A koronavírus elleni védekezésről szóló, az Országgyűlés által március 30-án elfogadott 2020. évi XII. törvény a legfőbb érték, az emberi élet és egészség megóvására irányul, ennek rendel alá más értékeket, illetve jogokat, szabadságokat az alaptörvény szellemében, amelyet a G. cikk (2) bekezdése tételesen is államfeladatként ír elő: „Magyarország védelmezi állampolgárait.”
Ez a kötelezettség az alaptörvény által garantált élethez való jogból (II. cikk) és testi, lelki egészséghez való jogból (XX. cikk) fakad. A nemzeti hitvallás szerint „a polgárnak és az államnak közös célja a jó élet, a biztonság, a rend, az igazság, a szabadság kiteljesítése”.
Az alaptörvény 28. cikkében jogértelmezési parancsként rögzíti többek között, hogy az „alaptörvény és a jogszabályok értelmezésekor azt kell feltételezni, hogy a józan észnek és a közjónak megfelelő, erkölcsös és gazdaságos célt szolgálnak”. Ez egyúttal a jogalkotás parancsát is kifejezi, mert így értelmezni az ilyen elvek szerint készült törvényt és más jogszabályt lehet. A koronavírus-törvény annak indokolását is figyelembe véve, a józan észnek és a közjónak megfelelő, erkölcsös és gazdaságos célt szolgál. Semmilyen általunk ismert kifogás és bírálat nem tudta – s ami fontosabb: nem is célozta – ennek érdemleges cáfolatát adni.
Az alaptörvény 53. cikkének (1) bekezdése kötelezi a kormányt, hogy az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén, valamint ezek következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzetet hirdessen. Ez a rendelkezés azt a lehetőséget is biztosítja a kormánynak, hogy sarkalatos törvényben meghatározott rendkívüli és átmeneti intézkedéseket vezethessen be. E helyütt kell arra utalni, hogy volt olyan liberális jogvédő, aki teljesen megalapozatlanul, hisztériakeltő célzattal kétségbe vonta már a veszélyhelyzet kihirdetésének jogosságát is.
Az alaptörvény 53. cikkének (2) bekezdése szerint a kormány a veszélyhelyzetben rendeletet alkothat, amellyel – a sarkalatos törvényben meghatározottak szerint – egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat. Garanciális jelleggel rögzíti ugyanakkor az 53. cikk (3) bekezdés, hogy a kormány ilyen rendelete tizenöt napig maradhat hatályban, kivéve, ha a kormány az Országgyűlés felhatalmazása alapján a rendelet hatályát meghosszabbítja.