A Forma–1 botrányhőse hiába lett bajnok, még a családja is híresebb nála

Pénteken ünnepli a 40. születésnapját Nelson Piquet Jr. A Nyugat-Németországban született brazil pilóta másfél évet töltött el a Forma–1-ben, mégis nagy hatása volt a sportágra. Hiába lett később a Forma–E első bajnoka, Nelsinho Piquet elsősorban nem a versenyzésével vált világhírűvé, ellentétben több családtagjával. Portré.

2025. 07. 25. 5:35
Nelsinho Piquet (balra) karrierje egyetlen Forma–1-es dobogóját Hockenheimben szerezte (Fotó: AFP/Bertrand Guay)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július 25-e Felipe Massa hungaroringi balesete miatt is emlékezetes dátum lehet a Forma–1 szerelmeseinek, ám más is történt ezen a napon, ami kapcsolatos a sportággal. A háromszoros világbajnok Nelson Piquet-nek négy különböző nőtől összesen hét gyermeke született. A nők közül hárommal össze is házasodott, a negyedik pedig egy belga állampolgár volt, akitől a később motorosként versenyző László nevű fia származik. A második házasságából két lány és egy fiú született, utóbbi Nelsinho Piquet, aki 1985. július 25-én, azaz éppen 40 éve Heidelbergben látta meg a napvilágot. A fiú nyolcéves koráig Monacóban élt lánytestvéreivel és holland édesanyjával, Sylvia Tamsmával, majd miután az édesapja visszavonult az F1-től, a két húgától eltérően ő a legendával Brazíliába költözött, ahol a fiatalkorát töltötte. Ott kezdett gokartozni, majd lett a Piquet GP versenyzője több különböző sorozatban.

A Renault korábbi Forma–1-es autóversenyzője, a brazil Nelsinho Piquet 40 éves, Nelson Piquet Jr., Nelsinho Piquet, F1, Renault, Forma-1, Forma–1, Nelsinho Piquet during the Formula 1 pre-season testing at Sakhir Circuit in Sakhir, Bahrain on February 26, 2025. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto via AFP)
A Renault korábbi Forma–1-es autóversenyzője, a brazil Nelsinho Piquet 40 éves (Fotó: NurPhoto/Jakub Porzycki)

Édesapja csapatában 2002-ben a dél-amerikai Forma–3-as bajnokságot, majd az Európába való visszaköltözést követően, két évvel később pedig a brit F3-as széria bajnoka lett. Az eredményeivel kiérdemelte, hogy felfigyeljen rá a Williams Forma–1-es csapata, valamint azt is, hogy elindulhasson a száguldó cirkusz előszobájának tartott GP2 első két idényében. A 2005-ös év még kevésbé sikerült neki a Piquet GP-vel, 2006-ban viszont négy futamgyőzelmének is köszönhetően az összetett második helyén zárt. 

Csak egy bizonyos Lewis Hamilton végzett előtte a pontversenyben.

Ez a pozíció mindkettejüknek F1-es jegyet jelentett: Hamiltonnak a McLaren ülést is adott, Piquet-nek a címvédő Renault 2007-ben még „csak" tesztversenyzői szerepkört. 2008-ra azonban Giancarlo Fisichella és Heikki Kovalainen is távozott az enstone-i istállótól, így Fernando Alonso visszatérése ellenére az akkor 22 éves Nelsinho Piquet megkapta az esélyt a Forma–1-es bemutatkozásra.

Nelsinho Piquet szereplése a Forma–1-ben

Noha a Renault 2008-ban már messze nem volt azon a szinten, mint a 2005-ös és 2006-os konstruktőri bajnoki cím idején, Alonso így is nyert két futamot és lett ötödik az összetettben. 

Mindössze két olyan verseny volt, amelyiken Piquet a spanyol előtt ért célba, de ezek közül a Német Nagydíj olyannyira jól sikerült a brazilnak, hogy a 17. helyről rajtolva másodikként zárt. 

Mindössze két hónappal később következett a Szingapúri Nagydíj, amelyet Alonso nyert meg, nagyrészt annak köszönhetően, hogy kedvezően jött ki egy biztonsági autós fázisból. Azt nem másnak, mint Piquet-nek a balesete okozta. A brazil pilóta a leintés után magára vállalta a felelősséget, elmondása szerint elveszítette az irányítást az autója felett, és nem is sokan gyanakodtak az ellenkezőjére.

Az Alonso–Piquet páros a 2009-es idény elejére is megmaradt a Renault-nál, de tíz versenyhétvége után a brazilnak még mindig nem volt pontja, így a Magyar Nagydíjat követően csapata megvált tőle. A Renault alighanem rögtön megbánta ezt a döntést, ugyanis Nelsinho Piquet a kirúgása után szembefordult korábbi főnökeivel, és – Flavio Briatorét is bemártva – azt kezdte híresztelni, hogy csapatutasításra törte össze az autóját a 2008-as Szingapúri Nagydíjon Alonso elsősége érdekében. 

A Crashgate-botrány néven elhíresült ügyben indult vizsgálat eredménye az lett, hogy Briatorét és Pat Symonds vezető mérnököt eltiltották, és a Renault felfüggesztett büntetést kapott. 

Néhány éve pedig az is kiderült, hogy a Forma–1 és a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) vezetői már 2008-ban tudtak az esetről, így a világbajnoki címet elveszítő Felipe Massa a mai napig nem törődött bele a történtekbe.

Nelson Piquet Jr., Nelsinho Piquet, F1, Renault, Forma-1, Forma–1, Renault's Brazilian driver Nelsinho Piquet drives at the Hungaroring racetrack on July 24, 2009 in Budapest, during the first free practice session of the Hungarian Formula One Grand Prix.        AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK (Photo by ATTILA KISBENEDEK / AFP)
Piquet utolsó Forma–1-es futama a 2009-es Magyar Nagydíj volt (Fotó: AFP/Attila Kisbenedek)

Bizonyos szempontból Piquet még Massánál is rosszabbul járt, ugyanis az eset után egyetlen csapat sem akarta szerződtetni őt, így a 24. születésnapja után be is fejeződött a Forma–1-es pályafutása.

Nelson Piquet Jr. karrierje az elmúlt másfél évtizedben

Piquet 2010-től visszatért Amerikába, ahol NASCAR-sorozatokban vett részt – eleinte beugróként, később teljes állású pilótaként. Az itt töltött öt éve alatt párhuzamosan ralikrosszal is próbálkozott, de igazából csak 2012-ben volt egy-egy kisebb sikerélménye. Szinte megváltás volt neki, hogy 2014-ben létrehozták az együléses elektromos autók sorozatát, a Forma–E-t, amelyben a China Racing csapata helyet kínált neki. 

Nelsinho Piquet nem szalasztotta el az esélyt, és mindössze egyetlen pontos előnnyel, de ő lett a 2014–15-ös idény bajnoka. 

Ennek megismétlésének azonban később a közelében sem járt, ami mai szemmel nem olyan váratlan, elvégre a Forma–E eddigi tizenegy évada alatt tíz bajnoka volt a sorozatnak. Akkor viszont nem mutatott jó képet, hogy a később Jaguarra váltó Piquet a hátralévő három és fél idényében egyetlen alkalommal sem tudott dobogóra állni.

A brazil pilóta a Forma–E mellett visszatért a NASCAR-hoz és a ralikrosszhoz is, de 2017-ben belekóstolt az endurance-versenyzés világába is – inkább kevesebb, mint több sikerrel. A helyét végül mégis meg tudta találni, méghozzá hazájában, a Stock Car-sorozatban. 2014 óta minden évben tagja ennek a mezőnynek, és noha eddig összesen „csak" négy győzelemnél jár, ám közülük 

a legutóbbi elsőségét éppen múlt vasárnap szerezte a Scuderia Bandeiras Sports csapatában.

Brazíliában olykor más szériákba is beugrik, tavaly például így tett a TCR World Tour túraautó-sorozatban is a két hazai futamon. Az elsőn 11., a másodikon 19. helyezett lett, így utóbbin a győztes Michelisz Norbert éppen tizennyolc pozícióval végzett előtte.

A Piquet család nevesebb tagjai

  • Nelson Piquet (édesapa): háromszoros Forma–1-es világbajnok
  • Kelly Piquet (testvér): modell és újságíró, első lányának édesapja a háromszoros F1-dobogós Danyiil Kvjat, második lányának édesapja pedig a négyszeres F1-világbajnok Max Verstappen
  • Julia Piquet (testvér): motorsport-riporter és egészségügyi tanácsadó, egyben a mexikói NASCAR Xfinity Series-bajnok, Daniel Suárez felesége
  • Pedro Piquet (féltestvér): dél-amerikai Forma–3-as bajnok, korábbi háromszoros GP3-as/Forma–3-as futamgyőztes
Nelsinho Piquet sógora és idősebbik húga, azaz Max Verstappen és Kelly Piquet, Nelson Piquet Jr., Nelsinho Piquet, F1, Renault, Forma-1, Forma–1, Kelly Piquet, Max Verstappen, Red Bull's Dutch driver Max Verstappen arrives with his girlfriend Kelly Piquet (R) ahead of the third practice session ahead of the Bahrain Formula One Grand Prix at the Bahrain International Circuit in the city of Sakhir on March 19, 2022. (Photo by Mazen Mahdi / AFP)
Nelsinho Piquet sógora és idősebbik húga, azaz Max Verstappen és Kelly Piquet egy párt alkotnak (Fotó: AFP/Mazen Mahdi)

Nelsinho Piquet nem mellesleg máig Forma–1-es szakértőként is dolgozik, és ennek a szerepkörnek köszönhető, hogy leleplezte azt, hogy sógora, Max Verstappen 2026-tól a Mercedes pilótája lesz. A brazil versenyző a közelmúltban olyan véleménnyel is bírt, miszerint a Red Bulltól távozó csapatfőnöknek, Christian Hornernek az volt a veszte, hogy mindent ő akart irányítani az energiaitalos istállónál.

A pénteken 40 éves Piquet tehát mindmáig aktív versenyző és a Forma–1-hez is igyekszik közel maradni. Ugyanakkor tizenhét évvel ezelőtt aligha abban bízott, hogy végül mindkét húga népszerűbb és mindkét sógora sikeresebb lesz, mint ő.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.