Brüsszelben már évtizedekkel ezelőtt kialakítottak egy városi legendát az Európai Unióról, miszerint válságokon keresztül, megállíthatatlanul halad az egyre nagyobb gazdasági és politikai integráció, valamint az Egyesült Európai Államok föderális, hosszú távú víziója irányába. Sokan hittek ebben. Ám ezt a legendát erősen megtépázta a brexit, az EU hat évtizedes történetének messze legnagyobb kudarca, amely rendkívül erős hátszelet adott az euroszkepticizmusnak és a nyílt EU-ellenességnek, különösen a politikai színkép szélein. A brexit mély egzisztenciális bizonytalanságba lökte a már eleve több sebből vérző európai közösséget (az euróövezet adósságválsága, migrációs nyomás, tartós gazdasági stagnálás, magas munkanélküliség stb.). Nem véletlen, hogy most először jelentek meg olyan forgatókönyvek a politikai centrumban is, amelyek a kötelező előremenekülésen kívül más jövőképeket is elismernek Európa számára, beleértve a visszatérést a gazdasági alapokhoz.
Felismerhetetlenségig átalakult a regionális közösség az elmúlt hatvan évben. A kis taglétszámú, gazdasági kérdésekre összpontosító, sikeresen működő Európai Gazdasági Közösségből (Közös Piacból) egy a gazdasági, monetáris, fiskális és politikai unió felé túl gyorsan haladó, átláthatatlan kolosszus lett, amelyet mindinkább egy nemzetek fölötti „szuperkormány”, az Európai Bizottság (EB) irányít. Ám az utca embere nemcsak Nagy-Britanniában, hanem az EU legtöbb országában is úgy érzi, ez a kormány nem az ő érdekeit képviseli. Brüsszel – nem egy támogatója szerint is – arrogáns lett, elitizmusa miatt távol került az emberektől. Ha még Jean-Claude Juncker, az EB elnöke is beismeri, hogy „az EU egy minden lében kanál jellegű intézménnyé vált az uniós polgárok életében”, akkor nem kicsi a baj. Ezt a jelenséget nevezik az EU „demokratikus deficitjének”, amelyre – igaz, burkolt módon – az Európai Unió 60. születésnapja apropóján a napokban közzétett római nyilatkozat is utal („Elkötelezzük magunkat az iránt, hogy meghallgassuk a polgáraink által [az unióval szemben] megfogalmazott aggályokat”). A polgárok azt is látják, hogy különösen az utóbbi években az EB – a The Economist szavaival – jószerével egy folyamatos válságmenedzselő fórummá vált, miközben a fontos döntések egyre inkább Berlinbe, az unió valódi központjába helyeződnek át. Berlint azonban szinte csak a német érdekek mozgatják. Ma forgatókönyvek készülnek és élénk viták folynak az EU jövőjéről. De ezek csak akkor járnak haszonnal, ha jó diagnózisból indulnak ki, és választ adnak az alapkérdésre: hogyan tudott ennyire kisiklani az unió vonata? Természetesen több ok van, de véleményem szerint a legfontosabb ezek között az, hogy a centrista nyugat-európai politikai elit a politikai integrációt a föderalizmus irányába erőltetné. Az EU az idők folyamán túlpolitizált szervezetté vált, ráadásul demokratikus fölhatalmazás, közvetlen népi támogatás nélkül. Nem volt véletlen a tervezett EU-alkotmány – amelyet sokan kimondatlanul is egy jövőbeli európai föderális állam jogi alapjaként fogtak fel – látványos bukása 2005-ben, a tervezetet fölényesen elutasító francia és holland népszavazás után. A politikai integráció erőltetése elleni tiltakozás másik formája az európai parlamenti választásokon való mérsékelt és meredeken gyöngülő választói részvétel (1979-ben 62 százalék, 2014-ben 42 százalék).