Djokovics, Verstappen és a Jumbo–Visma hengerelt – ez történt a profi sportban 2023-ban

Évértékelő sorozatunk ötödik, befejező részében a klasszikus professzionális sportokra tekintünk vissza a teljesség igénye nélkül: a teniszvilág, a Formula–1 és a kerékpársport idei történéseit vesszük górcső alá. Közös pont, hogy mindhárom sportág mezőnyében volt egy domináns erő: Novak Djokovics, Max Verstappen és a Jumbo–Visma is történelmet írt 2023-ban.

2024. 01. 03. 4:56
Max Verstappen
Abu-Dzabi, 2023. november 26. A futamgyõztes és idei világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzõje a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjának eredményhirdetésén a Yas Marina versenypályán 2023. november 26-án. A 26 éves versenyzõ sorozatban a harmadik világbajnoki címét nyerte el. Verstappen a 2023-as idény 22 futamából 19-et megnyert, ezzel rekordot állított fel, pályafutása során pedig ez volt az 54. futamgyõzelme, amellyel harmadik az örökranglistán. MTI/EPA/Ali Haider Fotó: MTI/EPA/Ali Haider
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Novak Djokovics, Max Verstappen, Jumbo–Visma: mind a sportvilág főszereplői voltak 2023-ban. A szerb teniszező, Novak Djokovics megelőzte Rafael Nadalt, most már huszonnégy Grand Slam-trófeával ő tartja a csúcsot a férfiak között. A holland autóversenyző, Max Verstappen tizenkilenc Formula–1-es futamot nyert idén, többet, mint bárki valaha. A Jumbo–Visma pedig, a Vuelta a Espanán Valter Attila közreműködésével, az első csapat lett az országúti kerékpársport történetében, amelynek versenyző egy évben megnyerték mind a három Grand Tourt.

Novak Djokovics Us Open döntő 2023
Novak Djokovics a huszonnegyedik Grand Slam-trófeájával (Fotó: AFP/Kena Betancur)

 

Novak Djokovics a csúcson

A 2023-as évnek még úgy vágtunk neki, hogy Rafael Nadal tartotta a csúcsot huszonkét Grand Slam-győzelmével. A spanyol klasszis azonban még januárban, az Australian Open második fordulójában megsérült, s utána már nem is láthattuk a pályán. Nadal 2024-ben, várhatóan egy búcsúidényre még visszatér, távollétében viszont Novak Djokovics lekörözte őt.

A szerb teniszklasszis szinte mindent besöpört idén, az Australian Open, a Roland Garros és a US Open megnyerésével már huszonnégy Grand Slam-trófeánál jár, s egyetlen meccsen múlt, hogy nem tudta megismételni Rod Laver 1969-es csodáját, a naptári Grand Slamet. A húszéves spanyol Carlos Alcaraz Wimbledonban a döntőben győzte le Djokovicsot, a teljes szezont figyelembe véve azonban még ő sem tudta felvenni a versenyt a szerbbel.

A harminchat évesen is csúcsformában játszó Novak Djokovics az átvett Grand Slam-rekordon túl is tovább építette örökségét: ő lett az első teniszező, aki elérte a negyven mesterverseny-trófeát (ATP 1000), aki túllépte a négyszáz hetet a világranglista élén és aki hét alkalommal is megnyerte a férfiak évzáró világbajnokságát. A szerb legenda pedig nem dől hátra, 2024-re azt tűzte ki célul, hogy mind a négy Grand Slam-tornát és a párizsi olimpiát is megnyerje.

Ehhez persze Alcaraznak, az olaszokat Davis-kupa-sikerig vezető Jannik Sinnernek és az idei US Open-döntős Danyiil Medvegyevnek is lesz néhány szava, s ha egészséges lesz, akkor még Nadalnak is, aki 2024-ben, pályafutása végén megkapja az esélyt, hogy salakon, a Roland Garros teniszközpontban játsszon olimpiai tornát.

A vörös borításon született az év legnagyobb magyar teniszszenzációja: Marozsán Fábián Rómában két játszmában nyert Alcaraz ellen, aki ennek ellenére a torna után átvette a vezetést a világranglistán. Marozsán később egy másik mesterversenyen, Sanghajban is bizonyított, ott negyeddöntőt játszott. A kiemelkedő sikerek ellenére az évet még nem Marozsán (64.), hanem az elmúlt években megszokott módon Fucsovics Márton (59.) zárta legjobb magyarként a világranglistán, ő Stuttgartban gyűjtött be top 10-es skalpot (Taylor Fritz) idén.

Miközben a férfiak ranglistáján sosem zárt még az ideihez hasonlóan előkelő helyen az aktuális második legjobb magyar játékos, a női éljátékosaink visszaestek, a 2023-as évet egyikük sem zárta a legjobb száz között egyesben. Párosban viszont Bondár Anna Lausanne-ban WTA-tornát nyert a francia Diane Parry oldalán, a jövő évi olimpiát pedig Bondár a négyszeres Grand Slam-bajnok Babos Tímeával célozza meg, aki idén sérülésekkel nehezített évek után egyesben visszakapaszkodott a legjobb kétszáz közé a rangsorban.

A női teniszt 2022-ben Iga Swiatek óriási fölénye jellemezte, idén viszont sokkal szorosabb volt az élmezőny, a lengyel teniszező csak az évzáró világbajnokság döntőjében biztosította be, hogy 2023-at is a rangsor élén zárja. Swiatek pályafutása során harmadszor is megnyerte a Roland Garrost, a másik három Grand Slam-tornán viszont új bajnokot avattunk: Ausztráliában a fehérorosz Arina Szabalenka, Wimbledonban a cseh Markéta Vondrousová, a US Openen az amerikai Coco Gauff ünnepelhetett.

Max Verstappen a mezőny fölött

A Formula–1-nek elvileg az egymás elleni versenyzés lenne az éltető eleme, de idén ebből nem sokat láthattunk, legalábbis az első helyért nem volt csatározás. Tavaly még Charles Leclerc (Ferrari) ideig-óráig képes volt tartani a lépést Max Verstappennel (Red Bull), 2023-ban ilyesmiről azonban szó sem volt, már az idény elejétől kezdve egyértelműen látszott, hogy zsinórban harmadszor is a holland pilóta fejére kerül a korona. A Red Bull klasszisának fölénye akkora volt, hogy az jelentett meglepetést, ha nem utcahosszal nyert meg egy-egy versenyt a többiek előtt. Egy idényen belül ő győzött a legtöbbször (19), és korábban senki sem gyűjtött még össze ennyi pontot (575). Utóbbi ráadásul annyira magas szám volt, hogy Verstappen egyedül megnyerhette volna a konstruktőri pontversenyt is… Utóbbi természetesen nem valósult meg, a Red Bull huszonkettőből huszonegy győzelmet (a maradék egy a ferraris Carlos Sainzé lett) besöpörve lett a legjobb a csapatok között.

Ha viszont Verstappent kivesszük a képletből, minden igényt kielégítő versenyfutást kapunk, a „lepattanóért” ugyanis hatalmas volt a harc, hat különböző pilóta ért célba mögötte másodikként. Eleinte még a másik Red Bull-lal versenyző Sergio Pérez is megcsillogtatta a tudását, az első négy futamból kettőt megnyert, de azután nem tudott kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani, inkább bakikkal, mintsem szép manőverekkel vétette észre magát. Igaz, az ezüstöt legalább megszerezte. A 2023-as idénykezdetre a legnagyobb előrelépést produkálva az Aston Martin ugrott előre a második helyre, miközben 2022-ben csak a hetedik hely illette meg. Fernando Alonso leigazolása is nagy fogás volt, hiszen a kétszeres világbajnok spanyol a negyedik ikszen túl is parádésan vezet. Az első három versenyen egyaránt dobogón végzett, és a szezon első felében visszatérő vendég volt a pódiumon, így joggal bizakodott benne, hogy a futamgyőzelem is összejön az Aston Martinnak. Sajnálatára azonban a csapata lemaradt a fejlesztési versenyben több riválishoz képest is, neki végül a negyedik, a brit istállónak az ötödik hely jutott a pontversenyben.

Az Aston Martinhoz képest fordított volt a forgatókönyv a McLarennél. A wokingiak a rémes idénykezdet után nagyjából féltávnál táltosodtak meg, de míg az Aston Martinnál csak Alonsóval futott a szekér, Lance Stroll hátul kullogott, addig a McLaren mindkét pilótája, Lando Norris és az újonc Oscar Piastri is többször végzett az első háromban. Ez összességében a negyedik helyre volt elég a brit istállónak. A konstruktőri bajnokság második, illetve harmadik helyezettje nem okozott túl nagy meglepetést – bár ők minden bizonnyal jobb eredményben reménykedtek. A Ferrari és a Mercedes az utolsó pillanatig csatázott az ezüstéremért, amit végül utóbbi kaparintott meg. Csapatához hasonlóan Lewis Hamilton (Mercedes) is csalódást keltő szezonon van túl. A brit újabb évet zárt győzelem nélkül, és bár a tavalyi hatodik helyéhez képest idén a harmadikra lépett előre, a Formula–1 rekordbajnokaként ez nem nyújtott neki vigaszt.

Nagy magyar siker is született 2023-ban autósportban: Michelisz Norbert 2019 után ismét a világ vezető túraautó-sorozatának bajnoka lett. A Hyundai magyar versenyzője úgy értékelt: az idei, TCR World Tour-bajnoki címmel zárult idénye még kiegyensúlyozottabb volt, mint amikor 2019-ben a túraautó-világkupa pontversenyét nyerte meg. Michelisz Makaóban, a világ egyik legnehezebb versenypályáján biztosította be idei bajnoki címét. A 2023-ra több szempontból átalakult sorozat jövőre már ismét a Nemzetközi Automobil-szövetség égisze alatt zajlik.

 

Valter Attila a Tour de France-on?

Az országútikerékpáros-idénynek is megvolt az egyeduralkodója. A Jumbo–Visma csapat olyan bravúrt vitt véghez, ami korábban soha senkinek nem sikerült: az olasz, a francia és a spanyol kerékpáros-körverseny díjátadóján is a holland sor kerekese ünnepelhetett végső győztesként. A Vuelta a Espanán Valter Attila is tagja volt a Jumbo–Visma keretének, a magyar kerékpáros nagyszerű első idényt teljesített a holland sztárcsapatban. Valtert a Tour de France-ra a tartalékok közé nevezte csapata, s bőven benne van a pakliban, hogy a magyar sportoló jövőre már valóban bemutatkozhat a legnagyobb presztízsű háromhetesen is.

Jonas Vingegaard Valter Attila Primoz Roglic Sepp Kuss Jumbo Visma Vuelta
Jonas Vingegaard (balról a második), Valter Attila (balról az ötödik) és Primoz Roglic (jobb szélen) a triplázásra készült egyedi Jumbo–Visma mezben (Fotó: Facebook/Attila Valter)

A Jumbo–Visma sikere leginkább a Giro d’Italián forgott veszélyben, Remco Evenepoel (Soudal–Quick Step) vezetett, mielőtt koronavírus-fertőzés miatt fel kellett adnia a versenyt. Ezután sokáig úgy tűnt, Geraint Thomas (Ineos Grenadiers) nyerhet újabb Grand Tourt a 2018-as Tour de France után, ám Primoz Roglic az utolsó előtti szakaszon, az időfutamon megelőzte a walesi kerekest. A Jumbo–Visma szlovén kerekese a 2020-as Tour de France-on hasonló forgatókönyv túloldalán állt honfitársával, Tadej Pogacarral (UAE Team Emirates) szemben.

Pogacar idén is a francia körverseny megnyerését vette célba, ám esélye sem volt a címvédő Jonas Vingegaard ellen. A dán kerekes érinthetetlennek tűnt a három hét alatt, végül 7:29 percet vert a második helyezett Pogacarra, majd a diadal ünneplése közben bejelentette, hogy indul a Vueltán is.

Spanyolországban már egyértelműen a történelemírás volt a holland csapat célja, s ez össze is jött, ám sem Roglic, sem Vingegaard nem duplázott, a korábban mindkettőjük segítőjeként eredményesen dolgozó amerikai Sepp Kuss nyerte meg a piros trikót, Vingegaard és Roglic előtt, azaz a holland sztárcsapat a teljes dobogót kisajátította.

Roglicnak ez volt az utolsó háromhetese a csapat színeiben, jövőre a Bora–hansgrohe színeiben próbálja megszerezni a gyűjteményéből még hiányzó ereklyét, a Tour de France sárga trikóját. Valter Attila ettől nem feltétlenül lép előre a jövőre már Visma–Lease a Bike néven versenyző csapat rangsorában, a 2024-es Girón ugyanis a Borától igazolt húszéves belga Cian Uijtdebroeks lesz a csapat kapitánya.

Borítókép: Max Verstappen az évzáró Abu-dzabi Nagydíjon a 19. 2023-as futamgyőzelméért járó trófeával (Fotó: MTI/EPA/Ali Haider)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.