Modernizált holdra szállás

A NASA és a texasi Axiom Space cég új szkafandereket mutatott be – az ezekhez hasonlókat viselik a következő látogatók a Holdon. A houstoni űrközpontban látott szkafanderek prototípusok, a cég a nyár végére áll elő azzal a modellel, amelyet már az űrhajósok kiképzésére használhatnak.

2023. 03. 23. 13:00
US-SPACE-MOON Fotó: MARK FELIX
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az űrruha eltér a XX. században a Holdon használt fehér szkafanderektől, de nem a fekete szín a lényegi különbség. (A majdaniak is fehérek lesznek.) – Az űrsiklókra tervezett szkafandereket használják jelenleg is az űrállomáson – mondta Vanessa Wyche, a NASA Johnson Űrközpontjának igazgatója. 

Tehát negyven éve nem változott a technológia. Ami megfelelő a Föld körüli űrsétákra, nem alkalmas a Holdon. Ezért kellett az új ruha.

2021-ben az űrügynökség akkori főfelügyelője, Paul Martin arra figyelmeztetett, hogy az új szkafanderek kivitelezésének jelentős késése miatt nem tartható az a cél, hogy a NASA 2024-re embereket vigyen a Holdra. Az űrügynökség emiatt 2025-re halasztotta a missziót. Ezután jelentette be a NASA 2022 szeptemberében, hogy az Axiom Space-t bízta meg a modern űrruhák kifejlesztésével – a szerződés értéke elérte a három és fél milliárd dollárt.

A megújult szkafanderek kulcsfontosságú szerepet játszanak a NASA Artemis programjában, amelynek célja, hogy még ebben az évtizedben űrhajósok járjanak a Holdon. A Hold déli részére készülő űrutasok a megújult űrruhákban fedeznék fel égi kísérőnket.

Az amerikai űrügynökség Artemis-programjának első sikeres küldetése tavaly novemberben és decemberben történt. Az Artemis–1 november 16-án indult a floridai Kennedy Űrközpontból. Az Orion űrhajó fedélzetén két bábu utazott, s kerülte meg a Holdat, majd december 11-én sikeresen visszatért a Földre. Az első, még mindig a Hold körüli pályát célzó, de már embereket szállító próbaút az Artemis–2 lesz, legkorábban 2024 novemberében.

– A NASA és az Axiom együttműködése kritikus fontosságú. A NASA többéves kutatására és szakértelmére építve az Axiom következő generációs szkafanderei nemcsak az első nőnek teszik lehetővé a Holdon való sétát, hanem minden eddiginél több embernek nyílik lehetősége a szomszédos égitest felfedezésére – üzente Bill Nelson, a NASA igazgatója.

A szkafandereket valóban úgy építették meg, hogy a jelenleg használtnál kényelmesebbek legyenek, egyúttal nagyobb védelmet nyújtsanak a zord környezetben. A NASA szerint az új ruha nagyobb mozgásteret és rugalmasságot tesz lehetővé, kialakításának köszönhetően az Egyesült Államok férfi és női lakosságának legalább kilencven százaléka képes azt viselni.

A szkafander meghatározó része lesz egy HD videokamera, a sisak napellenzőjére erősített speciális eszköz, ami jobb láthatóságot biztosít az űrhajósoknak, miközben a Hold déli pólusának állandóan árnyékos vidékein dolgoznak. A szkafander hátizsákja a hordozható életfenntartó rendszert tartalmazza.

A csizmát extra szigeteléssel erősítették meg, hogy melegen tartsa az űrhajósok lábát.

– Ez egy nagyszerű példa arra, hogy az innováció mire képes – idézte a CNN Peggy Whitsont, a NASA nyugalmazott űrhajósát, aki csak az amerikai űrügynökségtől távozott, jelenleg az Axiom űrhajósa. 

Peggy Whitson állítja, az új ruha sokkal több feladat elvégzését segíti, mint a régi, előbb a Holdon, majd a Marson. Whitson tudja, milyen öltözetre van szükség, hiszen az amerikaiak közül ő töltötte a legtöbb időt az űrben – összesen 665 napot. A fejlesztőcég emberi űrrepülésért felelős igazgatójaként Whitson hamarosan tovább növelheti az űrben töltött napok számát, hiszen a tervek szerint májusban az Axiom Ax–2-vel a Nemzetközi Űrállomásra indul.

Borítókép: a modernizált űrruha védelmet nyújt a zord körülmények között (Fotó: AFP/Mark Felin)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.