Djokovics, Verstappen és a Jumbo–Visma hengerelt – ez történt a profi sportban 2023-ban
Évértékelő sorozatunk ötödik, befejező részében a klasszikus professzionális sportokra tekintünk vissza a teljesség igénye nélkül: a teniszvilág, a Formula–1 és a kerékpársport idei történéseit vesszük górcső alá. Közös pont, hogy mindhárom sportág mezőnyében volt egy domináns erő: Novak Djokovics, Max Verstappen és a Jumbo–Visma is történelmet írt 2023-ban.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Novak Djokovics, Max Verstappen, Jumbo–Visma: mind a sportvilág főszereplői voltak 2023-ban. A szerb teniszező, Novak Djokovics megelőzte Rafael Nadalt, most már huszonnégy Grand Slam-trófeával ő tartja a csúcsot a férfiak között. A holland autóversenyző, Max Verstappen tizenkilenc Formula–1-es futamot nyert idén, többet, mint bárki valaha. A Jumbo–Visma pedig, a Vuelta a Espanán Valter Attila közreműködésével, az első csapat lett az országúti kerékpársport történetében, amelynek versenyző egy évben megnyerték mind a három Grand Tourt.
Novak Djokovics a csúcson
A 2023-as évnek még úgy vágtunk neki, hogy Rafael Nadal tartotta a csúcsot huszonkét Grand Slam-győzelmével. A spanyol klasszis azonban még januárban, az Australian Open második fordulójában megsérült, s utána már nem is láthattuk a pályán. Nadal 2024-ben, várhatóan egy búcsúidényre még visszatér, távollétében viszont Novak Djokovics lekörözte őt.
A szerb teniszklasszis szinte mindent besöpört idén, az Australian Open, a Roland Garros és a US Open megnyerésével már huszonnégy Grand Slam-trófeánál jár, s egyetlen meccsen múlt, hogy nem tudta megismételni Rod Laver 1969-es csodáját, a naptári Grand Slamet. A húszéves spanyol Carlos Alcaraz Wimbledonban a döntőben győzte le Djokovicsot, a teljes szezont figyelembe véve azonban még ő sem tudta felvenni a versenyt a szerbbel.
A harminchat évesen is csúcsformában játszó Novak Djokovics az átvett Grand Slam-rekordon túl is tovább építette örökségét: ő lett az első teniszező, aki elérte a negyven mesterverseny-trófeát (ATP 1000), aki túllépte a négyszáz hetet a világranglista élén és aki hét alkalommal is megnyerte a férfiak évzáró világbajnokságát. A szerb legenda pedig nem dől hátra, 2024-re azt tűzte ki célul, hogy mind a négy Grand Slam-tornát és a párizsi olimpiát is megnyerje.
Ehhez persze Alcaraznak, az olaszokat Davis-kupa-sikerig vezető Jannik Sinnernek és az idei US Open-döntős Danyiil Medvegyevnek is lesz néhány szava, s ha egészséges lesz, akkor még Nadalnak is, aki 2024-ben, pályafutása végén megkapja az esélyt, hogy salakon, a Roland Garros teniszközpontban játsszon olimpiai tornát.
A vörös borításon született az év legnagyobb magyar teniszszenzációja: Marozsán Fábián Rómában két játszmában nyert Alcaraz ellen, aki ennek ellenére a torna után átvette a vezetést a világranglistán. Marozsán később egy másik mesterversenyen, Sanghajban is bizonyított, ott negyeddöntőt játszott. A kiemelkedő sikerek ellenére az évet még nem Marozsán (64.), hanem az elmúlt években megszokott módon Fucsovics Márton (59.) zárta legjobb magyarként a világranglistán, ő Stuttgartban gyűjtött be top 10-es skalpot (Taylor Fritz) idén.
Miközben a férfiak ranglistáján sosem zárt még az ideihez hasonlóan előkelő helyen az aktuális második legjobb magyar játékos, a női éljátékosaink visszaestek, a 2023-as évet egyikük sem zárta a legjobb száz között egyesben. Párosban viszont Bondár Anna Lausanne-ban WTA-tornát nyert a francia Diane Parry oldalán, a jövő évi olimpiát pedig Bondár a négyszeres Grand Slam-bajnok Babos Tímeával célozza meg, aki idén sérülésekkel nehezített évek után egyesben visszakapaszkodott a legjobb kétszáz közé a rangsorban.
A női teniszt 2022-ben Iga Swiatek óriási fölénye jellemezte, idén viszont sokkal szorosabb volt az élmezőny, a lengyel teniszező csak az évzáró világbajnokság döntőjében biztosította be, hogy 2023-at is a rangsor élén zárja. Swiatek pályafutása során harmadszor is megnyerte a Roland Garrost, a másik három Grand Slam-tornán viszont új bajnokot avattunk: Ausztráliában a fehérorosz Arina Szabalenka, Wimbledonban a cseh Markéta Vondrousová, a US Openen az amerikai Coco Gauff ünnepelhetett.
Max Verstappen a mezőny fölött
A Formula–1-nek elvileg az egymás elleni versenyzés lenne az éltető eleme, de idén ebből nem sokat láthattunk, legalábbis az első helyért nem volt csatározás. Tavaly még Charles Leclerc (Ferrari) ideig-óráig képes volt tartani a lépést Max Verstappennel (Red Bull), 2023-ban ilyesmiről azonban szó sem volt, már az idény elejétől kezdve egyértelműen látszott, hogy zsinórban harmadszor is a holland pilóta fejére kerül a korona. A Red Bull klasszisának fölénye akkora volt, hogy az jelentett meglepetést, ha nem utcahosszal nyert meg egy-egy versenyt a többiek előtt. Egy idényen belül ő győzött a legtöbbször (19), és korábban senki sem gyűjtött még össze ennyi pontot (575). Utóbbi ráadásul annyira magas szám volt, hogy Verstappen egyedül megnyerhette volna a konstruktőri pontversenyt is… Utóbbi természetesen nem valósult meg, a Red Bull huszonkettőből huszonegy győzelmet (a maradék egy a ferraris Carlos Sainzé lett) besöpörve lett a legjobb a csapatok között.
Ha viszont Verstappent kivesszük a képletből, minden igényt kielégítő versenyfutást kapunk, a „lepattanóért” ugyanis hatalmas volt a harc, hat különböző pilóta ért célba mögötte másodikként. Eleinte még a másik Red Bull-lal versenyző Sergio Pérez is megcsillogtatta a tudását, az első négy futamból kettőt megnyert, de azután nem tudott kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtani, inkább bakikkal, mintsem szép manőverekkel vétette észre magát. Igaz, az ezüstöt legalább megszerezte. A 2023-as idénykezdetre a legnagyobb előrelépést produkálva az Aston Martin ugrott előre a második helyre, miközben 2022-ben csak a hetedik hely illette meg. Fernando Alonso leigazolása is nagy fogás volt, hiszen a kétszeres világbajnok spanyol a negyedik ikszen túl is parádésan vezet. Az első három versenyen egyaránt dobogón végzett, és a szezon első felében visszatérő vendég volt a pódiumon, így joggal bizakodott benne, hogy a futamgyőzelem is összejön az Aston Martinnak. Sajnálatára azonban a csapata lemaradt a fejlesztési versenyben több riválishoz képest is, neki végül a negyedik, a brit istállónak az ötödik hely jutott a pontversenyben.
Az Aston Martinhoz képest fordított volt a forgatókönyv a McLarennél. A wokingiak a rémes idénykezdet után nagyjából féltávnál táltosodtak meg, de míg az Aston Martinnál csak Alonsóval futott a szekér, Lance Stroll hátul kullogott, addig a McLaren mindkét pilótája, Lando Norris és az újonc Oscar Piastri is többször végzett az első háromban. Ez összességében a negyedik helyre volt elég a brit istállónak. A konstruktőri bajnokság második, illetve harmadik helyezettje nem okozott túl nagy meglepetést – bár ők minden bizonnyal jobb eredményben reménykedtek. A Ferrari és a Mercedes az utolsó pillanatig csatázott az ezüstéremért, amit végül utóbbi kaparintott meg. Csapatához hasonlóan Lewis Hamilton (Mercedes) is csalódást keltő szezonon van túl. A brit újabb évet zárt győzelem nélkül, és bár a tavalyi hatodik helyéhez képest idén a harmadikra lépett előre, a Formula–1 rekordbajnokaként ez nem nyújtott neki vigaszt.
Nagy magyar siker is született 2023-ban autósportban: Michelisz Norbert 2019 után ismét a világ vezető túraautó-sorozatának bajnoka lett. A Hyundai magyar versenyzője úgy értékelt: az idei, TCR World Tour-bajnoki címmel zárult idénye még kiegyensúlyozottabb volt, mint amikor 2019-ben a túraautó-világkupa pontversenyét nyerte meg. Michelisz Makaóban, a világ egyik legnehezebb versenypályáján biztosította be idei bajnoki címét. A 2023-ra több szempontból átalakult sorozat jövőre már ismét a Nemzetközi Automobil-szövetség égisze alatt zajlik.
Az országútikerékpáros-idénynek is megvolt az egyeduralkodója. A Jumbo–Visma csapat olyan bravúrt vitt véghez, ami korábban soha senkinek nem sikerült: az olasz, a francia és a spanyol kerékpáros-körverseny díjátadóján is a holland sor kerekese ünnepelhetett végső győztesként. A Vuelta a Espanán Valter Attila is tagja volt a Jumbo–Visma keretének, a magyar kerékpáros nagyszerű első idényt teljesített a holland sztárcsapatban. Valtert a Tour de France-ra a tartalékok közé nevezte csapata, s bőven benne van a pakliban, hogy a magyar sportoló jövőre már valóban bemutatkozhat a legnagyobb presztízsű háromhetesen is.
A Jumbo–Visma sikere leginkább a Giro d’Italián forgott veszélyben, Remco Evenepoel (Soudal–Quick Step) vezetett, mielőtt koronavírus-fertőzés miatt fel kellett adnia a versenyt. Ezután sokáig úgy tűnt, Geraint Thomas (Ineos Grenadiers) nyerhet újabb Grand Tourt a 2018-as Tour de France után, ám Primoz Roglic az utolsó előtti szakaszon, az időfutamon megelőzte a walesi kerekest. A Jumbo–Visma szlovén kerekese a 2020-as Tour de France-on hasonló forgatókönyv túloldalán állt honfitársával, Tadej Pogacarral (UAE Team Emirates) szemben.
Pogacar idén is a francia körverseny megnyerését vette célba, ám esélye sem volt a címvédő Jonas Vingegaard ellen. A dán kerekes érinthetetlennek tűnt a három hét alatt, végül 7:29 percet vert a második helyezett Pogacarra, majd a diadal ünneplése közben bejelentette, hogy indul a Vueltán is.
Spanyolországban már egyértelműen a történelemírás volt a holland csapat célja, s ez össze is jött, ám sem Roglic, sem Vingegaard nem duplázott, a korábban mindkettőjük segítőjeként eredményesen dolgozó amerikai Sepp Kuss nyerte meg a piros trikót, Vingegaard és Roglic előtt, azaz a holland sztárcsapat a teljes dobogót kisajátította.
Roglicnak ez volt az utolsó háromhetese a csapat színeiben, jövőre a Bora–hansgrohe színeiben próbálja megszerezni a gyűjteményéből még hiányzó ereklyét, a Tour de France sárga trikóját. Valter Attila ettől nem feltétlenül lép előre a jövőre már Visma–Lease a Bike néven versenyző csapat rangsorában, a 2024-es Girón ugyanis a Borától igazolt húszéves belga Cian Uijtdebroeks lesz a csapat kapitánya.
Borítókép: Max Verstappen az évzáró Abu-dzabi Nagydíjon a 19. 2023-as futamgyőzelméért járó trófeával (Fotó: MTI/EPA/Ali Haider)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.