Új korszak kezdődik a római utak kutatásában
A „minden út Rómába vezet” közmondás most új értelmet nyer. Bár a birodalom nagyvárosait főutak kötötték össze a fővárossal, a mellékutak hálózata mindeddig kevés figyelmet kapott.
Tom Brughmans, az Aarhusi Egyetem régésze szerint a kutatás célja épp ennek a hiánynak a pótlása volt. „A római utak kétszáz éves kutatástörténete elsősorban a fővonalakra koncentrált – a névtelen, vidéki utak rovására” – mondta Brughmans.
Az Itiner-e a római utak digitális atlasza
A Brughmans vezette csapat létrehozta az Itiner-e nevű, szabadon hozzáférhető online adatbázist, amely a római utak legteljesebb térképe Európában, Észak-Afrikában és a Közel-Keleten.
A platform történelmi, régészeti, topográfiai és távérzékelési adatokat egyesít, hogy Kr. u. 150 körüli állapotában rekonstruálja a birodalom közlekedési rendszerét.
Az új térkép mintegy háromszázezer kilométernyi útvonalat azonosít – kétszer annyit, mint a korábbi modellek. Ez a bámulatos hálózat egyben a római állam politikai és gazdasági erejéről is tanúskodik.
Járványok, vallások, kereskedelem: az utak ereje
„Ez az integrált hálózat tette lehetővé, hogy járványok, gazdasági hatások vagy akár új vallások gyorsan terjedjenek, kontinentális útra lépjenek” – magyarázta Brughmans. Példaként az antoninuszi pestist említette, amely Kr. u. 165-ben sújtotta a Birodalmat, és a lakosság mintegy negyedét pusztította el.
A kutatók szerint az ókori római utak feltérképezése ma is tanulságos, hiszen betekintést nyújt abba, miként terjedtek a társadalmi és gazdasági folyamatok a több kontinensre kiterjedő rendszerben.
A tudomány reakciója: lehetőségek és hiányosságok
Jeffrey Becker, a Binghamtoni Egyetem mediterrán régésze, aki nem vett részt a projektben, az Itiner-e-t „rendkívül hasznos digitális eszköznek” nevezte. Szerinte a szerzők precízen válogatták össze az adatokat, de a térképen még vannak hiányosságok – részben a források eltérő minősége, részben a régészeti bizonytalanságok miatt. Brughmans elismeri, hogy a térkép jelenleg közel kétszázezer kilométernyi mellékutat tartalmaz, de „ez a szám a jövőbeni kutatásokkal tovább növelhető”.



















