A teljes reménytelenségtől az isteni jel azonosításáig terjedő skálán mozog a június 6-i úzvölgyi temetőgyalázás magyar értelmezése. A valóban mélységesen elkeserítő események óta eltelt szűk hét igazából senkit nem tett okosabbá, arra azonban talán alkalmas volt, hogy kirángassa a rozsdás bökőt az érfelvágásra készülődők kezéből. No meg talán arra a felismerésre is, miszerint ez így már nem mehet tovább.
Hogy egészen pontosan mi? És hogyan? Amikor száz éve így megy, és ha a történelem egy-egy pillanatra fel is villantotta az erdélyi magyar–román együttélés normalizálódásának „veszélyét”, azonnal akadtak, akik életbe léptettek valamiféle vörös kódot, amely révén erőszakszervezetek igazolták saját létük indokoltságát. És vele együtt a jelenlegi Romániáét. Mert kétségtelen: hiába szerepel a keleti szomszéd alaptörvényének mindjárt első paragrafusában az ország egységének, oszthatatlanságának és nemzetállami mivolta örök érvényűnek szánt kinyilatkoztatása, egyre nyilvánvalóbb erők fokozatosan teszik életszerűtlenné a deklarált és azóta is fennen hangoztatott egységet.
A történelmi párhuzamok utáni hajsza is roppant emberi, hiszen egy-egy megrázó esemény feldolgozásához mindenekelőtt olyan eszközök után kezdünk keresgélni, amelyek egyszer, valamikor, egy majdnem hasonló helyzetben segítettek. Legalább a fájdalmak enyhítésében, a következmények elviselésében, ha a miértre nem is adtak választ. Az 1990-es marosvásárhelyi fekete március példája szinte kínálta magát, ott is, akkor is etnikai feszültségek generálásával próbálták visszaterelni a fősodorba a saját utakat mosó vizeket. Hogy a harmincadik évfordulóhoz közelítő drámából a román hatalom szempontjából mégsem lett teljes sikertörténet, egyrészt a cigányok magyar oldalon való közbeavatkozásának köszönhető, de még inkább a magyar közösség józanságának. Kezdő újságírói emlékem, amint sokadmagammal Csíkszeredában álldogálok az indulásra kész autóbuszok mellett, várjuk a híreket Vásárhelyről. Vannak közöttünk mindenre elszántak, bicskát és bokszert mutogatók, mi meg nem tudjuk eldönteni, hogy liberálisnak hitt bimbózó értelmiségi identitásunk miatt nem tudunk-e azonosulni velük, vagy csak egyszerűen gyávák vagyunk. A buszok végül nem indultak el a székelyföldi városokból, és bár ez utólag bebizonyíthatatlan, ily módon vélhetően sokak élete menekült meg. Mint ahogy ugyanezen döntés következtében sokan adták fel az Erdélyben élhető méltó emberi lét utolsó reményét. És tűnt el hirtelen Erdélyből kétszázezer magyar ember.