Kitűnő hetilapunk interjút készített Totális tájékozatlanság címmel neves egyetemi tanárunkkal, amelyben a professzor az egyetemi hallgatók súlyos magyarságismereti hiányosságait taglalja.
Egyik erre irányult fölmérésének eredményeit és tanulságait összegezve kijelenti: „Olyan mértékben hiányzik a magyarságukra vonatkozó kulturális ismeretük, mintha sohasem jártak volna általános iskolába, mintha soha sem tettek volna emelt szintű érettségit magyar irodalomból vagy történelemből.”
Nem tudják, hogy hol van például Gyula vagy Tokaj, esetleg Ormánság vagy Kalotaszeg; száz hallgató közül egy sem ismerte föl a Rákóczi-induló dallamát; ötven diák közül egy tudott választ adni arra a kérdésre, hogy milyen verset idéz meg József Attila szobra a rakparton, miközben többségük eleve föl sem ismerte a szobrot.
Harminc hallgatóból egyetlenegy sem tudott Arany Toldijára asszociálni a Repül a nehéz kő idézetről. És nem is tudták, miért repül a kő. Pedig attól vagyunk magyarok, hogy az ilyen idézeteket értelmezni tudjuk, hiszen egy németnek vagy olasznak semmit sem mond a kifejezés – teszi hozzá a professzor.
Természetesen a föntiekhez hasonló, de lehet, még riasztóbb példákat százával sorolhatnánk, beleértve nemcsak a tájékozatlanságot, hanem a súlyos félretájékozottságot vagy tévedéseket is a fiatalok körében.
Vannak is ilyen elrémisztő gyűjtemények, némelyik komoly fölmérésen alapszik. De többre lenne szükség, hogy jobban lássuk a bajt, főként nemcsak egyetemisták, hanem más csoportok, elsősorban a kevésbé iskolázottak körében, hiszen ők vannak többen az országban. Persze előre megmondható, hogy körükben még sokkal elképesztőbb eredményeket kapnánk.
Széles körű fölmérések alapján meg kellene állapítani a „nemzeti tudatlanság” fokait, majd ennek alapján föltárni az okait. Ez önmagában hatalmas feladat, ami pedig az iskolát illeti, komoly hangsúlyváltásokra és új koncepcióra lenne szükség, ami az identitásképző tárgyakat illeti.
Tananyagbeli és módszerbeli változtatásokról van szó, például hangsúllyal szerepeltetni kell a tantervben a pozsonyi csatától kezdve Trianonon keresztül ötvenhat jelentőségéig számos olyan fontos tételt, ami többnyire sehogy vagy csak néhány száraz mondatban szerepel a jelenlegi tantervekben és tankönyvekben. Kissé jobban vissza kell néznünk a közelmúltba is, hisz a nemzeti tudat mai hiánya jórészt onnan ered.