Fenti címmel hirdetik Finnországban a Testről és lélekrőlt, mi pedig rögtön értetlenkedve magyaráznánk, miért is nem állja meg a helyét a párhuzam. (Elvégre a magyar Amélie talán a Liza, a rókatündér lehet, Enyedi Ildikó filmje sokkal inkább szép, mint bájos.) Felhúzni magunkat mégsem érdemes. Sőt. A franciák ikonikus mozijához való hasonlítás nem csak hízelgő, népszerűségét és fontosságát tekintve a szarvasos szerelmi dráma könnyedén kerülhet nálunk is hasonlóan magas polcra.
Nem sok magyar (művész)filmmel esik meg, hogy egy évvel a bemutatója után is telt házakkal fusson a mozikban, kezdés előtt negyedórával pedig jegyet se lehessen kapni rá. A Testről és lélekről felülmúlt minden várakozást: kritikusét, nézőét, de az alkotókét is. A rendezőtől hallhattuk a tavalyi bemutató után: efféle sikermenetre a legkevésbé sem számított. „Nem voltam bizonytalan, egészen biztos voltam benne, hogy ez a film csupán egy szűkebb réteget érint majd meg. Mindenkit borzasztóan erős vizuális ingerek érnek nap mint nap, ennek a filmnek pedig éppen a visszafogottság, a csend a lényege” – jelentette ki februári interjúnkban Enyedi Ildikó, aki az 1999-es Simon mágus után tizennyolc évvel készítette el új nagyjátékfilmjét. A berlini Arany Medve, majd a film további útja egészen az idei legjobb női színésznek járó Európai Filmdíjig (Borbély Alexandráé az elismerés), illetve az e heti Oscar-jelölésig azonban mindent felülírt.
Például az elvárásainkat, hogy nagy nemzetközi sikerre csak politizáló művel, történelmi drámával van lehetőség, egy költői szerelmesfilm meg maximum néhány műértő titkos kedvence lehet. A Testről és lélekrőlt most olyanok nézik, akik új magyar filmmel jobbára akkor találkoznak csak, ha kijön egy új Valami Amerika. Nemhogy nézik: ha idegenkednek is a műfajtól, a film tisztaságának, érzelmi felfokozottságának nem tudnak ellenállni. A Körhintával és a Szerelemmel egy napon említhető allegorikus műremek született, amely már akkor is méltó lett volna a klasszikussá váláshoz, ha nincs most ez az Oscar-jelölés.