Nemrégiben írtam itt arról, hogy egyes környezetvédők túlságosan is rózsaszín képet festenek a zöld jövőről (A zöldek eltitkolnak valamit, Magyar Nemzet, július 22). Ebből az (ál)naiv optimizmusból eredeztethető az a nézet – sőt Németországban már hivatalos energiapolitika is –, hogy a világnak nincs szüksége újabb atomerőművekre.
Erről a kérdésről Paks II szükségességére vagy éppen felesleges voltára kihegyezve érdekes vita alakult ki ezeken a hasábokon, ám az érvek és ellenérvek leginkább a jelenlegi villamosenergia-igényt vették alapul. A szén-dioxid-kibocsátás radikális csökkentéséhez azonban a villamosenergia-szektoron kívül is szükség lesz a fosszilis eredetű energiaforrások kiváltására. Ez pedig jelentős mértékű villamosenergiaigény-növekedést fog eredményezni. Hogy pontosan mekkorát, azt az egyre szélesebb kör számára elérhetővé váló hálózatról tölthető hibrid- és elektromos autók példáján szeretném bemutatni.
Mivel a számos kedvezményre jogosító zöld rendszámhoz jelenleg legalább huszonöt kilométeres elektromos hatótáv szükséges, és az elektromos üzemmód olcsóbb (ma még, de erre a későbbiekben visszatérek), mint a hagyományos üzemanyagos, feltételezhetjük, hogy a tulajdonos maximálisan kihasználja az elektromos üzemmódot. Ez csak a munkanapokat alapul véve havi ötszáz kilométer elektromosautózás, ami egy mai hálózatról tölthető családi hibrid átlagos elektromos fogyasztásával számolva száz kilowattóra villamosenergia-igényt jelent.
Az egy magyarországi háztartásra számított havi átlagos villamosenergia-fogyasztás 172 kilowattóra (2016-os adat), vagyis egy napi huszonöt kilométer elektromosautózásra használt jármű egy teljes háztartás fogyasztásának közel 60 százalékát igényli pluszban (nem számolva a töltési folyamat energiaveszteségével). A hatótávolság növekedésével az elektromos üzemmódban megtett távolság is növekedni fog, így hosszabb távon akár havi ezer kilométerrel is számolhatunk (és még ez is visszafogott autóhasználatnak számít), ami akár meg is duplázhatja egy háztartás áramfogyasztását. És mivel a többórás otthoni töltés általában éjszaka történik, ez olyan többlet, amit csak napelemmel nem lehet előállítani.