Lehet, hogy furcsán hangzik, de én már legyőztem Trianont. Nem kellett hozzá csodafegyver, még csak szövetséget sem kellett kötnöm az ördöggel. Arra kell vigyáznunk, hogy ne rosszul vessük fel a kérdést, ne azt kérdezzük, hogy mit tehetünk Trianon ellen. Az elvégeztetett. 1947-ben másodszor is. És azóta is számtalanszor. Nem Trianon ellen kell tennünk. Magunkért, a magyarságunkért, a magyar jövőért viszont még mindent megtehetünk. Kereshetjük a kifogásokat, a bűnbakokat, de ezzel csak az időnket pazarolnánk. Nincs mit szépíteni, mert rajtunk áll az egész, az, hogy lesz-e még valaha egy Bartók Bélánk, Kosztolányi Dezsőnk vagy Szent-Györgyi Albertünk. Mert ők azért voltak, mert volt magyarság. És még van magyarság. Géniuszok nem létezhetnek a nemzetük nélkül, csak a nemzetük által. És rajtunk áll, hogy lesz-e még nyelvünk, zenénk, irodalmunk, földünk, borunk és hétköznapjaink, hogy lesz-e megtartó kultúránk. Mert ezekkel láthatjuk, élhetjük meg magyarul a világot. És nélkülük mi értelme volna élni?
Trianont egyszerűen azzal gyűrtem le, hogy most magyarul írok, gondolkodom és magyarnak vallom magam. Pedig már száz éve hatalmas erők folyamatosan azért küzdenek, hogy ez ne így legyen. Hogy Tamás helyett Tomának hívjanak, református helyett ortodox legyek és így tovább. A győzelmem megértéséhez persze tudni kell az előzményeket, a magánügyemet. Nem Magyarországon, de nem is Székelyföldön, hanem kisebbségben születtem és nőttem fel Dicsőszentmártonban, Kis-Küküllő vármegye egykori székhelyén. Szakkönyvekben ezt szórványnak nevezik.
Az is. Mélyszórvány. Minden nap a magyar múlt romjai, szebb napokat látott emlékei közt jártam, a hosszú árnyékukban nőttem fel.
Az egykori vármegyeháza, amelyet Alpár Ignác tervezett, ma omladozó, román szakgimnázium. A Kós Károly irodája által tervezett egykori magyar királyi állami elemi iskolában szintén csak román osztályok voltak és vannak, az óvodában úgyszintén. A magyar címereket rég leverték, helyükön román úttörő mozaik díszeleg. Mi már nem járhattunk oda iskolába, és ha a szüleink önálló magyar iskoláért gyűjtöttek aláírást, a románok csattanósan, européer módon válaszoltak: a vegyes gimnázium udvarába egyszer csak jókora betontalapzatot öntöttek, és az újonnan felállított többméteres zászlórúdra szép nagyromán trikolórt feszítettek ki. Hogy érezzük, hol a helyünk. Be-bejártak román tanárok hozzánk hetykén, lefitymálóan megérdeklődni: minek nekünk ez? Ennyire nem férünk a bőrünkbe? És így tovább. Sokszor nem is magyarnak vagy legalább ungurnak neveztek, hanem „minoritar”-nak, vagyis kisebbséginek.