A három nagy háromhetes kerékpáros körverseny közül a Tour de France-ot 1903-ban, a Giro d’Italiát 1909-ben, a spanyol Vueltát 1935-ben rendezték meg először, de a Tour de Hongrie is szép múltra tekinthet vissza. 1925. június 27-én az első magyar Tour hajnali négy órakor a budapesti Gellért-szálló elől indult, és a háromnapos verseny első szakaszán 250 kilométert kellett megtenni Szombathelyig. Az első szakaszt, majd az összetettet is megnyerő Jerzsabek Károly 22 óra 10 perc alatt teljesítette a Budapest–Szombathely–Győr–Budapest távot. „A magyar Tour de France hazánk kerékpáros sportjának történelmében egyedülálló, Németországot megszégyenítő pontossággal és lelkiismeretességgel nemcsak a miting sportbeli részét szervezte meg minden kritikát elbíró alapossággal, hanem tekintettel volt annak propagandaértékére is” – írta a korabeli Nemzeti Sport.

S ugyan később a II. világháború alatt 1942-ben és 1943-ban is megtartották a magyar körversenyt, mindig arra ment a mezőny, amerre éppen felszedték az aknákat, bőven akadtak kieső évek, 1966-től 1993-ig pedig hosszú időre tetszhalott állapotba került a viadal. 2015-től azonban minden évben megrendezzük, idén a 44. alkalommal. Tavaly szintet lépett a Tour de Hongrie, mert a Budapestről induló Giróra rászervezve a földkerekség tizennyolc legjobb, WorldTeam státusú profi csapata közül tizenegy nálunk is rajthoz állt. Miután a Girón a veronai befutó felé tekerőket repülőgépekkel átszállították Szicíliába, és ott már várták őket a kísérőkocsik, az itt maradt járművek kiszolgálták a magyar körversenyen indulókat. Mivel a topcsapatok 25-30 bringást alkalmaznak, nem volt probléma a magyar Touron is indítani hat-hat főt.
A Tour de Hongrie idén kihagyja a Kékestetőt
Tavaly és 2020-ban a Kékestetőn volt a befutó, és az útvonal 2021-ben is érintette hazánk legmagasabb pontját, de akkor Budapesten ért véget a verseny. Idén, az immár a több világranglista pontot adó ProSeries-versenyek közé került Tour de Hongrie újra a fővárosunkban fejeződik be, de a 879 kiloméret teljesítő karaván most nem megy el a Mátrába, a 2023-as útvonal fókuszába Nyugat-Magyarország került. A mai első etap az ország legnyugatibb városából, Szentgotthárdból indul, és itt is ér véget, vélhetően sprintbefutóval. Csütörtökön ismét a sprintereké lesz a terep a Zalaegerszeg–Keszthely etapon, hogy aztán a hegyi menők napjai következzenek. A Kaposvár–Pécs és a Martonvásár–Dobogókő szakaszokon szinte biztosan eldől az összetett verseny. Vasárnap pedig a százötven éves Budapesten stílszerűen 150 kilométeres körözéssel zárul a Tour de Hongrie. A mezőny a budai rakparton a Császár-Komjádi uszoda elől indul útnak, itt lesz a befutó is, a Gellért-hegy, a Budai Várnegyed, a Lánchíd, a Parlament és Margit-sziget pedig egyaránt festői hátteret biztosít a borítékolható sprintbefutóhoz. A 9,5 km hosszú körpályán nehéz a legjobb helyet meghatározni, honnan érdemes szurkolni, hiszen mindenhol tizenhatszor robog majd el a mezőny.