A három nagy háromhetes kerékpáros körverseny közül a Tour de France-ot 1903-ban, a Giro d’Italiát 1909-ben, a spanyol Vueltát 1935-ben rendezték meg először, de a Tour de Hongrie is szép múltra tekinthet vissza. 1925. június 27-én az első magyar Tour hajnali négy órakor a budapesti Gellért-szálló elől indult, és a háromnapos verseny első szakaszán 250 kilométert kellett megtenni Szombathelyig. Az első szakaszt, majd az összetettet is megnyerő Jerzsabek Károly 22 óra 10 perc alatt teljesítette a Budapest–Szombathely–Győr–Budapest távot. „A magyar Tour de France hazánk kerékpáros sportjának történelmében egyedülálló, Németországot megszégyenítő pontossággal és lelkiismeretességgel nemcsak a miting sportbeli részét szervezte meg minden kritikát elbíró alapossággal, hanem tekintettel volt annak propagandaértékére is” – írta a korabeli Nemzeti Sport.
S ugyan később a II. világháború alatt 1942-ben és 1943-ban is megtartották a magyar körversenyt, mindig arra ment a mezőny, amerre éppen felszedték az aknákat, bőven akadtak kieső évek, 1966-től 1993-ig pedig hosszú időre tetszhalott állapotba került a viadal. 2015-től azonban minden évben megrendezzük, idén a 44. alkalommal. Tavaly szintet lépett a Tour de Hongrie, mert a Budapestről induló Giróra rászervezve a földkerekség tizennyolc legjobb, WorldTeam státusú profi csapata közül tizenegy nálunk is rajthoz állt. Miután a Girón a veronai befutó felé tekerőket repülőgépekkel átszállították Szicíliába, és ott már várták őket a kísérőkocsik, az itt maradt járművek kiszolgálták a magyar körversenyen indulókat. Mivel a topcsapatok 25-30 bringást alkalmaznak, nem volt probléma a magyar Touron is indítani hat-hat főt.
A Tour de Hongrie idén kihagyja a Kékestetőt
Tavaly és 2020-ban a Kékestetőn volt a befutó, és az útvonal 2021-ben is érintette hazánk legmagasabb pontját, de akkor Budapesten ért véget a verseny. Idén, az immár a több világranglista pontot adó ProSeries-versenyek közé került Tour de Hongrie újra a fővárosunkban fejeződik be, de a 879 kiloméret teljesítő karaván most nem megy el a Mátrába, a 2023-as útvonal fókuszába Nyugat-Magyarország került. A mai első etap az ország legnyugatibb városából, Szentgotthárdból indul, és itt is ér véget, vélhetően sprintbefutóval. Csütörtökön ismét a sprintereké lesz a terep a Zalaegerszeg–Keszthely etapon, hogy aztán a hegyi menők napjai következzenek. A Kaposvár–Pécs és a Martonvásár–Dobogókő szakaszokon szinte biztosan eldől az összetett verseny. Vasárnap pedig a százötven éves Budapesten stílszerűen 150 kilométeres körözéssel zárul a Tour de Hongrie. A mezőny a budai rakparton a Császár-Komjádi uszoda elől indul útnak, itt lesz a befutó is, a Gellért-hegy, a Budai Várnegyed, a Lánchíd, a Parlament és Margit-sziget pedig egyaránt festői hátteret biztosít a borítékolható sprintbefutóhoz. A 9,5 km hosszú körpályán nehéz a legjobb helyet meghatározni, honnan érdemes szurkolni, hiszen mindenhol tizenhatszor robog majd el a mezőny.
Egan Bernal, Caleb Ewan és Sam Bennett is a mezőnyben
„Gyorslábúak” szép számmal akadnak a világ legjobbjai közül is. A „Zsebrakéta”, Pocket Rocket becenevű Caleb Ewan (Lotto Dstny) tizenegy szakaszgyőzelmet számlál a háromhetes körversenyeken, az ír Sam Bennett (BORA–hansgrohe) tíz, az olasz Elia Viviani (Ineos Grenadiers) kilenc, a holland Fabio Jakobsen (Soudal–Quick Step) hat, honfitársa, Dylan Groenewegen (Jayco AlUla) öt elsőségnél jár. Bennett 2020-ban megnyerte a Tour de France pontversenyét, a Champs Elysées-n ráadásul szakaszgyőzelemmel biztosította be a zöld trikót.
A Bora–Hangsrohe csapata a magyar körversenyre:
Ewan csapata, a Lotto idén elveszítette a WorldTeam státusát, a többiek a profi kerékpársport elitjét jelentő elit besorolású istállókban tekernek, és ebből a körből itt van a Trek–Segafredo, az Alpecin–Deceuninck, a Bahrain Victorious, a DSM és a UAE Team Emirates is.
A Tour de Hongrie legnevesebb versenyzőjét az Ineos adja: a 26 éves kolumbiai hegyi menő Egan Bernal a 2019-es Tour de France és a 2021-es Giro d’Italia győztese. Ezzel együtt neki csak két szakaszgyőzelme van a Grand Tourokról, a két évvel ezelőtti Giróról. Bernal tavaly januárban azzal került be a hírekbe, hogy edzés közben Bogota külvárosában az időfutam kerékpárjával 65 km/órás sebességgel (!) nekiment egy, az útra belógó busznak. A kerékpárja szó szerint kettétört, neki tizennyolc csonttörése lett, a nyakcsigolyáját is operálni kellett, de augusztusban már újra versenyzett, és a formája idén egyértelműen felfelé ível. S most az egész kerékpárosvilág kíváncsian várja, hogy a hegyi menő mire megy Dobogókőn.
– Nagy dolog, hogy élünk, hogy itt vagyunk és élvezzük a versenyeket, az életet – fogalmazott az M4 Sport kérdésére Bernal, aki másfél hete nyolcadikként zárt a romandiai körversenyen. – Jól érzem magam és erős a csapatunk, megpróbáljuk a legjobbat kihozni magunkból, mint mindig. Nagyszerű lenne nyerni, de minden verseny nehéz, hat kerékpárossal pedig nem egyszerű kontrollálni a szakaszokat.
Eisenkrammer Károly: Valódi szintlépés az idei év
– Szintet lépünk, ezt a szlogent választottuk az idei versenynek, elsősorban a ProSeries-kategóriába kerülés miatt – mondta el Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője. – Titkon reméltük, hogy emellett lesz néhány további valódi szintlépés és valóban vannak is: az újabb világsztárok megjelenése, az eddigieknél is komolyabb mezőny is ezt mutatja, hiszen Tour de France-győztes is érkezik. Óriási előrelépés az is, hogy Budapesten egy gyönyörű körpályán fog befejeződni a verseny. Bár az elmúlt években volt budapesti szakaszunk, de nem ilyen szép helyszínen, mint az idei. Szakmai szempontból, külcsínében és médiamegjelenésében is valódi szintlépés az idei év.
Meg kell említeni, hogy 2019 után újra lesz magyar csapat a rajtnál, az Epronex–Hungary Cycling Team, s rajthoz áll a magyar válogatott is. A 44. magyar körversenynek 29 nemzet 132 kerékpárosa vághat neki, köztük 15 magyar: a válogatottban hat (Szijártó Zétény, Filutás Viktor, Sidló Dániel, Orosz Bálint, Pápai Ádám, Hrenkó Norbert), az Epronex–Hungary keretében öt (Karl Ádám, Rózsa Balázs, Szarka Gergely, Valent Márk, Árvai Kristóf), a román Sofer–Savini Due csapatában kettő (Lepold Zoltán Antal, Móré-Gosselin Olivier), a cseh ATT Invesmentsben (Dina Márton) és az amerikai Novo Nordiskban (Kusztor Péter) pedig egy-egy.
Az összetett éllovasát idén is sárga, a sprinterek pontversenyének vezetőjét a zöld, a hegyi pontverseny élén állót a piros, míg az összetettben a legjobb pozíciót elfoglaló magyart a fehér trikó illeti meg. A magyar körverseny minden szakaszát teljes hosszában közvetíti az M4 Sport.
Az idei Tour de Hongrie útvonala:
Borítókép: A vasárnapi zárószakaszon a mezőny átteker majd a Lánchídon (Forrás: Tourdehongrie.hu/Vanik Zoltán)