A halálbüntetés kérdésének felvetése ma egyértelműen tabusértés. Nincs jogunk szabadon beszélni róla, nem lehet vele kapcsolatban önálló véleményünk. Meg kell hajolnunk egy hivatalos, vallásos jellegű „igazság” előtt: a halálbüntetés gonosz, az eltörlése jó dolog. Az európaiaknak tilos arra gondolkodniuk, hogy egy nap majd visszaállítható lesz a halálbüntetés, amelynek tiltását bevésték az emberi jogok európai egyezményébe, hogy kivonják az állampolgárok szuverén döntéseinek köréből. Ezzel nemcsak a demokrácia sérült, hanem egy furcsa jog is született.
Az abolicionista ideológia kezdete Cesare Beccaria olasz jogtudósig nyúlik vissza, de A halálra ítélt utolsó napja (1828) című regényével Victor Hugo inspirálta hatásos propagandával a halálbüntetéssel kapcsolatos fóbiát. A kitűnő író ezúttal szégyentelen manipulátor: csak a gyilkos sorsa érdekli, a gyilkosságot zárójelbe teszi, az áldozat iránt érdektelen. Se a bűncselekményre, se az áldozatra nem pazarol betűt, csak a gyilkost és annak szenvedését tartja méltónak az olvasói részvétre. Hugo egy különleges típusú intellektus előfutára: az abolicionista baloldali értelmiségié, aki azt meri állítani, hogy a gonoszságáért nem a bűnöző felel, mivel a tettét külső, társadalmi erők műveltetik vele. A baloldali értelmiségiek azt a képtelenséget fogadtatták el az európai többségi társadalommal, hogy a bűnös igazából ártatlan, hiszen a társadalom áldozata. E mechanikus ideológia szerint az ember a társadalmi meghatározottsága miatt válik gyilkossá. A bűncselekménynek ez az oksági magyarázata győzedelmeskedett a XX. század második felében: Európában eltörölték a halálbüntetést.
Mindez súlyosan téves felfogáson alapul. A bűnözés nem a társadalmi meghatározottság gépies eredménye. Persze léteznek bűnözésre ösztönző, kriminogén környezetek, és az onnan származók nagyobb valószínűséggel követnek el bűncselekményeket, mint az átlag. Az ilyen hátterű emberek nagy többsége azonban mégsem követ el soha, egyetlen bűncselekményt sem. A bűnözés ilyen okozati magyarázata tehát megtévesztő. Azonkívül, a látszat ellenére, a halálbüntetés elutasítása nem a kereszténységtől származik. A tízparancsolatban olvasható Ne ölj! nem arra szólít fel, hogy a gyilkos felmentendő a halálbüntetés terhe alól, hanem arra, hogy megelőzzük az emberölést. Az evangélium, amely kimondja a két királyság – az égi és a földi – megkülönböztetésének elvét, nem fosztja meg az állami hatóságot a bűnözők megbüntetésének kötelességétől. Jézus is így járt el, amikor felszólított a római állam fiskális előjogainak tiszteletben tartására: „Adjátok meg a császárnak, ami a császáré.” Jézus tartózkodott az állam bírói és büntetőjogi előjogainak kritikájától. És nincs az evangéliumban egyetlen passzus sem, amely elítélné a halálbüntetést.