennél egyszerűbb magyarázattal szolgált, szerinte az F1 Academy ötlete eleve halálra van ítélve.

– Soha nem lesz női versenyző a Formula–1-ben. Ennek egyszerűen a testi erő az oka. A nők testfelépítése más, mint a férfiaké, ez lehetetlenné teszi a csatlakozásukat – vélekedett a holland expilóta. – Élvezhetik a GT-szériákban (grand touring – a szerk.) való versenyzést, sőt sokra is vihetik. De ott a G-erőhatás közel sem olyan magas, mint a Formula–1-ben. Az F2-be sem jutnak el, az F3-ban talán a mezőny végén versenyezhetnek.

A Minardi és a Red Bull egykori F1-es pilótája, Robert Doornbos nem ragadtatta el ennyire magát, mivel ő személyesen, az IndyCarban tapasztalta, milyen egy nő ellen versenyezni, ahol az amerikai Danica Patrick is a mezőny tagja volt.

– Az európai pályákon, ahol nagy a G-erőhatás, nem tudta velünk tartani a lépést. De az ovális pályákon, ahol előnyt jelentett, hogy könnyebb, mint a férfiak, olykor pole pozícióba került, sőt, néha még nyerni is mert – hívta fel a figyelmet a holland.

 

Borítókép: Lella Lombardi (balra) és Christine Beckers 1977-ben (Fotó: AFP)



 

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.