Eleve halálra van ítélve a Formula–1 legújabb kezdeményezése?

Saját női kategóriát indít jövőre a Formula–1 abban a reményben, hogy a legnagyobb tehetségek egyre feljebb léphetnek majd a ranglétrán, és idővel a száguldó cirkuszban is ülést szerezhetnek maguknak. A szintén női pilótákat felvonultató W Series vezetői üdvözlik a lépést, de vannak, akik szerint az új sorozattal csak hiú ábrándokat kergetnek.

Magyar Nemzet
2022. 11. 23. 9:10
null
Italian Formula One driver Lella Lombardi (L) and Belgian driver Christine Beckers (R) talk during the 45th Grand Prix of Endurance in Le Mans on June 1977. (Photo by AFP) Fotó: AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lella Lombardi neve napjainkban talán keveseknek cseng ismerősen, de ő volt az utolsó, aki nőként elindult egy Formula–1-es futamon, 1976 augusztusában az Osztrák Nagydíjon vett részt. Ennek már majdnem fél évszázada, így a száguldó cirkusz vezetősége szerint eljött az ideje, hogy változtassanak ezen a hiányosságon.

Ennek érdekében múlt pénteken bejelentették, hogy 2023-ban életre hívják az F1 Academy sorozatot, amelyben kizárólag nők indulhatnak. Öt, jelenlegi Formula–2-es és 3-as istálló állít majd versenybe három-három autót, tehát tizenöt fős lesz a mezőny, és a Formula–1 minden indulót 150 ezer euró hozzájárulással támogat. A helyszíneket még nem ismertették, de hét állomás alkotja majd az idényt, és minden hétvégén három futamot rendeznek.

A 165 lóerős autók a Formula–4-es szériákban használatos versenygépekhez lesznek hasonlóak, és a királykategória vezetői remélik, hogy az F1 Academyben a fiatal tehetségek profi csapatoknál tapasztalatokat gyűjtenek, és innen indulva idővel megnyílik nekik az F3, F2 és természetesen az F1 felé vezető út.

– Szeretnénk, ha mindenkinek lehetősége lenne arra, hogy megvalósítsa az álmait, kamatoztassa a tehetségét – fogalmazott a bejelentéskor Stefano Domenicali, az F1 igazgatója. – A Formula–1-ben támogatjuk a sokszínűséget, és biztosítani szeretnénk, hogy mindenki felé megnyíljanak ennek a fantasztikus sportágnak a kapui.

 

– A célunk, hogy női versenyzők is legyenek az F3 mezőnyében az elkövetkezendő két-három évben, és minél gyorsabban vegyék fel a ritmust, pontokért, dobogós helyezésekért harcoljanak – magyarázta Bruno Michel, az új sorozat leendő elnöke. – Reméljük, hogy sikerül sok fiatal lányt arra inspirálnunk, hogy az autóversenyzés csúcsára jussanak.

A bejelentéskor hozzátették, az új kategória megalkotásával nem rivalizálni szeretnének a már meglévő női bajnoksággal, a Formula–1 betétfutamaiként is szolgáló W Seriesszel, hanem inkább felkészítenék a lányokat arra, hogy akár ott is versenyezzenek. Az utóbbit irányító Catherine Bond Muir is örömmel fogadta az F1 Academy létrehozását. – Fantasztikus látni ezt az előrelépést, ami az úttörő munkánk eredménye. A W Series örömmel figyel minden kezdeményezést, ami ugyanarra törekszik, mint mi, vagyis, hogy a nők is lehetőségekhez jussanak a sportágban.

A 2019-től létező W Series a ranglétrán való előrelépés szempontjából eddig nem hozott áttörést. A sorozatot háromszor megnyerő Jamie Chadwick eddig az F3-ban és az F2-ben sem kapott lehetőséget a bizonyításra, a királykategóriában a Williams istálló fejlesztőpilótaként alkalmazza.

 

Hiú ábrándokat kergetnek?

Az új kategória létrehozását nem mindenki fogadta kitörő örömmel, és az okok között még csak nem is az szerepelt, hogy a már létező W Series is problémákkal küszködik. A női bajnokság idei utolsó három versenyét pénzügyi nehézségek, szponzori bevételek kiesése miatt nem tudták megrendezni. 

Frans Verschuur ennél egyszerűbb magyarázattal szolgált, szerinte az F1 Academy ötlete eleve halálra van ítélve.

– Soha nem lesz női versenyző a Formula–1-ben. Ennek egyszerűen a testi erő az oka. A nők testfelépítése más, mint a férfiaké, ez lehetetlenné teszi a csatlakozásukat – vélekedett a holland expilóta. – Élvezhetik a GT-szériákban (grand touring – a szerk.) való versenyzést, sőt sokra is vihetik. De ott a G-erőhatás közel sem olyan magas, mint a Formula–1-ben. Az F2-be sem jutnak el, az F3-ban talán a mezőny végén versenyezhetnek.

A Minardi és a Red Bull egykori F1-es pilótája, Robert Doornbos nem ragadtatta el ennyire magát, mivel ő személyesen, az IndyCarban tapasztalta, milyen egy nő ellen versenyezni, ahol az amerikai Danica Patrick is a mezőny tagja volt.

– Az európai pályákon, ahol nagy a G-erőhatás, nem tudta velünk tartani a lépést. De az ovális pályákon, ahol előnyt jelentett, hogy könnyebb, mint a férfiak, olykor pole pozícióba került, sőt, néha még nyerni is mert – hívta fel a figyelmet a holland.

 

Borítókép: Lella Lombardi (balra) és Christine Beckers 1977-ben (Fotó: AFP)



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.