A bölcs idealisták szerint egész életünk analógiákra épül. Minden, ami körülvesz bennünket, ami velünk történik, legyen szó egyéni vagy kollektív sorsról, az analógiák e láncában értelmezendő. Így lesz a metafizikából konkrét, reális jelenség: mindennek a lényege egy absztrakcióból ered. Nehéz megérteni, valójában mit is jelent ez. Aztán egy szép napon, az erdőben sétálva egyszerre mégis világossá válik.
Válság van. Az emberek egymást fertőzik egy olyan kórral, amelynek valódi természete még az orvosok előtt sem teljesen ismert. Ilyenkor természetesen azok a helyek válnak életveszélyessé, ahol sokan kis helyre zsúfolódva élik életüket: a nagyvárosok. Egyszerre arra lettünk figyelmesek, hogy a város, a kollektíva mérgező. Éppen ezért menekülünk, ki merre lát. Aki tud, már rég hazament az elmaradott, mondhatni „meghaladott” vidékre, legyen szó szülőfaluról, nyaralóról vagy bármely talpalatnyi földről, amely elhatárolt teret, saját életteret biztosít. Akiknek erre nincsen lehetőségük, azok pedig – az elmúlt hetek tapasztalata szerint – a közeli erdőkbe menekülnek.
Az erdőben sétálva, figyelve az oda órákra átköltöző várost, valami nem hagyott nyugodni, csak egyetlen kérdés foglalkoztatott: mi az erdő? Népi hagyományunk és kultúránk egyik legfontosabb és egyben legtisztább reprezentánsa, az emberi lélek talán egyik leggyönyörűbb kifejeződése a mesevilágunk. A legtöbb mesében felbukkan az erdő: ott van például a só története, ahol a király legkisebb lányát űzi az erdőbe, mert úgy ítéli meg, hogy nem szereti őt eléggé. Vagy ott van Cerceruska története, amelynek a Grimm testvérektől ismert megfelelője a Jancsi és Juliska, ahol a (mostoha)anya száműzi őket az erdőbe, de folytathatnánk Hófehérkével vagy Rapunzellel, a sor végtelen.
Az erdő évezredek óta a kitaszítottság helye, így oda általában nem önként és nem szívesen megyünk. Az erdőben vannak, akiket a közösség kitaszít magából, azok, akiknek így az erdő rengetegében szembe kell nézniük legnagyobb félelmeikkel és magányukkal, hogy később visszatérhessenek a „hivatalos” világba. Az erdő így nemcsak a kitaszítottság, de a próbatétel helye is, hiszen itt válik csak igazán világossá, hogy a nap végén egyedül vagyunk félelmeinkkel, szorongásainkkal, amit rajtunk kívül senki sem tud megérteni, megoldani. Az erdő a mi kollektív és egyéni pszichénk legmélyebb bugyra. Ha ezt megértjük, akkor rájövünk, az erdőben soha nem látott megtisztulás lehetősége áll előttünk – a kérdés csak az, mihez kezdünk vele.