A XX. század első évtizedeiben az eszközt célként értelmező, öncélú lázadó, gyakorta propagandacélzatú avantgárd színházi csoportosulások formabontó előadásaikkal csupán részigazságokat közöltek (vagy még azt sem), s éppen az igazság teljességének megismerésére s annak felmutatására való törekvés hiányában torzított, hamis világot láttattak. Az izmusokba ragadt alkotók színpadi próbálkozásai nem lehettek hosszú életűek, mint ahogy a vállaltan politikai indíttatású színházak sem, így a marxista Brechtet népszerűsítő Erwin Piscator baloldali avantgardista politikai színháza sem.
Bár szakmai súlyában nem mérhető Piscator tevékenységéhez Schilling Árpádé, mégis az egy ügyből fakadó színházcsinálók sorában meg kell említenem a nevét, már csak azért is, mert színháza egy szűk körben igen népszerű volt hazánkban mindaddig, amíg Schilling rá nem döbbent arra, hogy ő tulajdonképpen nem is rendező, hanem civil mozgalmi aktivista, provokátor, utcaharcos. Ezen kezdeményezésekben mindenképpen közös vonás az ügyek mentén történő szerveződés, az ideológiai alapon történő megszólalás.
Az erről való gondolkodást indokolttá teszik azok a nyilatkozatok, amelyeket néhány indulattól fűtött, ügyeket szolgáló művészünk követett el a közelmúltban. Foglalkoznunk kell Pintér Béla ama kijelentésével, miszerint „a színház kritikus, ellenzéki, vagy ha nem az, akkor k…rva unalmas és hazug.” (Pintér Béla feltételezhetően nem csak a saját színházát véli ellenzékinek, s ezt tekintsük kiindulópontnak.)
Ennek a fajta torzult gondolkodásnak a gyökerei a rendszerváltoztatás környékére vezethetők vissza. A Kádár-rendszer végével, a demokrácia beköszöntével a színháziak egy része komoly dilemmaként élte meg azt, hogy értelmét vesztették a kódolt üzenetek, nincs mögöttes ügy, ami miatt össze lehetne kacsintani a nézőkkel, mint korábban, hiszen szabadon ki lehet mondani mindent.
Az ellenzéki színházcsinálóknak újra kellett fogalmazniuk magukat, fel kellett rajzolni az újabb ellenségképet, s hozzárendelni a közönségbázist. A saját közönség kialakítása a nézőhöz való viszonyulást is alapjaiban változtatja meg, ami immáron nem merül ki a szimpla összekacsintásban, hiszen a törzsközönség drukkerré, az ügyek beavatottjává válik. Az összetartozás érzetét pedig segíti a közös ellenségkép.