Martin Scorsese eredetileg pap akart lenni

Szerencsére végül a filmek mellett döntött.

Forrás: Origo.hu2022. 11. 18. 9:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon mennyivel lenne szegényebb Hollywood és a nemzetközi filmvilág, ha az 1942. november 17-én New Yorkban született Martin Scorsese valóra váltja kamaszkori elképzelését és pappá szentelik?! Költői kérdés, hiszen több mint öt évtizedes rendezői és produceri életművével – 25 nagyjátékfilm és 16 egész estés dokumentumfilm (valamint több tévésorozat) rendezésével és nem csupán saját, de neves pályatársak (Stephen Frearstől kezdve Allison Andersen, Spike Lee-n és Luc Bessonon át Mundruczó Kornélig) alkotásainak producereként – Scorsese akkor is jelentős amerikai filmalkotó lenne, ha művei között nem lennének remekművek, csupán egyedi látásmódról árulkodó, a középszerből épp csak kiemelkedő mozgóképek – olvasható az Origó cikkében.

Csakhogy – kizárólag a rendezői pályafutás eddigi 25 nagyjátékfilmjére szűkítve a filmográfiát – Scorsese életművében olyan, a hollywoodi filmet új alapokra helyező, de az egyetemes filmművészet szempontjából is jelentős alkotások találhatók, mint az Aljas utcák (1973), a Taxisofőr (1976), Dühöngő bika (1980), A komédia királya (1982), a Nagymenők (1990), a Casino (1995) vagy a Némaság (2016).

Első igazán komoly sikere (egyben olyan filmesek ihletője, mint Quentin Tarantino vagy Spike Lee), az Aljas utcák mintegy összesűríti Scorsese legfontosabb témáit – a valahová tartozni akarás belső igényét, az amerikai (és azon belül is: az olasz-amerikai) társadalom identitásának problémáit, a kereszténységből (kiváltképp a római katolicizmusból) eredő erkölcsi kérdéseket (hit, bizalom, család szentsége, bűn és bűnhődés etc.) –, miközben úgy újította meg az amerikai műfaji film formanyelvét, mint Scorsese egyik európai példaképe, Jean-Luc Godard Kifulladásig című filmje.

A dokumentarista-szürrealista Taxisofőrben New York a legkegyetlenebb és legmocskosabb arcát mutatja, a középpontban pedig egy olyan meghasonlott, primitívségében is összetett ember áll, akinek tételmondata illusztrálja a nagyvárosi modern ember lelki magányát. 

A kezdetektől fogva Martin Scorsese pályafutásának legjobb filmjei magukban hordoznak bizonyos vallomásos jelleget. Nevezhetnénk gyónásnak is, már amennyiben Scorsese legtöbb filmjében rendre felbukkan a bűn és bűnhődés, de minimum a bűntudat és az attól való lelki elszabadulás igyekezetének motívuma – de ennél is egyértelműbb, hogy maga a rendező fogalmazott úgy számos interjúban, hogy filmjeiben a maga alapvető szorongásait akarja feldolgozni. S hogy mennyire így van, azt az a tény is példázza, hogy a kisebb karakterszerepekben színészként is remek Scorsese saját filmjeiben is rendre feltűnik, a Taxisofőrben egyenesen egy olyan, felszarvazott férjet alakít, aki a Robert De Niro alakította taxisnak vallja meg, hogyan fogja megölni a feleségét és annak fekete szeretőjét.

Nem tudhatjuk, milyen pap vált volna (az ötször nősült, hitében többször megingott, de legutóbbi nyilatkozatai szerint a katolicizmus alapelveibe kapaszkodó, azokhoz súlyos magánéleti válságok árán visszataláló) Martin Scorseséből, mindenesetre legjobb filmjeivel – a személyesség teljes mozgóképes eszköztárával – Scorsese valójában prédikál.

Bár 25 nagyjátékfilmjének csak negyedét teszik ki a gengszterfilmek, mégis, ezeken keresztül szemléltetve: Scorsese nem kevesebbet állít, mint hogy a tagadhatatlanul európai gyökerű, nemzettudatában egységes, de származásában vegyes amerikai társadalmat szükségszerűen feszíti az etnikai hovatartozás, valamint hogy az amerikai kultúra elválaszthatatlan része (és formálója) a bűnözés (ennek megfelelően A tégla záróképsora a Capitolium előtt az ablakpárkányon mászkáló patkánnyal nem csupán a film legszorosabban vett motívumára, a beépülésre, hanem magára a teljes amerikai identitást megfertőző gengsztermítoszra is utal, épp úgy, ahogy a 2013-as, az 1990-es évek egyik leghírhedtebb tőzsdepiaci csalójának történetét felelevenítő A Wall Street farkasa teljes egészében az amerikai vállalkozói szellem szatírája, melynek Leonardo DiCaprio alakította bukott hőse minden erkölcsi romlottság ellenére válik milliók bálványává).

Scorsese nem lett pap – de csak a Némasággal megrendítő vallomást tett hitéről, legjobb filmjeivel pedig újraformálta az amerikai filmművészetet.

Huszonhatodik filmjét 2023-ban mutatják be: a Leonardo DiCaprio és Robert De Niro főszereplésével forgatott, az 1920-as évek indiángyilkosságait feldolgozó Killers of the Flower Moon lesz a most nyolcvanéves Martin Scorsese első vadnyugati filmje – kis szerencsével az egyik legnagyobb élő rendező ismét megújít egy klasszikus amerikai műfajt, ahogy azt a gengszterfilmekkel is tette.

A teljes cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Martin Scorsese (Forrás: Flickr)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.